Citroën Xsara: Ag LPG injector

Brandstof: LPG

Hallo,

Ben naar een LPG specialist geweest met het probleem dat mijn XSARA niet meer op gas rijdt.
Na enig gezoek was de conclusie dat de injector defect is. (Ag LPG injector - type 9500009 )

Ze hebben er even een andere AG injector ingezet (van een ander type) en meteen liep de motor weer op gas, maar bleef niet stationair draaien. Dit (naar zeggen van de monteur) vanwege het feit dat dit niet het goede type injector is.

Het probleem werd dus duidelijk door de defecte injector veroorzaakt

Het slechte nieuws was :
- deze injector is moeilijk te verkrijgen, en waarschijnlijk pas over 5 weken te leveren
- Hij kost ca 350,- euro.

Mijn wens zou natuurlijk zijn om niet zo veel geld kwijt te zijn , en niet zo lang op benzine te hoeven rijden.
Ik lees diverse meldingen op deze site over dit type storing, en ook dat er revisiemogelijkheden zijn.

Mijn vraag:
- heeft iemand toevallig nog zo 'n injector liggen, of weet er 1 te liggen?
- is deze injector nog "fatsoenlijk" te reviseren? en wat zou dat ongeveer moeten kosten?
- is het gebruiken van een tweedehands injector aan te raden of juist niet?



Alvast bedankt, vr groet,


Hans

johanness

Geplaatst door johanness (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

sel (0), 16 jaar geleden

Hans, voorzover ik weet zijn er geen niewe AG DGI type 9500009 injectoren leverbaar. 99% van de gevallen betreft het een gereviseerde injector.
Ik heb zelf 2 jaar lang een 406 met een AG DGI injector gehad. Injector kun je eenvoudig uitelkaar halen door twee schroefjes van het middelste blok los te maken. Je ziet dan een slagpin met een geintegreerde veertje; het mechanische gedeelte moet soepel kunnen bewegen. Zowel de slagpin als de behuizing waarin hij inslaat voorzichtig schoonmaken met bv wd40 of een andere goedje; dat stelt niets voor.
Een andere zwakke punt van de injector zijn de stekkers. Maken de kabeltjes van de stekkers nog goed contact? Goed controleren of stekker met 4 kabels en de andere stekker met 2 kabels helemaal goed zijn? Omdat deze kabels slecht geisoleerd zijn geven ze meest vreemde storingen doordat er kortsluiting ontstaat. Als er door slechte kabels een fout optreedt, dan loopt de auto niet meer op gas. Op het lpg-schakelaar brandt dan continue een knipperend rood lampje. Ik heb toen stekkers van de injector vervangen, bij de lpg-garage GAS computer laten resetten, en het probleem was opgelost. Er was dus niets aan de hand met de AG injector..
Mocht het ect de AG DGI injector zijn, dan zal ik maar alle AG dealers rond bellen, ik had toen prijs opgaven van 230,- euro tot 400,- euro voor een gereviseerde injector..

johanness (0), 16 jaar geleden

Zo langzamerhand heeft iedereen door dat dit een schaars artikel aan het worden is, tijdens het rondbellen hoorde ik prijzen van 350 euro (met weken wachten) tot idioten die 880!! euro vragen.

Het alternatief is het inbouwen van een ander injectiesysteem dat op ca. 1250 euro komt.
Ik heb uiteindelijk een splinternieuwe injector kunnen vinden bij een particulier in de buurt van Utrecht.
Die heeft me 450 euro gekost.
Deze dame heeft jaren in een seat gereden met een AG installatie. Ze had er op aanraden alvast 1 gekocht omdat deze injectors kennelijk de zwakke schakel zijn in het systeem. Ook zij wist wat de huidige marktprijs was :-(
Ze zei dat de injector ongeveer 50.000 tot 100.000 km mee moet kunnen.

Verder had ze als tip: rijd de tank niet helemaal leeg, want dan komt er niet zo veel verontreiniging in je injector , dan gaat ie langer mee.
Verder zei ze dat gas in het buitenland vaak veel meer verontreinigd is, en ze raadde me aan om uit te zoeken welke landen hierom berucht zijn (ze dacht oa Frankrijk) heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik heb de oude injector uit elkaar gehaald, de plunjer kon gemakkelijk op en neer bewegen , ik neem aan dat de storing van electrische aard is. ik zal er eens 12 v op zeten en kijken of hij wel op en neer wil jutteren.

