close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo: 1.6HDi roken bij koudstart

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 9HW

Beste forummers,

Met een 2005 Berlingo 1.6 HDi heb ik volgend probleem.
De wagen start koud goed maar gedurende 3-4 seconden komt er blauwe rook uit en draait deze niet mooi(cilinder die mist/slecht verbrand), dit is enkel bij koudstart
Auto rijdt, start en trekt voor de rest prima.

Wat is er gebeurd:
Nieuwe Valeo EGR klep
NIeuwe gloeibougies + gloeikas (getest met Lexia, werkt ook)
Injectoren verwijderd en laten testen, 2 met iets hogere retour maar beeld ok en lekt niet
Inlaatkanaal + collector gekuist.

Nadat alles vervangen was starte de auto goed maar had deze blauwe rook en slecht draaien in ergere mate, toen gemerkt dat de EGR klep bij koudstart tussen de 10 en 90% aangestuurd werd.
Hierna is de (nieuwe) EGR klep afgedopt geweest en nu is het vele beter maar niet over, zelfs al geeft de Lexia een EGR aansturing van 0%, dan nog is er het even slecht draaien en roken.

Ik heb 2 nieuwe injectoren liggen die ik kan monteren om te zien of het een injector probleem is maar daar het afdoppen van de EGR zo een verschil gaf en de injectoren getest zijn lijkt me deze kans klein.

Buizen van de Turbo zijn droog, geen abnormale carterdruk.

Bedankt voor de input!

mvg
Ruben

Geplaatst door

ClassicRestorations (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen olielekkage bij de turbo Ruben? Blauwe rook is olie en/pf diesel, geen uitlaatgassen via de EGR lijkt mij. De injectoren geven wel eens problemen, maar ja, ze zuhb getest en goed bevonfen.

memos 250
badge

8 jaar

Er is niets inwendig of uitwendig te zien aan de turbo, de leidingen tussen turbo en inlaat zijn ook 100% droog...

Ben vandaag een goede autostraderit gaan doen met Excellium, hopelijk morgenvroeg meer nieuws...

Probleem is opgelost, bleek 1 injector te zijn die slecht was.

Raar en spijtig dat het niet zichtbaar/merkbaar was toen ze getest zijn...

Fijn dat het opgelost is!
Al menige malen ook meegemaakt dat deze 1.6HDI's slecht draaien na koudstart, EGR wordt dan idd heel wisselvalig aangestuurt...

Alleen verband tussen slechte injector en het wisselvallig aansturen van de EGR door de injectiecomputer, is me een raadsel...

Saxofreak 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.