auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Jumper: 2.8HDI accu laadt niet op, lampje accu brandt...

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2800

Hallo,
Normaalgezien denk je nu aan de alternator,...

Het probleem is, heb er reeds 2 andere op gestoken en dus bij alle 3 alternatoren hetzelfde probleem! Als ik de minpool eraf haal na te starten met een booster valt de motor gewoon uit.

Ben ten einde raad...

1 alternator van een donor met 120000km
de andere alternator van bus die niet wil starten wegens een andere reden.

Zou wel heel dikke pech en toeval zijn mochten ze alle drie defect zijn toch?

Iemand die dit probleem kent?

mvg

Geplaatst door

Noah (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Noah

Mijn broer zijn jumpy had ook dat probleem, gewoon een nieuwe gemonteerd en het was ok.
Doe eens deze test, testlampje verbinden met de + van de batterij en met de aansluiting van de alternator waar het dun kabeltje aan verbonden is, start de motor, lampje zou normaal uitgaan, meet de laadspaning op de batterij, moet ongeveer 14 V zijn, zo kan je weten of je alternator werkt.
Eventueel het dun kabeltje losmaken, contact aan en meten of er spanning op zit.
Indien deze test toch in orde is, heb je ergens waarschijnlijk een kabelbreuk, kijk je zekeringen eens na, laadstroomrelais, het is maar mijn theorie.
Een andere alternator kopen is niet altijd een oplossing, eerst de oorzaak vinden, voor een nieuwe ben je toch zo een 140 euro kwijt via mister auto.be ( zonder reclame van te maken)
Heb zelfs meegemaakt dat er een kabelbreuk was in de alternator zelf. door het plastiek kapje eraf te halen

Probeer eens.
Gr.
Jantje

firedriver 440

12 jaar

nooit de min of + pool loshalen je blaast je dynamo op en kan piekspanning opwekken. gewoon meten met een voltmeter
succes

jan5047 0
badge

12 jaar

Inderdaad jan5047,

Zeker niet gezond voor de alternator, ik geef toe dat ik het ook doet, maar tot nu nog geen problemen daarmee gehad, wel schakel ik alle verbruikers af, bv. de lampen.
Wanneer zijn lampje aan blijft en de motor uitvalt na het losnemen van een poolklem is er zeker geen laadspanning omdat zijn motor uitvalt, alle gebruikers krijgen opdat moment gewoon geen spanning.
Maar onze vriend Noah heeft al 2 alternators vervangen zonder positief resultaat, dan is het toch duidelijk een andere probleem, hij kan beter met zijn wagen bij iemand binnen springen dat meer op de hoogte is betreft deze probleem.
Een week geleden had een vriend van een nieuwe gemonteerd en nog geen 2 dagen later geen laadspanning, hij had de deksel van de alternator erafgenomen, en bleek dat een dun kabeltje los was, en het probleem was opgelost, bij een escort heb ik ook eens problemen gehad, kabelbreuk, bij Noah zal het toch ook iets anders zijn, was bij Noah terug goed alles aangesloten, niks vergeten, wij maken ook fouten, uit fouten leert je, maar we krijgen van hem nog geen antwoordt, hij zou gewoon alles moeten doormeten.

Dikke Gr.
Jantje

firedriver 440

12 jaar

Bedankt voor jullie reacties, maar nog steeds geen goed resultaat.
Alles is aangesloten zoals het moet.
Kan een alternator gecontroleerd worden wanneer hij niet aan de motor bevestigd is?

groeten

Noah 0

12 jaar

jawel bij een bedrijf wat dynamo's herstelt

jan5047 0
badge

12 jaar

Je kan ze losmaken, maar probeer eens door met een testlampje te verbinden met de + van de batterij en met de aansluiting van de alternator waar het dun kabeltje aan verbonden is, start de motor d.m.v.startkabels, testlampje zou normaal uitgaan, meet de laadspaning op de batterij, moet ongeveer 14 V zijn, zo kan je weten of je alternator werkt.


Gr.
Jantje

firedriver 440

12 jaar

Waarom deze test,
Lampje blijft branden omdat hij + spanning krijgt van de batterij.
Lamje gaat uit omdat het lampje langs beide kanten + spanning krijgt.
De alternator moet eerst en + spanning krijgen via het dun kabeltje voor dat hij zelf spanning kan leveren, bij de oudere dynamo's was het niet, die leverden dadelijk het spanning.
Gewoon om het te weten.

Gr.
Jantje

firedriver 440

12 jaar

Mag ik dan eventueel een afzonderlijk draadje vanaf de +pool accu naar de L (waar dun kabeltje op zit) op de alt. leggen om te testen of hij dan misschien wel genoeg geeft?

Ik meet 11.80V uit, met de andere alts. was het wel wat minder, maar dan denk ik misschien door telkens te demonteren/monteren dat ik dan betere massa heb gemaakt waardoor deze dan iets meer geeft???
Alé ik weet het gewoon niet meer... wat ik wel weet is dat mijn moed in mijn schoenen zit.

Noah 0

12 jaar

dat is dus te weinig, maar kun je er beter geen kenner bij halen en even een 4 punts meting laten doen!!

jan5047 0
badge

12 jaar

Inderdaad Noah,

De + van de batterij met de L, geen bang hebben, kan geen kwaad, gewoon doen, wanneer de motor draait kijk je of je 14 V meet op je batterij, laat desnoods deze nacht je batterij opladen door een batterijladder anders moet je weer een andere wagen bij halen om te starten.

Gr.
Jantje

firedriver 440

12 jaar

Heb de oplossing gevonden,
Verkocht voor export...

Toch bedankt voor de reacties.

Noah 0

12 jaar

de weg van de minste weerstand ook een oplossing

jan5047 0
badge

12 jaar

Beste Noah,
Waarom heb je het opgegeven, je hebt toch van ons informatie gekregen, en heb je die test uitgevoerd, nu weten we nog niks of we u daarmee hebben geholpen, maar ja, je moet het zelf weten hé.


gr.
Jantje

firedriver 440

12 jaar

Hoi,
Heb het niet echt opgegeven hoor, de bus stond sowieso te koop voor export.
Maar wou het toch proberen op te lossen zodat dit een zorg minder was.

Uiteindelijk maakte het weinig uit voor de nieuwe eigenaar...

Heb intussen wel een nieuwe draad gemaakt voor de Fiat Ducato bus (zelfde mechaniek) met startprobleem, check it out.

Toch bedankt en groeten,

Noah 0

12 jaar

hi

de alternator heeft een lampje nodig o te werken dus het lampje op dashboard
op de alternator staat een fiche met 2n draden 1&2

1 is een groene draad die naar het dashboard gaat om het lampje te bedienen
2 is een paars-witte draad die naar de boordcomputer loopt

alleen draad 1 kan getest worden met een testlampje (geen led) op draad 1 te zetten en op de + van de batt
als de motor niet draait zal de lamp moeten branden eens de motor draait zal die uit gaan (normaal)

als dit zo is zit er een breuk in de draad anders een andere auto kopen -:)

Bloe 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.