close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo: 2.0hdi schud/trilt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI met Siemens

Hoi,

Ik heb al gezocht doch nog niet echt iets gelijkaardigs gevonden.
Bij iets of wat acceleren schud de auto nogal hard en dit is vooral voelbaar rond 1700-2100 tr/min. Dit schudden/trillen is het best voelbaar in 1ste en 2de versnelling (het sterkst in 2de). In 3de is het nog licht voelbaar doch in 4 en 5 (bijna) niet meer.
Acceleratie is OK, koppeling lijkt OK (slipt niet of dergelijke), verbruik is normaal.
Luchtfilter en brandstoffilter zijn vervangen.
Wat kan dit zijn ?

Mvg,
Pascal

Geplaatst door

Metalcat (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo pascal,waarschijnlijk is de EGR- klep blijven steken in open positie

serres 0

18 jaar

onderste motorsteun, is rond geperst rubber.... deze mogen graag slap worden.. met als gevolg dat je het gevoel hebt dat de motor er wel erg los in ligt.

deze kan ook zeker het schudden bij het acceleren veroorzaken.

arie549 0
badge

18 jaar

Bedankt voor de antwoorden.
Ik krijg deze week waarschijnlijk het Haynes handboek van de berlingo aan, dan kan ik de EGR klep eens bekijken. Ik weet wat ze doet, dus kan ik ongeveer wel zeggen waar ze moet zitten doch kan eigenlijk niets concreets vinden :-S . Enfin, nog even geduld dus.

@ari549 : Hoe weet ik of de steun te slap is ? Dit is toch de steun in het midden van de auto (op zijn langs gezien ;-) ), onderaan en achteraan de motor, niet ? Die ronde die in een metalen behuizing geperst is.

Metalcat 0

18 jaar

het ronde rubber, zit in een huis geperst waarin de lange as is gelagerd.

zet de auto eens omhoog, en probeer met een bandenlepel de motor heen en weer te wrikken...gaat het heel makkelijk en zie je het rubber lekker soepel mee gaan ....dan is waarschijnlijk je rubber naar de kl...

arie549 0
badge

18 jaar

OK, alvast vree bedankt

Ga dit een van de dagen eens uitproberen. Klaat nog iets weten.

Metalcat 0

18 jaar

@arie,

ik ben er eens onder gekropen. De ophanging die jij zegt, die kan ik met de hand induwen. Ook als ik het bevestigingspunt duw kan ik de motor zonder hulpstukken bewegen.
En het verlengstukje dat aan het chassis is bevestigd kan ik een beetje om zijn as draaien. Ik veronderstel niet dat dit normaal is ?

Metalcat 0

18 jaar

wat betreft het verlengstuk wat jij bedoelt vat ik zo even niet wat je daarmee bedoelt, maar als je de motor met de hand flink kan bewegen... is indd die motorsteun slap.

kijk eens of der ook scheuren in zitten....

overigens rubber kost de kop niet... meende iets van 12,- bij de autoshop.

aandrijfas zal dan gedemonteerd moeten worden, evenals de behuizing van dit rubber.

je citrusvruchtje zal dan al een stuk beter rijden,omdat de motor er dan vaster in ligt.

het komt vaak, heel vaak voor dat dit rubber aan de slappe kant is... veelal bij de diesel versies van citroen en peugeot.

overigens, als je dit rubber er net andersom inperst, met de opening van dit rubbber net de andere kant uit dan dat het nu zit wordt het rubber sterker een gaat dan langer mee.

arie549 0
badge

18 jaar

overigens, als je dit rubber er net andersom inperst, met de opening van dit rubbber net de andere kant uit dan dat het nu zit wordt het rubber sterker een gaat dan langer mee.

QUOTE

ja.. ARIE... goede raad doet altijd goed volgen...[url=http://imageshack.us][img]http://img85.imageshack.us/img85/6676/ic...[/img][/url]

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Goeie tip !!!

Nog een vraagje, die rubber in het huis pressen, kan dit met de hand of met een bankschroef ? Of heb je daar een speciale pres voor nodig ?

Metalcat 0

18 jaar

[quote=Metalcat]Goeie tip !!!

Nog een vraagje, die rubber in het huis pressen, kan dit met de hand of met een bankschroef ? Of heb je daar een speciale pres voor nodig ?[/quote]
mooiste is even persen... is vast wel iemand/garage om de hoek die dat rubber er even in kan persen.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

OK

Thanx dudes

Metalcat 0

18 jaar

Even een opvolging :
Rubbers laten nakijken door iemand met ervaring ;-) Resultaat : niet aan vervanging toe.
Dus dan maar de EGR piste opgegaan.
- De algemene consencus op het internet blijkt te zijn dat je die zonder problemen kan afsluiten (als de ECU er geen fout op geeft)
- Voordelen : geen vuile inlaatlucht meer (dus geen aangekoekte inlaat), iets lager verbruik (zeker niet veel), vermijdt stukken aan de turbo door slecht werkende klep, motor neemt een beetje vlotter op (nauwlijks merkbaar)
- Nadelen : ECU kan fouten genereren, verbranding in deellast is warmer (doch dit kan geen probleem zijn aangezien de klep enkel op deellast open is en niet op idle of vol gas waarbij de temperatuur toch veel hoger is), meer NOx uitstoot door warmere verbranding dus slechter voor milieu.
Ik kan hier bij de voor- en nadelen nog dingen missen.
Aangezien ik niet veel kilometers doe (10 - 12.000 per jaar) kan het afsluiten niet zo veel kwaad ivm het milieu in mijn geval. Dus afsluiten die handel.
Dit heb ik dus gedaan gisteren dmv het afkoppelen van de vacuum leiding en inderdaad het trillen/schudden is veel minder. Nog niet over omdat ik het vermoeden heb dat de klep iets blijft openstaan. Hier moet ik dan nog een plaatje voor maken om de zaak volledig af te dichten.

Nu nog een vraag, ik heb dus een 2.0hdi in een berlingoII van 2003 en rond de buis van de EGR zit nog een omhulsel met 2 rubberen slangen aan bevestigd. De 1 komt van onderaan de motor ergens naar de EGR buis en de andere gaat het passagierscompartiment in en uit (denk ik). Dit omhulsel, is dit van het koelwater ? En zoja, is dit om de uitlaatgassen van de EGR af te koelen zodat de meeste rommel al neerslaat in de buis ?

Pascal

Metalcat 0

18 jaar

Hallo,

Het schudden van de 2.0 Hdi is een bekent probleem. Alle motoren met een Siemens systeem hebben er last van. Het heeft te maken met het inschakelen van een derde pompplunjer in de brandstof systeem bij ongeveer 1800 toeren. Als de inspuitdruk omhoog gaat worden de prestaties van de motor beter. Als de inspuitddruk omlaag gaat worden de prestaties minder. En dat is wat je voelt rond de 1800 toeren.
Citroën wil aan dit probleem niets doen. Ronduit belachelijk natuurlijk !!! Ook een van de redenen dat ik geen Citroën meer koop.
Ook ik heb de EGR losgekoppeld door het slangetje naar het druk doosje los te maken. Tegen het schudden helpt het niet, maar het verbruik is er wel beter van geworden. van 1:15-16 naar 1:18-19.

Veel klagen bij de dealer en importeur, misschien dat ze toch met een oplossing komen.

BerlingoHDI 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.