In ieder geval kan ik weer op gas tuffen.

bedankt voor het advies!


gr


Hans

sel (0), 16 jaar geleden

tzo.. het is dus afgelopen 2 jaar alleen maar nog duurder en schaars geworden met die AG DGI onderdelen..

johanness (0), 16 jaar geleden

Nog even het vermelden waard:

De LPG specialist die mij geholpen heeft is de firma AGIT in Rijssen.

Ze hebben vakkundig de diagnose gesteld, maar ja, zij kunnen die injector dus ook niet meer leveren.
Vandaag even gebeld dat het probleem al opgelost is, en gevraagd wat ik ze schuldig was.

Ik hoefde niks te betalen, BRAVO !!! , wat een service.

Mag ook wel eens gezegd worden.

sel (0), 16 jaar geleden

lpg tank moet je nooit leeg rijden, dat is erg dom als je dat doet. Het maakt niet uit wat voor een systeem je hebt, AG DGI, Vialle, NEcam, nooit je tank leegrijden (ook niet bij benz of diesel trouwens).
Misschien kan een goede electricien je oude AG DGI injector na kijken, misshien losse contactpunten bij electrische gedeelte of kapotte transistortje of andere zaken..

Willem12060 (0), 15 jaar geleden

Dag,

Wat vervelend dit te horen... Mijn Xsara met AG loopt ook slecht op lpg. Gasinbouwer vertelde dat injectoren niet los te koop waren en dat er voor € 1.100,- moet laten verbouwen. Ik dacht, zal allemaal wel een beetje meevallen... Jullie berichten zijn al een jaar oud, denk niet dat de injectoren in tijd goedkoper zijn geworden.

Ik zal eens op internet zoeken naar een injector of anders maar eens nadenken over de toekomst van xsara...

Als jullie nog andere tips iedeeen hebben hoor ik ze graag!

vriendelijke groet,
Willem

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Normaal is het niet toegestaan om reclame te maken, maar in dit geval maak ik een uitzondering,
vanwege het feit dat de injectoren niet of nauwelijks leverbaar zijn.
Neem eens contact op met een mede forumlid, K. Verhulst.(k.h.verhulst@home.nl)
Deze man doet veel met LPG systemen.


mvg.
moderator.

Willem12060 (0), 15 jaar geleden

Beste Hans,

Bedankt voor de tip! Morgen zoek ik even alle details van de LPG instalatie uit en mail ik de heer Verhulst even.
Ik zal hier laten weten hoe het met de Xsara afloopt!

Vriendelijke groet,
Willem

johanness (0), 15 jaar geleden

Hallo Willem,

Ik heb het zelf in 2008 op de volgende manier opgelost:

Uiteindelijk is het mij gelukt om feb 2008 een Splinternieuwe injector ve particulier te kopen.
Deze heb op de slangen aangesloten, 2 stekkertjes vastklikken en klaar (klusje van 10 min)
Loopt weer als een T**t

Uit voorzorg ben ik in de maanden erna op zoek gegaan naar een reserveinjector, is ook weer gelukt alhoewel dit wel een gereviseerde was, maar daar zat wel een rekening bij van de uitgevoerde revisie.
Dit alles onder het motto: als hij er weer mee stopt , dan heb ik nog een reserve en kan ik de auto in ieder geval fatsoenlijk verkopen.

Dus ze zijn er nog wel, in beide gevallen heb ik deze injector gekocht van een particulier die zijn auto zojuist verkocht had en gedurende het bezit uit voorzorg al een reserve injector in huis had liggen.
Duidelijk de zwakke plek van het AG systeem en duidelijk bij meerdere bestuurders bekend (Ag LPG injector - type 9500009 )



succes

Hans

Willem12060 (0), 15 jaar geleden

Beste Hans,

Bedankt voorde tip!(en het gerust stellen) Ik zal ook het internet afzoeken naar een injector.

Vriendelijke groet,
Willem

christi (0), 15 jaar geleden

.

berichten met te koop gevraagd of aangeboden worden verwijdert.


moderator.

