Afgelopen week is mijn automatische versnellingsbak zeer deskundig vervangen door een specialist en zij kwamen er niet onderuit om ook het subframe los te halen omdat anders de bak er niet onder vandaan wou. Het scheelde echt niets, maar zij wilden de boel niet forceren.
Nu alles weer op z'n plek zit rijdt de wagen werkelijk als nieuw, de bak schakelt fantastisch dus dat is geen probleem.
Maar sinds ik de auto terug heb, wil het wel eens gebeuren dat er soms bij het optrekken vanuit stilstand (vaker achteruit dan vooruit) een eenmalige "bonk" is te horen bij het rechter voorwiel. Als ik rustig vooruit optrek vanuit stilstand hoor je het niet, maar bij wat sneller optrekken is die bonk zeer goed te horen. Bij achteruit rijden ook wel eens bij gewoon rustig achteruit rijden. Het is een eenmalige bonk, die pas weer te horen is wanneer vanuit stilstand de auto in beweging wordt gebracht. Ik kreeg ook de indruk dat vlak voor het bonkgeluid de as wat werd geblokkeerd, want toen ik gisteren de auto achteruit liet kruipen stopte ie even en moest ik gas bijgeven om 'm over een soort hindernis heen te helpen, wat direct resulteerde in die bonk waarna de auto verder ging.
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, ik heb gezocht op dit verschijnsel en kwam uit op twee dingen: een motorsteun of een versleten draagarmrubber. Het eerste lijkt me niet aannemelijk, omdat dat een wiel niet zou kunnen blokkeren, wat ik dus voelde bij het achteruit rijden.
Iets met een draagarmrubber lijkt me mogelijk, ook omdat het subframe er af is geweest, maar dan zijn er twee dingen die me aan het twijfelen brengen: ik heb geen overduidelijk gerammel bij drempels e.d. en het zou de monteur toch wel opgevallen zijn dat het rubber versleten was bij het demonteren en monteren.
22 september gaat de wagen naar de garage voor een olieverversing, ik heb ze al gevraagd of ze hier ook even naar willen kijken.
De monteur van de automaatbak wist zo even niet wat het kon zijn. Overigens ben ik overtuigd van de kwaliteit van het bedrijf die de reparatie van de bak heeft uitgevoerd, dat is geen beunhaas.
Wat kan die bonk zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Subframe los om bak los te halen ? Als je hem iets draait komt hij er zo vanaf. Maar ok.
Als het voor de bak vervangen niet was dan zal het misschien wel het subframe zijn wat niet goed vast zit. Deze bouten moeten vast zitten met 130 NM dus even na vragen of ze ze wel op momment hebben vast gezet.
Draagarmrubber kan ook dit is moeilijk te zien bij de sebering. (Hier denk ik wel aan)
Greetz br0ns
Even nagevraagd: ze hebben de bouten inderdaad op 130 NM vastgezet.
Vind het overigens alleen maar netjes dat ze de boel niet hebben geforceerd en de weg met de meeste weerstand hebben gekozen en het subframe hebben losgehaald ;-)
14 jaar
Even een update: bij de Chrysler dealer geweest, zij constateerden toch een motorsteun die niet helemaal in orde was en hebben die vervangen vanmorgen.
Ik heb het gebonk niet meer gehoord.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Sebring of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar