auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler Grand-Voyager: Airco/multiriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.3 V6

Wie weet de oorzaak/oorzaken van de onderstaande problemen.

Twee jaar geleden is mijn radiatordop lek gegaan en is er veel koelvloeistof op mijn dynamo en multiriem gekomen. Radiatordop vervangen en probleem was opgelost.

Een paar maanden later was de riem gebroken. Mijn analyse was: riem is opgevreten/opgelost door de koelvloeistof. Vervangen en klaar.

Weer een paar maanden later aircopomp defect. Pomp en filter vervangen. Geen slijpsel gevonden en dus ook niet gespoeld. Na 9 maanden goed gefunctioneerd te hebben doet de airco het niet meer.
Het was begonnen nadat de auto bij wegrijden helemaal uitgestuurd was. Opdat moment hoorde wij een zwaar lopend geluid van de riem. kort daarna was het geluid weer weg.
Maar de airco deed het niet meer. Bij inschakelen van de aircofunctie hoorde ik geen ander geluid. Maar zag wel het toerental van de motor kortstondig toenemen.

Gisteren wachtend voor een stoplicht hoorde ik veel herrie aan de bijrijders kant van de auto.
toen ik stopte weer weg. en kort daarna kwam het weer. de airco stond niet aan. Het geluid klonk alsof er iets aan sleept tegen een stukje blik en het zwaar lopen van een riem.
Toen ik vervolgens de auto neerzette kwam ik er achter dat het geluid niet constant aanwezig was. Ik kon het ook beinvloede daar airco aan en uit te zetten. Later was het geluid er bij inschakelen van airco en stopte wanneer ik de airco uitzette. Ook als het geluid kwam terwijl de airco uitstond verdween het weer als ik de airco aanzette. en bleef weg wanneer de airco uitzette.

De auto heeft 150.000 kM gereden, waarvan veel kilometers tijdens trippen naar Oostenrijk.

Ik hoop dat iemand suggesties voor mij heeft.

Groeten Rob uit Beverwijk

Geplaatst door

rona07 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Demonteer een kleinere multiriem, (bypass) zodat de aircopomp buiten werking gezet wordt.
Als dan het geluid weg is weet je de oorzaak.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Hoi Theo
bedankt voor je reactie.
een pragmatische oplossing. maar hoe kom ik er achter dat het de oorzaak is of dat het een gevolg is van een ander probleem. Hoe is het mogelijk dat een orginele aircopomp binnen 9 maanden weer defect is.

Wat mij ook is opgevallen is dat iedere keer wanneer ik contact maak de aircopomp aan gaat. Dit ondanks dat de airco voor het uitdraaien van het contactslot uit stond.

Hoe kom ik er achter wat de maat van de riem moet zijn zonder aircopomp.

Gr Rob

rona07 0

14 jaar

Als de aircopomp buiten werking is en het geluid blijft weg? dan is de oorzaak gevonden.
Ik weet niet wat 9 maanden geleden gebeurt is want je zegt "aircopom defect en is niet gespoeld" dus neem ik aan dat de vorige is vastgelopen en moet het systeem gespoeld worden, nu kan deze compresoor ook op het einde van zijn latijn zijn.

Het zou een elektrisch probleem kunnen zijn waardoor de aircopomp aanslaat terwijl de airco op uit staat ? een ander kan zijn dat wanneer een bepaalde luchtregeling bijvoorbeeld op de voorruit (ontwasemen) ook al staat de airco uit toch de airco aan gaat ? bepaalde automerken zoals Volvo heeft deze optie.

De maat van de riem kan gevonden worden door de optie te nemen type zonder airco.

gr

Theo

TheoStek 0
badge

14 jaar

Theo
bedankt voor je reactie. ik ga dit weekend het eea bekijken. Vanmiddag is mij duidelijk geworden dat er ergens een lager uit ligt.
Ook ziet de spanrol er niet meer gaaf uit en maakt herrie.
Gr Rob

rona07 0

14 jaar

Allen, alweer een tijd geleden maar vorige week heb ik samen met een collega naar de auto gekeken. muliriem, spanner, pouly, waterpomp en pouly op generator (veer gebroken) vervangen. Van de aircompressor was de gehele koppeling vebrand. Delen van deze koppeling waren niet meer aanwezig. De pouly loopt in de vrijloop aan. wat is er aan de hand en moet ik de compressor vervangen of volsta ik met het vervangen van de clutch.

gr Rob

rona07 0

13 jaar

Ik denk dat je het beste voor een nieuwe compressor kunt gaan.

Een verbrande magneetkoppeling ontstaat als deze vast slaat, de spoel plus as krijgen op hun beurt ook een opdonder te verwerken.
Mogelijkheid bestaat dat de as wat scheef is, wat het aanlopen verklaart.

Het goedkoopste is natuurlijk de clutch inclusief bijbehorende onderdelen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Hoi Theo, bedankt voor je reactie.
Air compressor inclusief clutch is onderweg uit de VS.
Vanmiddag ben ik er weer even onder gekropen.
ik had in de repair manual gelezen dat de compressor te testen was door met een oliefiltersleutel een maal clockwise en 5 x anticlockwise te draaien. dit was zelfs met de hand te doen.
ik weet het niet meer. wat is oorzaak en wat is gevolg?

Gr Rob

rona07 0

13 jaar

Vanmiddag ben ik aan de slag gegaan en de clutch en spoel van de neiwue set op de bestaande compressor geplaatst. Geluid weg. airco prima. koppeling was aangelopen op de spoel. dit maakte de herrie. Mijn problemen over. dank aan een ieder voor de tips en het meedenken

rona07 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.