Chrysler Pt Cruiser: Toerental PT Cruiser onwillekeurig hoog

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Mijn PT Cruiser draait stationair bij een warme motor zo rond de 1500 toeren. Soms gaat het toerental tussen de 900 en 1500 toeren op en neer. Zeer irritant als ik bij het stoplicht sta te wachten. Dit gedrag doet zich heel wispelturig voor. De garage heeft ondertussen al allerlei sensoren en en zelfs het spruitstuk waar een haarscheurtje in zat vervangen. Een lekke slang en klepje is vervangen. Dit alles heeft er toe geleid dat het toerental niet meer naar boven de 2000 toeren schiet maar dus tot max 1700 toeren. Het heeft me wel al ruim 1000 euro gekost en durf hem nu niet meer naar de chrysler dealer te brengen om nog een keer zo'n rekening te krijgen. Heeft iemand raad?

miau101

Geplaatst door miau101 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler PT Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Zal de stappenmotor zijn(PCV bij Chrysler) deze zit aan de achterkant van je inlaatspruitsuk met 2 torx vast,deze voorzichtig schoonmaken met remmenreiniger en proberen of je er makkelijk aan kunt draaien,dan deze afstellen op 1 duim(25.4 mm) een enkele keer moet je hem daarna nog eens losmaken een een 2 mm korter afstellen.
Blijft het gas daarna nog even kort hangen rond die 1500 rpm dan de terugslagklep (IAC bij chrysler) welke in het kleppendeksel geschroefd zit en de carterontluchting regelt controleren of deze ook werkelijk maar doorgang heeft naar 1 kant,naar 2 kanten doorgang dan deze ook vervangen.

miau101 (0), 13 jaar geleden

Hartelijk bedankt voor deze supersnelle reactie. Ik heb al even gesnuffeld onder de motorkap. Kunt u mij precies vertellen waar ik de stappenmoter exact kan vinden? Of hoe deze er uit moet zien. Het terugslagklepje heb ik ondertussen wel nog een keer nagekeken. Deze was tijdens een reparatie inclusief slang al een keer vervangen. Dit lijkt allemaal in orde.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Is na het luchtfilterhuis het eerste onderdeel wat met twee torx vast zit,de eerste kun je er zo uittrekken en is de luchtmassameter,zit ook een stekkeraansluiting op,meer kan ik er ook niet van maken.

[b]Jezelf citeren is totaal overbodig, tenzij je vergeten bent wat je schreef[/b]

miau101 (0), 13 jaar geleden

Nou het heeft allemaal even geduurd. Ik had niet het juiste gereedschap om de torx schroefjes los te maken en heb uiteindelijk de garage er naar laten kijken. Zij hebben de stappenmotor gereinigd en afgesteld.
Helaas heeft de auto nog steeds een onregelmatig toerental bij stationair.
Heeft iemand nog een ander idee, wordt er nu wel een beetje hopeloos van.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

waarschijnlijk heb je dan ergens een lekke slang die valse lucht aanzuigt.

miau101 (0), 13 jaar geleden

Wederom bedankt voor uw reactie. Er zijn dus nog meer slangen dan degene die al vervangen was samen met dat terugslagklepje? Bedoelt u de dikkere rubber slang van het luchtfilterhuis?

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Alle slangen die iets met lucht of vacuum te maken hebben.
In die dikke luchtslang na het filterhuis,zit als eerste sensor de luchtmassameter,kun je er zo uittrekken,maak deze goed schoon met remmenreiniger,is ook vak de boosdoener bij een PT.

Ik ga er van uit dat de bougies+ kabels en bobine in orde zijn.

miau101 (0), 13 jaar geleden

Ik heb alle slangen voor zover het kon visueel gecontroleerd. Een aantal heb ik voor de zekerheid met slangenklemmen vast gezet. Probleem blijft nog steeds hetzelfde dat na een tijdje rijden als de motor warm is het stationair toerental begint te fluctueren. Als ik dan het contact uitzet en na een paar seconden weer start is het meestal weer voor een tijdje weg.
Bougies vervangen kan ik zelf wel; is dat nog een aanrader om te doen anders ben ik bang hem toch maar op zoek te gaan naar een specialist.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Je kunt de PT zelf uitlezen,zet hem 3x snel achter elkaar van en op contact,de laatste keer laat je hem op contact staan,dan zal er in de km-stand display een code verschijnen en die zegt dan wat er aan de hand is,resetten is een accuklem losmaken en ca 15 sec de rem ingetrapt houden.

Ik stuur je de lijst met storingscodes wel naar je emailadres,print ze uit en bewaar die lijst in de auto.

Als je 1000 euro betaald hebt en het euvel is nog niet goed zou ik terug gaan.

miau101 (0), 13 jaar geleden

U bent wel super, zoveel service heb ik de afgelopen tijd niet gehad. Ik heb de procedure gevolgd en kreeg de melding P 1684 dat de accu losgekoppeld is geweest in de afgelopen 50 starts en dat klopt wel. Helaas niet meer meldingen.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Nou dan koppel een accuklem los en trap de rem ca 15 sec in,de ECU rest je daarmee.
Kan zijn dat de auto de eerste paar km even een beetje raar doet,maar dat is de ECU inleren,lees hemn daarna nog eens uit.
Een PT is een auto die af en toe een storing heeft maar welke na het reseeten meteen wer weg is.

Heb je wel die luchtmassa meter schoongemaakt,als die op het randje balanceerd van wel/geen storing door vervuiling kan hij een storing geven maar niet via de ECU aangeven.

miau101 (0), 13 jaar geleden

Ik had in eerste instantie de meter schoon gemaakt en daarna een andere meter geplaatst. In beide gevallen veranderde er niets. De ECU geeft geen foutmeldingen.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Dan zou ik toch maar eens terug gaan naar de dealer,tenslotte heb je 1000 euro betaald voor een onopgelost probleem.
Standaard hoort de stappenmotor op 25.4mm afgesteld te worden,maar een enkele keer kan dit ook wel eens een mm of 2 meer of minder zijn,is makkelijk zelf te doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.