Chrysler Grand Voyager: automatische versnelling bak olie en verstoringen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 3,3i

Wie kan mij helpen. Na bijna 150.000 kM dacht ik dat het goed zou zijn om de automatische versnellingsbak olie te vervangen. Dit heb ik kennis (automonteur) gevraagd voor mij te doen. Tot die tijd heb ik nog niet eerder problemen met de automaat gehad. Maar na de vervanging merkte ik op de snelweg dat ik wilde accelereren van 100 km/uur naar harder een vreemd geluid. Het had iets weg van knarsende tanden. ik dacht het ook te voelen aan mijn gaspendaalvoet. tevens hield de auto in. Na het nodige Google onderzoek zijn wij er achter gekomen dat de ATF D3 de oorzaak was. Er staat op diverse Amerikaanse sites dat in deze auto altijd ATF +4 moet worden gebruikt. Anders krijg je problemen. Met deze wetenschap is direct alle olie vervangen. olie zag er net als de eerste olie prima uit. Ik heb met de ATF D3 olie ca. 2500 km gereden.
na de wisseling zijn de klachten niet gestopt. Het lijkt wel erger te zijn geworden. Inmiddels brand ook het motorstoringslampje.
Ik laat het motormanagement deze week uitlezen. Wellicht worden wij dan wat wijzer.

Weet iemand hoe dit te verhelpen is en wat dit gaat kosten?

Groet,
Rob uit Beverwijk

rona07

Geplaatst door rona07 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

gamgra (0), 13 jaar geleden

Ik zou rustig het onderzoek in de garage afwachten.
Hoewel de ATF-DIII niet de juiste door Chrysler voorgeschreven specificatie heeft voor hun automaat, lijkt mij dat dit niet de oorzaak is van je probleem.

De ATF-DIII olie zou hoogstens problemen kunnen geven tijdens het schakelen, misschien een minder soepel maar schokkend schakelverloop, maar knarsende geluiden lijkt mij onwaarschijnlijk.

De olie die u in de Chrysler gebruikt heeft is een Dextron olie, deze wordt veelvuldig gebruikt in Generalmotor automaten en is van zeer goede kwaliteit, maaar NIET geschikt voor de Chrysler bak.

U heeft niet vermeld hoe de olie-wissel gebeurd is, heeft de monteur de bak laten draineren door de bodem van de bak te verwijderen of heeft hij een andere mehode gebezigd. ook wordt niet vermeld hoeveel liter olie afgedraind werd.
Meestal kan slechts de helft van de olie in de bak gewisseld worden doordat de rest van de olie zich niet laat draineren bij een standaard oliewissel.

Toch succes gewenst.

rona07 (0), 13 jaar geleden

Hoi Gamgra

Dank voor je reactie.
Voor de aftap is de carterpandeksel van de automaat verwijderd.
Dit heeft een nacht uitgelekt. Er is 4,3 of 4,7 liter olie uit gekomen.
Dezelfde hoeveelheid als daarvoor er is ingegaan.

Misschien is knarsend geluid wel niet de juiste weergave. ik vind het heel moeilijk om dat geluid te beschrijven.

Op een Amerkaanse site ben ik de volgende uitspraak tegen gekomen.

If you don't have any problems until you have your car serviced...it should mean something.

Read more at http://www.allpar.com/fix/trans.html?kcp...

Ik ben dan ook benieuwd wat het uitlezen opleverd.

Gr Rob

gamgra (0), 13 jaar geleden

@Rona07:
Wat er ook uit komt in de garage, je moet de olie volledig verwijderen, dat is geen kleinigheid, op dit forum is er iemand die dat vorig jaar heeft gedaan.

Je moet dan wel één van de slangen naar de oliekoeler losmaken en olie laten afdrainen terwijl je nieuwe en juiste olie van boven bijvult. Je moet zeker rekening houden met een totaal van tien a twaalf liter, die je nodig gaat hebben om de boel goed door te spoelen en weer opvullen.
Ik heb het gevoel dat alles goed komt met die bak.

De volledige omschrijving zal je waarschijnlijk wel kunnen terug vinden, het is zeker een jaar geleden, dus even zoeken.
Je kan misschien onder mijn forum naam gamgra zoeken, dan kom je het wel tegen.
Succes

jvr (0), 13 jaar geleden

Dag Rob,

Al resultaat mbt het uitlezen? Storingen van het motormanagemant zijn ook zelf uit te lezen. Weet niet zeker of transmissie storingen ook worden aangegeven. Helaas is het bij Chrysler transmissies erg belangrijk de juiste (niet per se de voorgeschreven, zoals uit het verleden gebleken is) olie te gebruiken. Om van het eerste uit te gaan: als er de voorgeschreven ATF+3 (niet meer leverbaar geloof ik) in hoort mag er ook nieuwer in (ATF+4). Als er ATF+4 in hoort mag er geen ATF+3 in. Reken wel op 20 euro per liter ATF+4, maar hierop kun je beter niet besparen.