Willem12060 (0), 14 jaar geleden

Beste lezers,

Gisteravond de stoute schoenen aangetrokken en de injector los en uit elkaar geschroefd. Ik heb eigenlijk niet helemaal begrepen hoe het werkte maar de basis leek me vrij simpel. Ik heb alles schoongemaakt en met lucht door- en uitgeblazen en alles weer in elkaar geschroefd en gemonteerd. Het klinkt een beetje simpel allemaal, maar hij lijkt weer klaar! Blijft mooi stationair draaien en bij 40 km/h in de 4de kan je gewoon weer gas geven en dan versneld die zonder horten en stoten.

Ik zal nu maar wel aar een reserve exemplaar op zoek gaan!

Groet,
Willem

Leechman (0), 14 jaar geleden

Bij mij is ook ooit geconstateerd dat de injector van mijn AG installatie defect is. Ik rijd er nog steeds mee rond maar wil deze toch maar eens grondig schoonmaken. Moet ik nog voorzorg maatregelen treffen om de injector af te koppelen of kan ik zonder problemen alle kabels en slangen los koppelen?

Willem12060 (0), 14 jaar geleden

Moi Leechman,

Voor de zekerheid heb ik de installatie met draaiende motor op benzine gezet. (en toen uit gedaan) Vervolgens de slangenklemmetjes los gewurgd (hele vervelende die je ook maar een keer kan gebruiken) en de connectoren eraf gehaald. De vier slangen heb ik even tijdelijk vastgezet omdat ik nog naar m'n werk moest. De volgende avond op de werkbank de injector uit elkaar gehaald, schoongemaakt (o.a. met en schuurdoekje van 3M) doorgeblazen en he geheel met vier nieuwe slangenklemmetjes weer gemonteerd. Klaar is Kees. Hij doet het nog steeds (gasinbouwer liet mij weten dat de halve installatie voor ongeveer 1000 euro moest worden vervangen...)

Succes!!!

Groet,
Willem

Leechman (0), 14 jaar geleden

Hallo Willem,

bedankt voor je reply. Ik heb net even g-oed gekeken onder de motorkap hoe alles aangesloten zit. Ik zag inderdaad dat de 4 slangetjes met aparte slangklemmen vastzitten. Naast die slangetjes zie ik ook 2 schroeven, kan je die niet los schroeven om die slangen los te halen? Heb jij ook weer dezelfde soort slangklemmen teruggeplaatst? Of kan je hier ook van die schroekklemmen op zetten?Toen je weer even met je auto moest gaan rijden heb je de slangen toen weer tijdelijk op de injector gezet of heb je ze los laten hangen? Mijn excuses voor de vele vragen.

Gr,

Bryan

sel (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12060]Moi Leechman,

Voor de zekerheid heb ik de installatie met draaiende motor op benzine gezet. (en toen uit gedaan) Vervolgens de slangenklemmetjes los gewurgd (...

Succes!!!

Groet,
Willem[/quote]
Met draaiende motor slangentjes los maken.. waar zijn jullie mee bezig.
Gewoon motor afzetten. Accu-klem ontkoppelen.
Slangen voorzichtig los maken, er kan wel wat gas in de slangen zitten, maar stelt niet veel voor.
Maak dan voorzichtig je dgi-injector schoon met wd40 o.i.d. Kom niet de electrische gedeelte van de injector waar o.a. temperatuurvoelertje zit.
Als je alles schoongemaakt hebt de boel weer opzetten. Accu-klem koppelen.
Je auto op contactzetten, schakelaar op (lpg) zetten 10 - 15 seconde wachten auto starten zonder gas te geven.
En Leechman, als je het niet vertrouwt met de klemmen, slangen e.d. kun je er beter niet aan beginnen, je bent immers bezig met de een van de belangrijkse onderdelen van de lpg-installatie, security first..

Leechman (0), 14 jaar geleden

Hallo Sel,

ik voer regelmatig reparaties uit aan mijn auto. Alleen is het "klussen" aan het LPG systeem nieuw voor mij. Opzich vertrouw ik het wel. Alleen probeer ik, voordat ik aan zo een reparatie ga beginnen, eerst zoveel mogelijk info in te winnen door in te lezen in fora en door vragen te stellen. En dat van die slangklemmen vraag ik omdat ik voor die specifieke slangklem geen tang heb. Het lijkt mij dat schroefbare klemmen ook afdoende zijn, maar voor de zekerheid vraag ik het ff. Ik ben het eens met jou stelling "security first", vandaar mijn vele vragen ;-)

Gr,

Bryan

Willem12060 (0), 14 jaar geleden

Beste Sel,

Met draaiende motor op benzine gezet en toen uit gedaan... Zodat die eerst nog even op benzine draaide voor ik met de lpg installatie bezig ging. Ik heb een gelukkig leven en heb daarom niet de behoefte om bij een draaiende motor op LPG slangen los te trekken. Ik zal proberen het de volgende keer duidelijker te omschrijven.

