Hallo allemaal,
Ik heb een aantal weken geleden een dodge mini ramvan aangeschaft. Helaas niet veel plezier van gehad want inmiddels is de auomatische transmissie naar zijn grootje. Ik heb nog wel een complete transmissie van een donorauto liggen, maar ik heb niet de kennis om die te beoordelen op kwaliteit.
Ik had graag advies van jullie wie ik het best kan benaderen om de volgende dingen te laten uitvoeren (omdat ik ook in de haynes manual het advies kreeg om dit avontuur niet zelf aan te gaan).:
- mijn auto moet naar een garage vervoerd worden, wie levert deze dienst voor een faire prijs?
- De automaat moet uitgebouwd worden, en vervolgens moet die automaat die ik heb gechecked worden of die nog zou voldoen. Evt. moet de huidige of die reserve automaat gereviseerd worden. (evt. met inruil van 1 van de 2)
- De goeie automaat moet er vervolgens weer in, zodat ik weer kan rijden met mijn wagentje.
Bij wie kan ik het beste terecht? Aan welke bedragen moet ik ongeveer denken? Of is het zelfs verstandiger om de handoek maar in de ring te gooien? De rest van de auto is nog in prima staat voor zijn ouderdom...
Rietveld in Woerden zit vlakbij mijn huis. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
René
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag René, hoe erg is "naar z'n grootje"? Hij doet helemaal niets meer, of nog een beetje? Revisie is vaak wel goed, maar bijvoorbeeld niet per sé nodig als alleen de computer defect is.
Als je echt wilt reviseren kan het wel ergens tussen de 1500 en 2500 euro gaan kosten (alles bij elkaar, excl. vervoer). Dat was is mijn geval zo, ik heb dat niet gedaan: het bleek een defect onderdeel te zijn van 35,-.
Mvg,
Jvr
Hallo Jvr
Ik ben zelf geen automonteur, dus mijn kennis is zeer beperkt. De anwb heeft me weggesleept en zei dat aan de geur van de transmissieolie te ruiken was dat het over en sluiten was voor deze automaat. Hij doet dus inderdaad helemaal niets meer....
Bij Rietveld in Woerden willen ze mijn reservebak er wel inbouwen, maar het risico dat ie het kort of niet doet is voor mij. Logisch natuurlijk, alleen vind ik 500 euro dan een behoorlijk bedrag voor dat risico.
Lijkt me ook niet echt een klus om voor de deur af te handelen en in de haynes manual wordt al afgeraden om er aan te beginnen...
18 jaar
Hallo René. Ik ben ook geen monteur, ik kan je alleen vertellen wat mijn ervaringen zijn en wat ik hier en daar gelezen heb. Bijvoorbeeld dat het aller belangrijkste is dat je de juiste transmissie olie gebruikt! Dat is echt heel belangrijk. Ik weet niet of je dezelfde versnellingsbak hebt, maar lees onderstaande eens:
[[ Versnellingsbak olie voor de A-604 (Chrysler Saratoga 1990):
De A-604 is een elektronisch gestuurde transmissie met 4 versnellingen vooruit (incl. Overdrive) + 1 achteruit.
Alleen ATF+3 van Mopar gebruiken!!! Dit is een niet-synthetische olie (ATF+4 is dat wel, maar kan voor nood wel gebruikt worden, niet mengen!)
Gebruik nooit Dexron!!! Ook al staat het op de peilstok van de auto. Ook geen Dexron II of III, ook niet om bij te vullen en ook niet als er niets anders is!!! ATF-D staat voor Dexron, nooit gebruiken dus!
Advies: neem een flacon ATF+3 mee in de auto.
Van Dexron slijt de versnellingsbak dermate dat hele kleine metaaldeeltjes het inwendige van de transmissie kunnen verstoppen/beschadigen. Het filter kan dit niet allemaal tegen houden en raakt ook sneller vervuild. Ook de solenoids kunnen erdoor beschadigd raken! Gebruik nooit Dexron!!! ]]
Ik heb ervaringen van mensen gelezen met "overleden" transmissies, die ze na een olie-flush (+nieuw filter) toch weer aan de praat kregen. Omdat ik niet weet wat je moet verwachten van een transmissie-ruil, probeer ik maar wat andere opties die je misschien kunnen helpen :)
Suc6,
Jvr
18 jaar
ik heb een Chrysler Voyager 3.0i bj iis 1991
automaat is ook met een overdrive uitgerust
alleen mijn Voyager staat al bijna 1.5 jaar stil
ik wil de automaat olie + filter v.v.
dus ik kan het beste een ATF+3 gebruiken
17 jaar
Ja,atf+3 gebruiken (MOPAR ATF Plus type 7176) of equivalent
heb jij ervaring met het verwisselen van het automaat olie
ik heb gehoort dat je alleen de helft eruit mag halen
17 jaar
[quote=Speed2006]heb jij ervaring met het verwisselen van het automaat olie
ik heb gehoort dat je alleen de helft eruit mag halen[/quote]
het is niet niet een kwestie van niet mogen..... maar meer in het kunnen. in de koppelomvormer blijft namelijk een hoeveelheid olie achter wat niet mee ververst kan worden.
paul,
dus ik hoef me geen zorgen te maken hoeveel der uit komt
en hebben jullie ook een automaat filter die jullie aanraden?