Aan te raden is om direct het transmissie oliefilter te vervangen als de olie vervangen wordt omdat de pan er immers toch al onder vandaan is. Vervang dan ook de pakking van de pan. Het filter dient overigens met zorgvuldigheid geplaatst te worden: als er een afdichtring toegepast wordt tussen de bak en het filter en deze is niet (correct) geplaatst zal er olie langs het filter kunnen lekken waardoor de automaat onverwacht zou kunnen schakelen.

Als bij het vervangen van de olie de accu los is geweest (automonteurs willen dat nogal eens doen), kan het zijn dat de computer van de transmissie (TCM) zijn gegevens kwijt is, dat wil zeggen: De TCM bepaald ten eerste eventuele afwijkingen die na verloop van tijd voor kunnen komen in de mechanica van de transmissie en ten tweede ook de rijstijl van de bestuurder waardoor hij de schakelmomenten aanpast.

Om dit op te lossen zal de auto een korte tijd (ligt aan het gebruik, maar laten we zeggen een week normaal gebruik) opnieuw "ingereden" moeten worden. In deze tijd kan het schakelgedrag soms wat onnatuurlijk aanvoelen, dit verdwijnt vanzelf.

Ander belangrijk punt is het transmissie olie niveau en de manier waarop dit gepeild wordt. In de manual zou precies moeten staan hoe, maar meestal zo: met warme motor, doorloop stilstaand even alle standen (PRNDL), eindig in P, peilstok schoonvegen met stofvrije doek (of vingers) en niveau peilen. Olie moet helder rood zijn. Check dit zo nu en dan, ook als de olie net door een prof is vervangen: het kan zijn dat de olie nog niet geheel door de transmissie verspreid is geweest of de correcte manier van meten was niet bekend. En: teveel olie is even "slecht" als te weinig!

Mvg,
Jvr

gamgra (0), 13 jaar geleden

@rona07:
hier is de link waarover ik eerder sprak, hoe men de totale olie van de Chrysler automaat kan verversen.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

rona07 (0), 13 jaar geleden

Ton, Jvr,

dank voor jullie reacties en adviezen.
ik wacht even op een kennis met connecties die het uitlezen voor zijn rekening neemt.

daarna ga ik aan de gang.
ik zal het jullie natuurlijk laten weten.

alvast bedankt

rona07 (0), 13 jaar geleden

Allen
Vanmiddag is mijn auto door de dealer uitgelezen.
Diagnose: P0135 1/1 O2 Sensor Heater Failure.

Dus geen foutcode die te relateren is aan de versnellingsbak.

eerst even een korte vakantie. na 25 oktober weer verder.


ik ga ook even googlen om te zien of de sensor in de USA geen goedkopere optie voor mij is.

Groet Rob

br0ns (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik kan je geen antwoordt geven op je bak probleem maar wel op die foutcode.

02 sensor in het spruitstuk is stuk.

Wat je wel kan proberen is je versnelingsbak opnieuw de versnellingen laten inleren dit moet wel met de testkast gebeuren.

greetz br0ns

gamgra (0), 13 jaar geleden

Ron,
Laat je vooral niet overhalen om een andere dan originele O2 analyzer te installeren.

Lees en huiver:
Mijn dochter rijdt een Jeep grand Cherokee, aangezien de motor niet optimaal draaide, even langs bij de Lpg installateur, die costateerde na een CO meting dat de O2 analyzer niet meer optimaal functioneerde.
Na overleg werd een nieuwe O2 analyzer geplaatst.
Na een rit van honderd kilometer onder vollast begon de ellende, motor stotterde en zwarte rook uit de uitlaat, rijden op Lpg was niet meer mogelijk.
Direct na thuiskomst Chrysler Dealer gebeld voor advies en onderzoek, auto werd naar de dealer gereden voor verder onderzoek, meting wees uit dat de O2 analyzer defect was, tevens dat de gehele catalist verstopt en volledig vernield was.
De O2 analyzer bleek niet het originele Chrysler partnummer te hebben.
Totale kosten van het geheel, over 1000 euro.
Doe er je voordeel mee.

Wat de bak betreft: aub, gooi de (gehele) olie eruit en vervang deze met de originele daarvoor goedgekeurde olie.
Ton

rona07 (0), 13 jaar geleden

Allen,
inmiddels heb ik de up en downstream O2 sensors besteld in de VS. Incl invoer,btw en vervoer 2 voor de prijs van 1 in NL. Mopar heeft volgens mij geen sensors. Ik heb Bosh 4 wire sytembesteld. Wat de bak betreft daar heb ik geen problemen meer mee. Wellicht heeft er een goede vermengen plaats gevonden of helpt de buiten temperatuur mee. Hoe dan ook het filter en pakking zijn onderweg. Ook hier heb ik goed geshopt. Bij dealer olie per liter 18 ex. even goed googlen en ik heb 1 liter voor 8, deze olie staat op de door Chrysler op de beperkte lijst van goed gekeurde olieen geplaatst. dus het spoelen ga ik ook doe. ik hou jullie op de hoogte.
Gr Rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.