Op mijn berlingo smelt één van de drie pluskabels aan de accupolen weg. Het gaat om één van de twee kabels met hittekous eromheen, degene die in de kabelboom onder de accunas naar achter loopt.
De kabel wordt smeulend heet bij de accuklem waardoor de plastic kap/ontgrendeling deels is weggesmolten. Uiteraard rijd ik sinds constatering niet meer! De kabel is nu bovenaan hard en broos geworden.
De verhitting treed op zelfs met stationaire motor zonder verbruikers aan. Ik heb geen radio, geen electrische ramen. Wel een wisser achter die het niet doet (als je hem probeert te gebruiken hoor je alleen wat gezoem).
Mijn vragen:
- waar loopt die kabel naartoe? Is dat de plus van de dynamo of startmotor?
- wat kan deze plaatselijke verhitting veroorzaken? Lekstroom/slechte massa of was de kabel op dat punt wellicht al zwak? Er was geen zichtbare breuk/slijtage of corrosie op de kabel, kabeloog en krimpaansluiting te zien.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De kabel kan te warm worden door bv een overgangsweerstand waardoor deze plaatselijk te warm wordt. Meestal is dat op een punt waar een (slechte) krimp- of soldeerbevestiging is. Slechte massa-aansluiting aan de andere kant van de accu kan ook nog. Of de laadspanning is te hoog, maar dat is eenvoudig te meten.
Het is de kabel met het oog er aan toch? Zat het moertje wel aangedraaid?
Er zitten aan die, met borgmoer vastgezette poolklem, twee kabels met ogen. De gesmolten versie is de onderste, zonder enige corrosie. De borgmoer stond op moment. Weet je toevallig waar deze kabel naartoe gaat?
9 jaar
1 kabel gaat naar ds startmotor en dynamo, de andere naar het voorgloei relais...
Controleer beide kanten op degelijke verbindingen; ook de bevestiging van de ogen aan de kabel.
Ik heb het spatscherm van onder de auto weg en zie dat de kabel achter de accubak aan een kastje zit. Het voorgloeisysteem als ik het goed begrijp? Van de minklem op het chassis en versnellingsbak gemeten krijg meet ik overigens zo'n 2.4 Ohm. Ik zag geen massakabel op de motor of versnellingsbak zo snel.
9 jaar
Vermoed toch dat de kabel in het oog te veel overgangsweerstand heeft , nieuw oog aan de kabel maken om mee te beginnen.
Ik ben beter af met een nieuwe kabel dus heb de accubak verwijderd en ga een nieuwe kabel leggen. De originele is te ver heen. Ik voelde dat al door de kabel bij langs te gaan en ik heb hem doorgeknipt voorbij waar hij weer soepel werd. Het harde deel heb ik geanalyseerd, je ziet hierbij de hittebeschadiging.
9 jaar
Een voorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=xerAp9Yd...
succes
9 jaar
Thanks, ga ik doen na het trekken van een nieuwe kabel van de pluspool naar de hoofdzekeringkast. Ik heb de doorgeknipte kabel gemeten op weerstand, van doorgeknipte kant tot losgeschroefde kabeloog en weet nu dus 100% zeker dat het die kabel is. Na het plaatsen van de nieuwe kabel (inclusief nieuwe hittekous) laat ik het resultaat weten.
9 jaar
Als het probleem niet opgelost word zal deze kabel eenzelfde lot boven het hoofd hangen.
Blijft het voorgloei relais niet hangen en dat er daardoor continu stroom op de kabel blijft staan.
Voel eens aan de kabel als de motor draait.
Kijk eens of er niet een grote stroomafname is tijdens bedrijf.
Die kabel smelt niet zomaar.
9 jaar
Bij draaiende motor werd de kabel bij de pluspool heet. Ik kan het nu niet testen omdat de auto half uit elkaar ligt maar ik kan wel preventief die relais vervangen wellicht..? Zijn dat de groene relais in het zekeringkastje waar de kabel naartoe loopt?
De kabel werd wel alleen plaatselijk heet, bij de pluspool. De rest van de kabel, ook bij het zekeringkastje, heeft nul schade. Bij het analyseren van de kabel was dat duidelijk te zien door de discoloratie en het broze koper aan het uiteinde.
ik vind de standaard accukabels, zeker voor een diesel, overigens sowieso wat aan de magere kant, dat terzijde.
het kastje bezit aan weerszijde een 40a-zekering, een groot en een klein relais, twee groene stuurspanningskabeltjes en een dikkere witte voedingskabel. Daar kon ik sowieso pas bij na het uit elkaar schroeven van de auto.
9 jaar
Ik had vandaag tijd om de auto weer in elkaar te zetten met de nieuwe bedrading. Voor ik weer normaal ga rijden wil ik wat tests doen met een stroomtang en uitsluiten wat er nou mis heeft kunnen gaan. Daar heb ik ook nog wat extra informatie voor nodig:
- Bij het aanzetten van het contact viel mij op dat er geen lampje op het dash brandt dat er voorgegloeid wordt. Heeft een 2001 Citroen Berlingo dat niet of kan dat een indicatie zijn (constant actief gloeisysteem -> lampje in dash brandt constant -> lampje stuk)?
- Bij het starten duurt het ongeveer 4 a 5 cranks (omwentelingen) voordat hij aanslaat, dus je hoort *tja-tja-tja-tja-(tja)* en dan pas loopt hij. De motor heeft nauwelijks iets gelopen (116.000 km). Indicatie dat er iets met het voorgloeisysteem zou kunnen zijn. Zouden (bijna) defecte gloeibougies zoveel extra weerstand kunnen genereren dat de bedrading gaat smelten? Alhoewel: het smelten ging door met lopende motor, dus een plakkend relais zou ook logisch kunnen zijn..? Dat wil ik uitsluiten met de amperemeting.
Ik heb na het aansluiten van de bedrading de accu overigens nog niet teruggeplaatst ivm het nog niet bezitten van een DC amperetang dus bovenstaande punten zijn nog met de originele bedrading.
9 jaar
Ik zou idd ook eerst goed uitzoeken waarom de boel gesmolten is.
Ik weet niet bij welke temp zo'n hdi voor gaat gloeien.
Ik zou met een amperetang meten hoeveel stroom er getrokken word.
Bedrading smelt niet zomeer.
Of er blijft een relais hangen of iets dergelijks,als het kortsluiting is klapt de zekering eruit.
Mijn vermoeden is dat het gloeisysteem de boosdoener is.
9 jaar
Het probleem is waarschijnlijk opgelost. Ik heb de weggesmeulde accucabel vervangen door een nieuw exemplaar van 16mm2 en fatsoenlijke ogen en hittekous. Ook las ik dat dit probleem bij onder andere de Xantia's met HDI veelvoorkomend is; de bekabeling is bewust zo dun en kort mogelijk gehouden waardoor er na jaren gebruik snel te weinig marge overblijft voor extra weerstand. Gevolg: Wegsmeulende kabel.
Met een stroomtang was er geen hoge stroom voor lange tijd waarneembaar en alle relais tikken gewoon netjes. De nieuwe kabel was na een aantal testritten gewoon aan te raken bij de aansluiting op de accupool. Kwestie van planned obsolescence dus.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar