close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Voyager: Luchtmassameter

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8CRD

Gisteren ging er een motorstoringslampje branden en ging de auto in noodloop (?, max 2e versnelling automaat, 60km/uur).
Met accu loskoppelen en resetten was de fout even weg, maar kwam snel weer terug.
ANWB erbij geweest en auto uitgelezen.

P1776, magneetventiel achteruitrij vergrendeling, kleeft
P0100, luchtmassa meter, signaal te groot

Zijn die componenten die je eenvoudigweg moet wisselen, zijn ze terepareren of zit er aan bijvoorbeeld die luchtmassameter een ander veel voorkomend probleem vast?

Geplaatst door

allebei (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ronald,

De luchtmassa meter is een sensor, welke door vervuiling een verkeerde waarde aan kan geven. Ook een slechte elektrische verbinding kan hiervan de oorzaak zijn. Hij hoeft dus nog niet per se defect te zijn. Dit is niet de reden dat de automaat in de limp-home-mode schakelt: dat komt (blijkbaar) door de achteruitrijd solenoid (elektrisch bediende klep). Deze zit in het solenoid-pack op de transmissie.

Er zitten meerdere solenoids in dit pack, waardoor de transmissieolie vloeit. Ze zorgen ervoor dat er door de verschillende versnellingen geschakeld wordt. Als deze olie er al lang in zit en vervuild is, kunnen de solenoids sneller slijten, vervuild raken of vast gaan zitten, met alle gevolgen van dien. Ook verkeerde olie kan problemen geven. Veel transmissie problemen kunnen worden verholpen door de transmissieolie + filter te vervangen. Maar soms moet het complete solenoid-pack vervangen worden.

Het is mogelijk zelf het solenoid-pack uit elkaar te halen en schoon te maken. Hier heb ik geen ervaringen mee, maar wat ik er van gelezen heb is dat dit zeer nauwkeurig gedaan dient te worden en raad ik niet aan. Zie https://www.youtube.com/watch?v=tgs56Kvw...

Waar deze precies zitten en hoe makkelijk ze te vervangen zijn ligt ook aan het bouwjaar van de auto.

jvr 0

9 jaar

Volgens de garage dient inderdaad het solenoid-pack vervangen te worden. Luchtmassameter foutcode kan ook een gevolg van het solenoid-probleem optreden. De luchtmassameter zou evt door een unit uit een sloopauto vervangen kunnen worden.

Vorige bijdrage geeft aan dat wissel van olie en filter mogelijk dit soort problemen kan oplossen.

Nu is de transmissieolie en filter recent vervangen, vraag is, zou deze oliewissel ook de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Als ik de luchtmassameter zou willen vervangen door een sloop-unit, waar moet ik dan op letten?

allebei 0

9 jaar

Hoe het één het gevolg kan zijn van het ander, zie ik nu even niet. De luchtsensor hoort te meten hoeveel lucht de motor in gaat en staat los van de (al dan niet goede) werking van de transmissie. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

In elk geval kan het geen kwaad deze sensor te vervangen, maar schoonmaken is ook eerst te proberen: door achtergebleven oliedampen kan hij vuil worden en een verkeerde waarde door geven (waardoor het lampje aan gaat). Als je een gebruikte wilt monteren, let dan uiteraard op de stekker aansluiting en montage wijze (kan per bouwjaar en motortype verschillen).

Een transmissieolie wissel hoort op zich geen problemen te veroorzaken. Maar een verkeerd geplaatst filter kan dat wel. Het filter zelf is dan in orde, alleen de montage wijze niet: de opening op het filter moet goed aansluiten op de transmissie via een een rubber ring (zelf meegemaakt dat deze niet goed zat en dus intern lekte langs het filter. Geplaatst door garage).

Ook mogelijk is dat de verkeerde olie gebruikt is: gebruik altijd Mopar ATF. Tevens is een juist transmissie oliepeil van groot belang: te weinig is niet goed (te weinig druk), maar te veel ook niet (te veel druk waardoor het kan gaan schuimen en kan zorgen voor lekkages). De manier van controleren staat in de handleiding, maar over het algemeen gaat het zo: motor (dus transmissie) is warm, schakel bij stilstand eerst rustig door alle standen, eindig in P, handrem er op (voor de veiligheid), het oliepeil hoort nu tussen de twee markeringen in te staan.

jvr 0

9 jaar

Bedankt jvr.

Ik zal nadat de auto terug is het peil in de bak nog eens controleren. Auto staat nu bij de garage dus ik heb even geen zicht op de bevindingen.

Verhaal van de garage was dat omdat de motor in noodloop was gegaan er mogelijk ook een foutmelding is ontstaan op de luchtmassameter.
We zullen zien of die fout wegblijft na het vervangen van de solenoids. Zo niet, dan wissel ik de meter voor een sloopunit.

allebei 0

9 jaar

Solenoid is vervangen en foutcodes zijn daarmee verdwenen.

Nu weer en probleem met de startblokkering, maar dat is een ander verhaal

allebei 0

9 jaar

Bedankt voor de feedback.

jvr 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.