close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Saxo: Batterij laad niet op

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100cc

Heb een Citroen Saxo die perfect start en rijd.
Maar batterij laad niet op.
Heb al andere alternator gestoken en batterij is goed.
Dus vorige alternator was nog goed.
Als ik dikke kabel aansluit op alternator neemt toerental beetje al en als ik dan meet krijg ik de spanning van de batterij af te lezen, 12, 3 Volt
Voltage neemt af naar mate de motor langer draait
Maar als ik dikke kabel los koppel aan alternator draait motor weer normaal en als ik dan op alternator meet, meet ik 14,5 volt.
Heb ook al kabel aan starter los gemaakt terwijl wagen draait, maar maakt geen verschil.
Dus het probleem moet verder liggen.
Iemand dit al voor gehad en opgelost.
Alvast bedankt

Geplaatst door

luc6688 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik kijk uit naar een oplossing

luc6688 0

9 jaar

Nieuwe dynamo of sloop? Meet de spanning op D+ eens. Hoe weet je zeker dat de accu goed is?

Highway 640
badge

9 jaar

Alternator komt van een wagen die ik zelf gesloopt heb.
Heb zelfs drie alternators geprobeerd en steeds alternator op een andere wagen geplaatst en dan werkte die wel.
Dus alternator en batterij zijn 100 procent goed.
Heb de spanning gemeten, zoals ik al kwam aan te halen.
Als dikke kabel aan alternator aangesloten is meet ik de spanning van de batterij.
Als ik dikke kabel los maak aan alternator, dan meeet ik 14,5 volt.
Heb alle zekeringen al weg gehaald, zelfde probleem.
Contact ook al los gekoppeld, zelfde probleem.

luc6688 0

9 jaar

Nooit de alternator kabel loskoppelen met draaiende motor, da's een heel aardige manier om het ding om zeep te helpen. Geeft hoge piekspanningen die vaak de diodebrug en/of regelaar doen doorslaan. Dus kan best dat allebei je alternators het nu gehad hebben.

Bij testen in andere wagen ook de accu mee omgezet?

MDZNL 60

9 jaar

4 puntsmeting uitvoeren dan kan je goed bepalen waar in welke draad de weerstand zich bevindt

andreas08 0
badge

9 jaar

MDZNL,

Bedankt voor je antwoord, maar er is geen diodebrug of regelaar aanwezig op dit type wagen.
Zijn gewoon dikke draden die over zekering van 60 ampere lopen en via het contact.

[quote=MDZNL]Nooit de alternator kabel loskoppelen met draaiende motor, da's een heel aardige manier om het ding om zeep te helpen. Geeft hoge piekspanningen die vaak de diodebrug en/of regelaar doen doorslaan. Dus kan best dat allebei je alternators het nu gehad hebben.

Bij testen in andere wagen ook de accu mee omgezet?[/quote]

luc6688 0

9 jaar

Andreas,


Bedankt voor je antwoord.
4 puntsmeting, op welke draden bedoel je dan?
Heb alle zekeringen al weg gehaald bij draaiende motor, maar resultaat is hetzelfde.
Ook al aan en via contact doorgemeten en geprobeerd, maar blijft hetzelfde.



[quote=andreas08]4 puntsmeting uitvoeren dan kan je goed bepalen waar in welke draad de weerstand zich bevindt[/quote]

luc6688 0

9 jaar

Diodebrug en spanningsregelaar zijn er wel degelijk. Die zijn in de alternator zelf gebouwd. Toch zou ik elektricien opzoeken. Zo kom je geen stap verder. Werkwijze van controle is verkeerd.

voyager 0

9 jaar

Staat er wel spanning op de B+ kabel is dikke kabel kabel stuk?

jans1961 0

9 jaar

Jans,

Ik heb op alle kabels stroom.
Kabel van alternator loopt naar starter en van starter naar batterij.
Als ik wagen start zonder dat alternator is aangekoppeld draait motor normaal.
Start ik die met alterator aangesloten en koppel batterij af ,blijft die een minuut draaien en dan valt die stil omdat benzinepomp en ontsteking plots geen stroom meer krijgen.
Ik merk ook dat wagen anders draait als kabel aan alternator is aangesloten.
Denk dat ik sturingsdoos of computer een ga verwisselen.

[quote=jans1961]Staat er wel spanning op de B+ kabel is dikke kabel kabel stuk?[/quote]

luc6688 0

9 jaar

Je bent verkeerd bezig zoals gezegd door andere NOOIT bij draaiende motor dynam of acuu los koppelen haal er andrs een kenner bij, je kunt niet alles zelf doen er zijn personen die daarvoor hebben geleerd

jan5047 0
badge

9 jaar

Dan is toch je dynamo stuk hij zow zonder accu blijven door loopen als er geen ander gebruikers aanstaan hijlaad
Dus niets bij geen ampers

jans1961 0

9 jaar

Nooit accu of dynamo los koppelen met draaiende motor! Kan de boel behoorlijk stuk van gaan.

Maar terug naar je probleem, met niet draaiende motor en contact aan, brand dan je laadstroom lampje?
Als het niet brand zul je het in dat circuit moeten zoeken. Dit is de d+ aansluiting en zorgd voor de initiele bekrachtiging van de dynamo. Zonder dat lampje gaat je dynamo geen stroom maken.

ofstone 0

9 jaar

Heb hier een plaatje van de saxo, komt uit de Workshopmanual. (Franstalig)
wellicht handig om na te lopen.

bonne chance échec Recherche

Ron

ron001 0

9 jaar

een vierpuntsmeting
hiervoor heb je nodig een multimeter
zet de meter op volt en meet de spanning over de accu bv 12,4 v
daarna zet je de meter op de dikke draad van dynamo en op de massa dynamo hierbij kom je uit op bv 14,4v
dan kijk je tussen plus dynamo en plus accu hierbij kom je uit op b.v. 1v dan weet je dat daar een overgangsweerstand is
kijk je ook tussen de massa accu en massa motorblok en daar komt ook een verschil uit van b.v. 1v
door deze weerstanden wordt de accu slecht of niet bijgeladen
dan krijg je te maken met het trechter effect er moet veel doorheen maar er komt maar weinig spanning vermogen of hoe je het ook moemen

andreas08 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.