Beste Bryan,

Ik heb gewone slangenklemmen gebruikt die je met een schroevendraaier aan kan draaien. Als je twijfelt of je dicht krijgt zou ik het inderdaad door een lpg specialist laten doen.
De vier (vijf) slangen had ik tijdelijk met tie-rapjes vast gezet aan niet bewegende delen onder de motorkap. Ik heb de injector pas uit elkaar gehaald op de werkbank en heb dus onder de motorkap niet eerst schroeven los gedraaid. Wanneer je de dikke toevoerslang eerst los draait kan je de injector een beetje naar boven trekken en heb je meer ruimte om de vier slangen los te maken.

Groet,
Willem

Leechman (0), 14 jaar geleden

Willem nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik ga er mee aan de slag. Ik laat wel weten of alleen het schoonmaken van de injector afdoende is voor mijn probleem. Al denk ik ook dat ik mijn verdamper en slangen ga vervangen aangezien ik ook af en toe een gaslucht ruik in het interieur.

sel (0), 14 jaar geleden

[quote=Leechman]Willem nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik ga er mee aan de slag. Ik laat wel weten of alleen het schoonmaken van de injector afdoende is voor mijn probleem. Al denk ik ook dat ik mijn verdamper en slangen ga vervangen aangezien ik ook af en toe een gaslucht ruik in het interieur.[/quote]
Als je gaslucht ruikt zou ik wel even langs de garage gaan zodat ze met een apparaat lekkage op lpg controleren. Dat controle hoeft niet veel te kosten en bespaart je heel wat ellende.

jethro (0), 14 jaar geleden

[quote=Leechman]Willem nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik ga er mee aan de slag. Ik laat wel weten of alleen het schoonmaken van de injector afdoende is voor mijn probleem. Al denk ik ook dat ik mijn verdamper en slangen ga vervangen aangezien ik ook af en toe een gaslucht ruik in het interieur.[/quote]
Goede zaak om dat te doen, en het is maar goed dat je geen nicotine stokjes gebruikt. ;-)

VG392 (0), 14 jaar geleden

Beste forumleden,

Ik kan jullie gerust stellen;
AG DGI injectoren zijn wel weer te repareren/reviseren.
Voordat de mensen onnodig bakken geld uit gaan geven voor een nieuwe gasinstallatie of de installatie domweg laten verwijderen.
Aangezien er geen reclame mag worden gemaakt voor diensten en / of onderdelen, info via e-mail.

Groeten,

Kees

m.jari (0), 14 jaar geleden

mvg.jari

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Het aanbieden van onderdelen is niet toegestaan.
Voor dat doel zijn er genoeg andere sites.

moderator.

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Hans4040]Normaal is het niet toegestaan om reclame te maken, maar in dit geval maak ik een uitzondering,
vanwege het feit dat de injectoren niet of nauwelijks leverbaar zijn.
Neem eens contact op met een mede forumlid, K. Verhulst.(k.h.verhulst@home.nl)
Deze man doet veel met LPG systemen.


mvg.
moderator.[/quote]
Wil je dat dan ook niet doen. Als je het anderen verbied moet je zelf ZEKER het goede voorbeeld geven. Je kan het ook in een privé mail doorgeven.

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Beste Jos, bedankt voor je reactie;

Gezien de aard van het probleem en de freqentie daarvan op deze site rechtvaardigt dit naar het oordeel van het moderatorteam de plaatsing van de naam cq. link voor een mogelijke oplossing. Hiermee wordt de doelstelling van de site dan weer bevestigd, nl. het mogelijk oplossen van TECHNISCHE problemen.



mvg,
Hans, moderator.

dre123456 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik had een gereviseerde ag injector gekocht voor 150 euro. bleek de computer kapot te zijn.
ik heb er nu alles uit gehaald. en bouw er een andere instalatie in met een universele ecu.
ben ik teminste van die ag troep af.

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Kijk.....dat is mannenpraat!!

Zahid (0), 14 jaar geleden

foutje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.