close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Voyager: Distributieketting gebroken.....

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de distributieketting?
Bij mij gebroken dus schade is nog niet helemaal te overzien, inmiddels ben ik zelf aan de slag gegaan en de multiriemen, dynamo en spanrollen verwijderd.

De moer van de krukas poelie zit ontzettend vast, terwijl ik niet eens weet of het linkse of rechtse draad is... en om er nu direkt een warmstoker op te zetten lijkt me tikje link....

er is nergens techn info te krijgen op het web, wel weet ik dat dit probleem regelmatig voorkomt bij het type motor in mijn chrysler 2.5TD (type 425CE, italiaanse VM motor).
Vreemd genoeg wordt er nergens in het onderhouds schema melding gemaakt dat vervanging regelmatig dient te gebeuren.
Las in eerdere posts dat er verwarring bestaat over wel of geen distributieketting in de motor, die zit er wel degelijk in, dus GEEN tandwielen.

Is er iemand die tips en tricks kent? bedankt! Jaap

Geplaatst door

nicefly (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zal persoonlijk eerst het kleppendeksel er eens afdraaien en kijken of alle kleppen nog wel los zijn en eventueel of je nog andere dingen tegenkomt die zijn afgebroeken als een ketting knapt is het meestal wel gedaam met de kleppen voordat je met de riem gaat beginnen dit eerst eens bekijken

gr.marco

poppekast 0
badge

17 jaar

Hi Marco, Ja is verstandig om te doen en verwacht daar ook de nodige narigheid, gelukkig staan de kleppen loodrecht op de zuigers dus die gaan niet krom... stoterstangen wel en zal dus ook aan de orde zijn.
je weet niet of er linkse of rechtse draad op de krukas zit?

nicefly 0

17 jaar

gelukkig?
denk wel zeker dat ze krom zijn die dingen kunnen niks hebben
en bedoel je om de krukasbout los te draaien? moet je tegen de klok los draaien dus linksom

poppekast 0
badge

17 jaar

Gewone rechtse draad dus...Dank! ben hier erg mee geholpen!
de rest zie ik vanzelf wel als de boel losgehaald is.
Ik zal morgen ook de kleppen even checken........

nicefly 0

17 jaar

kijk eerst maar naar de motorschade voor je alles lostrekt, in een vissersdorp ergens tussen scheveningen en ijmuiden zit iemand met heel veel sloop voyagers, miss is die optie goedkoper. (andere motor inbouwen dus)

Mercury 0
badge

17 jaar

Ben nu aan het kijken hoever het is met het blok, heb inmiddels kontakt met van Gennip in Gouderak, doet alleen Voyagers, sloop en reparatie.
In het uiterste geval heeft hij een sloopblok staan.
Dank je!

nicefly 0

17 jaar

Eeej beste medeforemers,

Nu begin ik te twijfelen of ik nu tandwielen of een ketting in mijn Voyager (1998) 2.5td heb zitten. Mijn auto is op 30-01-1998 op de weg gekomen. En nu lees ik dat de type van 1997 een ketting heeft i.p.v. tandwielen.

Moet er wel bij vertellen dat ik deze auto pas 2 jaar heb en ook 2 jaar tot nu toe probleemloos rij met bijna 365.000km op de teller met netjes warmrijden en zijn onderhoud natuurlijk.

Maar goed..ik zou wel eens willen weten hoe dat nou zit met die tandwielen of ketting. Welke type en bouwjaar hebben een ketting en welke tandwielen. Want de kans is groot dat mijn Voyager in 1997 is gefabriceerd. Doodat ook ik in de veronderstelling was dat mijn Voyager tandwielen heeft heb ik daar juist geen aandacht aan geschonken.

Ik hoop dat iemand me dit kan vertellen.

Met vriendelijke groet,

Martin

Martin,
Met behulp van het chassisnummer kan men bij Chrysler haarfijn uitleggen of er een ketting inzit of niet.
Ik zit nu zelf in het proces om de ketting en de schade te repareren en de kosten belopen nu reeds 1000,- euro! en dat terwijl ik de reparatie zelf uitvoer....
De eerste signalen dat de ketting vervangen moet worden is licht inhouden en niet direct reageren op gasgeven en vermogen verlies, de timing van de nokkenas verloopt nl.
De ketting dient om de 100.000 te worden vervangen, als het nog niet is gebeurd zou ik er gelijk actie op nemen, schade herstellen van de motor wens ik niemand toe.
Volgens mij heeft voyager type 2 een ketting.
Mocht je meer informatie willen dan heb ik meer gegevens voor je over de reparatie en timer gegevens.

Jaap.

nicefly 0

17 jaar

Bedankt voor je reactie,

Ik heb gisteren met Autocentrum Winter Groningen bebeld en gevraagd wat ik qua distributie heb! Hij vroeg mij naar de indentificatienummer van mijn Chrysler. Hij vertelde mij dat als de 10de letter een W is heb je tandwielen. En mijn 10de letter is een W.

Toch leuke informatie voor de 2.5td VM rijders :D

Groetjes,

Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.