Citroën Xantia 1.8i X: aanhaalmomenten cylinderkopbouten

Bouwjaar: 1994

Hallo,

wie kan mij vertellen wat de fases en aanhaalmomenten zijn van de cylinderkopbouten van bovenstaand type Xantia?
Volgens het werkplaatshandboek is de 1e fase 60 Nm, losdraaien, 2e fase 20 Nm, 3e fase 300 graden aandraaien. Ik kom echter niet verder dan 160 graden, daarna moet ik zoveel kracht zetten dat ik vrees mijn draad of bouten kapot te draaien. Kloppen deze aanhaalmomenten wel? Alvast mijn dank!

Ricardo9622

Geplaatst door Ricardo9622 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

heb laats een 1.9 peugeot gedaan met dezelfd aanhaalmomenten dus denk wel dat dit klopt. moest inderdaad er echt hard aan trekken dat ik dacht dit kan niet maar toch goed.ps weet je nu nog waar je gebleven bent dan met aantrekken??

Beunhaas (515) PRO, 20 jaar geleden

2. Benzinemotoren 2.3.4 Cilinderkoppakking vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Alle motoren behalve 2.0i (XU10):
Cilinderkopbouten
fase 1 60 (6,0)
fase 2 bouten losdraaien
fase 3 20 (2,0)
fase 4 + 300°
Alleen 2.0i (XU10):
Cilinderkopbouten
fase 1 40 (4,0)
fase 2 75 (7,5)
fase 3 + 165°


Cilinderkop uitbouwen


- Verwijder het kleppendeksel.
- Verwijder de bougiekabels en de bougies.
- Verwijder de distributieriem (zie paragraaf 2.3.3).
- Maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk.
- Verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de verstuivergalerij.
- Verwijder de stekker van de bedrading van de verdeler.
- Neem de onderdrukslang van het inlaatspruitstuk los.
- Draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 2.13 in twee fasen los.
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.

Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:
- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.13.
Let op! Smeer de cilinderkopbouten voor montage spaarzaam in met motorolie. De cilinderkopbouten mogen niet meer nagetrokken worden.
Let op! De lengte van de Torx-kopbouten mag liggen tussen 120-122 mm. Indien de lengte groter is dan 122 mm, dienen de kopbouten te worden vervangen.

Figuur 2.13: Aanhaalvolgorde cilinderkopbouten


Inbouwen van de cilinderkop gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.


- Breng de distributieriem aan, zie hiervoor de desbetreffende paragraaf.
- Herhaal na het warmdraaien en minstens twee uur afkoelen van de motor de fasen 2 en 3 van de aanhaalmomententabel.



Ricardo9622 (0), 20 jaar geleden

Om even antwoord te geven op Peter Linssens vraag:
We hadden eerst de koppakking gemonteerd en getracht de aanhaalmomenten aan te houden. Later, toen we alles in elkaar hadden zitten, en de motor overigens perfect draaide, bleek dat we de koppakking gemakshalve maar even verkeerdom hadden gemonteerd :( dom dom dom natuurlijk, maar goed. Gevolg was dat het koelwater direct de carter in stroomde. Dit moest dus weer hersteld worden, maar het leek me nu ook wel slim om eens na te vragen hoe het met de aanhaalmomenten zit. Er moet nu toch weer een nieuwe koppakking tussen dus... Vandaar mijn vraag. Maar in ieder geval bedankt voor de reacties! Afgezien van het verkeerdom monteren van de koppakking ben ik v.w.b de aanhaalmomenten toch niet helemaal gek! ;-)

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

echtwel een beetje dom maarja

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.