Chrysler Voyager: Opgelost: ratelend toplager

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,4

Bij mijn voyager van 99 handgeschakelde 5-bak km 220.000, ratelt de versnellingsbak in vrijloop. Bij ingetrapte koppeling is het geluid weg. Tijdens rijdens klinkt een akelig schrapend-zagend geluid.
Volgens 'kenners' duidt dit op een versleten/kapot prise-as toplager. Dat ding zit achter de drukgroep. Vraag is of dit lager 'simpel'is te vervangen en zo ja ( of nee) hoe?

Ruud

quick

Geplaatst door quick (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit is geen defect toplager. Dit geluid komt OF van het prise-aslager OF door ( een van ) de torenaslagers in de bak.
Als je de koppeling los hebt, draait de bak inwendig mee ( maar staat de prise-as stil in het toplager), bij ingetrapte koppeling dus niet.
Als het toplager defect zou zijn, had je het geluid moeten horen met ingetrapte koppeling en in de pook in een of andere versnelling. Dan staat nl. de bak stil maar draait wel de prise-as in het toplager.

Gr.

quick (0), 15 jaar geleden

Beste Petje57, bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp zit het probleem dus in de bak zelf en niet bij de krukas/vliegwiel.
Als het de bak is, zou dat het eerste lager op de prise-as moeten in het huis van de bak dat vastzit aan de koppelingschelp.
Wat is wijsheid. een ruilbak? De bak zelf schakelt prima en de synchromessen doen het nog goed.
In Schiedam zit het bedrijf SHM dat in 1 dag de bak kan demonteren en alleen de aslagers vervangt. Dat is mooi maar als ik de bak dan weer monteer en het zaaggeluid zit toch in het top-lager heb ik alles voor niets gedaan.
Dus als de bak eruit is danook het toplager vervangen?

Ruud

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Toplager mooi laten zitten. Die gaan eigenlijk maar heel erg zelden stuk. De laatste jaren niet meer mee gemaakt. Bij veel auto's zitten deze er al helemaal niet meer in.
Een ruilbak zal, denk ik, meer kosten dan een paar lagers met montage. In beide gevallen moet de bak er uit. Het verschil zou je moeten vragen tussen de prijs van de ruilbak zelf en de reparatie van je huidige bak.
Je zou ook nog eens op zoek kunnen gaan naar een jonge gebruikte bak en de prijs vergelijken.
Deze kun je eventueel zelf opzoeken op: www.onderdelenlijn.nl

Succes.

Gr.

quick (0), 15 jaar geleden

Versnellingsbak is inmiddels gerepareerd. Alleen de lagers op de hoofdas zijn vervangen. Probleem opgelost.
Let er wel op bij het weer plaatsen van de aandrijfassen dat je de zender van de km-teller er even uithaalt want anders (zoals bij mij) beschadig je het nylon-tandwieltje van de zende met als resultaat uitval teller.

Ruud Quick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.