Ik rijd op dit moment een ZX 16 Aura uit '94. Erg fijne en probleemloze auto, maar moet er nu wel afscheid van nemen, omdat ik sinds aug dagelijks 130km woon-werk rijd en benzine te duur wordt... ik ben nu opzoek naar een goede kilometervreter met een beperkt budget. Wat mij opvalt is dat Xantia's verschrikkelijk in waarde dalen, terwijl ze vaak nog in nieuwstaat zijn. Hoe komt dit? ik dacht dat de problemen met de pneumatiek na de BX wel verleden tijd waren?
Waar moet ik opletten als ik zo'n auto op LPG G3 of diesel wil kopen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
oppassen op LPG!!!Zeker de 8 kleps motoren (16V weet ik niet,geen ervaring mee)kunnen in zoverre slecht tegen gas dat rond de 150000 km meestal een koprevisie nodig is met nieuwe kleppen en zittingen.
Bij een oudere Xantia een discutabele onderneming in verband met de geringe waarde die zo'n auto vertegenwoordigd,wellicht biedt dan een gebruikte kop van een benzine wagen uitkomst.
Dieseluitvoeringen zijn voor zover ik weet zeer solide,hydraulisch systeen is zeker bij een goed onderhouden wagen relatief probleemloos.
En eerlijk is eerlijk,een goede Xantia is een genot om mee te rijden
En als je er een op LPG koopt, kun je het beste een 2.0 liter nemen, die kunnen er beter tegen dan een lichtere Xantia motor. Ik heb zelf een Xantia op LPG 2.0 met 300.000 op de teller en hij rijdt nog als een trein.
niet doen diesel kopen
20 jaar
Van de xantia 8-klepper op lpg moeten de kleppen met veel kortere tussenpozen worden gesteld dan bij de benzine-uitvoering. Kleppen stellen is bij de betreffende motoren zeer bewerkelijk. Vraag aan de dealer hoeveel dat kost en welk kilometerinterval van toepassing is. Bij de 16-klepper zal eea gunstiger zijn vw het zelfstellende karakter van de klepaandrijving.
Let wel dat de 8-kleppers op B allemaal olie gebruiken en dat wordt langzaam meer bij ouder worden. Verder worden zo rond de 100000 km radiator en koelwaterslangen vervangen en ook de veerbollen. Enkele kleinere dingen als thermocontact van ventilator en deurslotjes houden het niet lang uit. Het ventilatiesysteem wil nog wel eens vervuilen; het laat zich lastig schoonmaken (dashbord uitbouwen is hell of a job). Als men de onderhoudskosten voor lief neemt is het overigens een heel prettige, soepel rijdende en gebruiksvriendelijke alleskunner. Wel kiest de kilometervreter eerder voor een diesel.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar