Citroën Bx: BX 19RD - Start goed maar gaat na enkele seconden slecht lopen.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1905 cc D9B motor

Nu het weer iets kouder wordt wordt een kwaal van mijn BX weer merkbaarder. Als ik de auto start slaat hij keurig aan, ook als het koud is. De motor loopt dan mooi rond. Na enkele seconden begint hij echter te stotteren en zwaar te roken (kleur: grijs). Soms slaat hij zelfs af. Na 20 seconden is het over en loopt de motor wederom perfect. Wanneer ik hydraulische vering in de laagste stand zet (zodat niet meteen na het starten de auto omhoog gepompt moet worden) is het probleem iets minder, maar niet afwezig. Bij een warme motor doet het probleem zich niet voor. Aangezien hij altijd de eerste seconden keurig aanslaat ga ik ervan uit dat gloeibougies in orde zijn.

Wie weet in welke richting ik de oplossing moet zoeken? Aangezien de auto keurig aanslaat en ook na 20 seconden weer keurig loopt (zonder rook) heb ik het idee dat het een te gemakkelijk te verhelpen probleem is.

Het betreft de fijne D9B 1905 cc dieselmotor met een Bosch brandstofpomp. Het olieverbruik is 1 liter op 5000 km. De kilometerstand is 352.000 km.

[url=http://imageshack.us][img]http://img182.imageshack.us/img182/1719/...[/img][/url]

bwervers

Geplaatst door bwervers (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

De kleppen ff stellen en je problemen zijn over. Je inlaatkleppen zullen helemaal dicht staan.

390hp (0), 17 jaar geleden

als je cav pomp er op hebt ,dan deze wat meer voor inspuiting geven d.m.v. pomp te verdaaien

bwervers (0), 17 jaar geleden

Heren,

Bedankt voor de reacties. Ik heb ook nog Citroengarages gebeld. Daar werd als mogelijke oorzaak (naast kleppen stellen) ook nog gegeven dat er een lek in het brandstofsysteem kon zitten, waardoor er lucht in kwam.

De auto is echter begin week 50 hydraulische (LHM) vloeistof gaan lekken. Dit kwam door een lekke rubberen retourslang. Verder waren er nog wat kleine problemen waardoor ik besloten heb de auto te verkopen. Dat BX'en nog steeds geliefd zijn bleek, want in 2 uur was de auto verkocht.

Bedankt voor de reakties, ik kan helaas niet meer aangeven wat het werkelijke probleem was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.