17 jaar
[quote=Speed2006]dus ik hoef me geen zorgen te maken hoeveel der uit komt
en hebben jullie ook een automaat filter die jullie aanraden?[/quote]
verder geen zorgen... gewoon verversen incl het filter.
paul,
bedankt voor jullie reacties :)
MvG
Daimler
6g72
17 jaar
Hebben jullie voor mij een tip van een bedrijf of monteur die mijn bak kan reviseren en inbouwen?
Ik heb een bedrijf aan de lijn gehad, die rekende 1150 ex btw.
Is er ergens een betere prijs te vinden? Ik heb er zelf nog een bak bij die dan gebruikt zou worden voor de revisie. Ook zou hij de auto dan ophalen voor de deur.
Alvast bedankt voor de tips.
17 jaar
[quote=teubster]Hebben jullie voor mij een tip van een bedrijf of monteur die mijn bak kan reviseren en inbouwen?
Ik heb een bedrijf aan de lijn gehad, die rekende 1150 ex btw.
Is er ergens een betere prijs te vinden? Ik heb er zelf nog een bak bij die dan gebruikt zou worden voor de revisie. Ook zou hij de auto dan ophalen voor de deur.
Alvast bedankt voor de tips.[/quote]
ik snap best dat je 1150,- een hoog bedrag vind, en het is ook geld. maar om nou te zeggen DUUR! dat is het niet. duur wordt het, indien je zo'n bak halfgebakken laat klaarmaken en op een later tijdstip nogmaals de bak moet repareren........ dit moet je zien te voorkomen.
paul,
voor dat geld kan je net zo goed een splinternieuwe automaat halen
wat kost een nieuwe, rond 1050 euro ofzo
17 jaar
[quote=Speed2006]voor dat geld kan je net zo goed een splinternieuwe automaat halen
wat kost een nieuwe, rond 1050 euro ofzo[/quote]
een nieuwe automaatbak voor 1050,-?? dat zal wel niet..... althans mocht het zo zijn dan heb je hem voor niks, dat is geen geld.. ik ben overigens andere prijzen gewend, die beginnen pas rond 2500,- voor reparatie tot 5500,-. voor een nieuwe..
paul,
splinter nieuwe Chrysler Voyager 3.0i V6 motor kost 2450euro als ik het nog goed herinner
automaat rond 1050euro
je moet alleen wel goed zoeken waar het ligt
17 jaar
[quote=Speed2006]splinter nieuwe Chrysler Voyager 3.0i V6 motor kost 2450euro als ik het nog goed herinner
automaat rond 1050euro
je moet alleen wel goed zoeken waar het ligt[/quote]
zoeken tot je een ons weegt speedy...? zo gauw als men de woorden in de mond neemt van, ''heb gehoort, als ik het nog goed herinner'' dan gaat er bij mij al een lampje branden. neem maar van mij aan speedy.... een nieuwe of een ruil automaatbak voor 1050,- vind je nergens.......
paul,
[quote=VINK]Ja,atf+3 gebruiken (MOPAR ATF Plus type 7176) of equivalent[/quote]
@Speed2006:
Gebruik echt liever de Mopar olie + filter en niet iets vergelijkbaars! Here's why:
http://www.allpar.com/fix/trans.html
Gr,
Jvr
17 jaar
jvr bedankt, ik heb het doorgelezen
maar klopt het ook dat de meeste automaten door de onjuiste olie steeds stuk gaat?
17 jaar
Weet niet of dat voor alle automaten op gaat, maar bij elektronische Chrysler-bakken is dat een vaker voorkomend verschijnsel ja (van wat ik gelezen heb).
Je kunt in zo'n geval nog proberen alle olie (ook uit koppelomvormer) te vervangen voor de juiste + nieuw flilter, (eventueel solenoids vervangen, zie voorgaande link) en computer resetten (accu tijdje los maken).
Gr,
Jvr
17 jaar
kan ik ook een andere automaat plaatsen van een bouwjaar 95
Daimler
6g72
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar