de motor (2.0 HDI) start slecht wanneer hij koud is. nadien als hij een keer gestart is geweest zijn er geen problemen meer. de batterij is al vervangen, alternator gecontroleerd deze laadt voldoende (14,4V). ik heb ook al de brandstoftoevoer leidingen gecontroleerd op eventuele scheurtjes dat is ook in orde. hij is ook al uitgelezen in de garage en er waren geen storingen.
wie kan me een oplossing geven voor dit probleem. want naar de winter toe wordt het alleen maar erger.
bij voorbaat dank,
Jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is een bekend probleem van de 2.0 HDi dat de startmotor te licht is voor temperaturen onder 0 gr. C.
Het starttoerental wordt dan net te laag om de diesel-hogedrukpomp voldoende druk te laten opbouwen.
Ook met een goede accu en verstuivers. Feitelijk is het (dus) een ontwerpfout!
De beste oplossing is een zwaardere categorie (gereviseerde) startmotor te plaatsen.
De eenvoudigste oplossing is om een BEETJE startpilot in de luchtinlaat te spuiten,
pal voor het starten.
Deze oplossing gebruik ik tot tevredenheid, want: hoe vaak vriest het nu tegenwoordig !
Met startpiloot sloop je een motor en maak je hem verslaafd.
Er bestaan startmotoren die een hoger starttoerental produceren , dus de motor gaat sneller rond , en daarmee een hogere compressie eindtemperatuur .
Gloeistiften en systeem zijn wel goed ?
Het systeem is verder goed, ik heb vandaag nog de gloeistiften, compressie (22,5bar) en de EGR klep gecontroleerd. deze zijn allemaal goed.
Ik ga morgen de startmotor controleren en evt. vervangen. Kan ook de hogedrukpomp het probleem zijn, dat die niet voldoende druk geeft? de motor heeft 170000km, dit mag normaal toch geen probleem zijn.
wordt vervolgt.
alvast bedankt voor de hulp.
Jos
9 jaar
Kaleido 1: Met startpiloot sloop je een motor en maak je hem verslaafd.
Het is inderdaad niet een echte oplossing van het probleem, de oorzaak wordt niet verholpen.
Het ontbrandingspunt wordt verlaagd en de ontbrandingsdruk wordt verhoogd.
Een zwaardere = snellere startmotor plaatsen is de beste oplossing.
Maar, i.v.m. de zachte winters van de laatste jaren, heb ik het tot nu slechts enkele keren toegepast en - heel belangrijk ! - slechts een HEEL klein beetje ingespoten.
Mijn motor heeft nu 317.000 km gelopen, loopt nog steeds erg goed (ook zuinig 1:16 à 18 km/l) zonder een enkel motorisch probleem, herstel en/of vervanging. Natuurlijk wel het reguliere onderhoud.
Succes ermee !
9 jaar
Snellere startmotor plaatsen is de oplossing voor dit probleem. Dit werd in het verleden veelvuldig toegepast bij moeilijk startende diesels.
9 jaar
Ik heb de starmotor vervangen en het probleem is opgelost, start weer perfect. Alleen weet ik niet of deze startmotor een hoger toerental maakt of meer vermogen heeft. Niemand kon mij hierover verdere info geven, nu zit er een Bosch startmotor op.
Aan allen bedankt voor de goede reacties.
Groeten,
Jos
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar