Citroën Bx: BX GTI 16V onregelmatig stationair en haperen bij 2000 tot 3000

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: D6C / XU9J4

Beste lezers,
Er zijn al meerdere met deze vragen geweest, maar nooit opgelost.
Betreft een bx 16v mk1 (160 pk) die zodra gestart word met een koude motor, 60 seconden goed loopt, en daarna begint te lopen op lijkt wel 3 cilinders bij stationair. Inmiddels het gehele onstekingcircuit vernieuwd, luchtmassameter, stationaire bypass en koelvloeistoftemperatuurzender.
Ruikt ook naar benzine, hoge NOx, en bij 2000 tot 3000 continu rijden, begint ie opeens te stotteren (gas/geen gas lijkt het wel).
Alle punten nagemeten op weerstanden en voltages, bij de componenten en de ECU. Alle goed.
Laatst wel olie gewisseld met een oliereiniging additief. De auto heeft nu wel meer koppel, pakt soepeler op, maar bovenstaande problemen zijn gebleven.
Wie o wie heeft het antwoord?

bx16v mk1

Geplaatst door bx16v mk1 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

andreas08 (0) PRO, 15 jaar geleden

als je deze auto meteen bij starten op een viergastester aansluit en dit probleem doet zich voor hoe hoog zijn de waardes dan van co en hc

bx16v mk1 (0), 15 jaar geleden

Heb nog eens gekeken. Carterontluchting is geplaatst na de luchtmassameter, dus een overdruk aan carterdruk word niet gemeten. Afgedopt en de de dampen rechtstreeks naar buiten, loopt een stuk mooier, slaat af en toe nog over. Weet nog niet wat ie bij 2000 3000 toeren doet, maar ik heb hoop....
Heb geen apparatuur om te meten, maar moet als dit het niet is maar eens kijken of ik de auto bij een klant van me neer kan zetten.

Andreas08, vind het wel raar dat als het te wijten is aan slijtage, vaste zuigerveren of aan de hydraulische klepstoters, de auto altijd goed start zowel bij warm als koud, en alleen maar de eerste fase van 1 1/2 minuut goed loopt.

bx16v mk1 (0), 15 jaar geleden

Niemand verder?

bx16v mk1 (0), 15 jaar geleden

Vandaag carterontluchting vrij in de lucht laten gaan, en de rest afgedopt. Loopt mooier maar is er nog niet helemaal. Ivm hoge afblaasdruk via de carterontluchting, heb ik een ventiel gehaald op de sloop, hij kan wel vrij blazen, maar niet meer aanzuigen via carterontluchting. Tijdje laten lopen, stionair en met wat toeren. Liep mooi, maar met olie rond de 65 graden, begon verbranding met olie te zien aan de blauwe rook uit de uitlaat. Alle 4 de bougies eruitgehaald, en alle roetzwart. Kan de motor met deze test olie aanzuigen via de klepsteelgeleiders oid?
iemand?

VERMEER.HANS (0), 15 jaar geleden

Computer vervangen?

bx16v mk1 (0), 15 jaar geleden

Dat is het niet. is al geprobeerd, maar waar baseer je dat op?
Heb meer antwoorden en vragen van je gelezen, beetje raar.
Sorry hoor, maar evengoed, om het idee aan te geven, weinig auto's van dit type zijn meer te vinden, laat staan onderdelen om uit te testen, dus vandaar mijn antwoord.

320 (0), 15 jaar geleden

heb je de injectoren al eens ultrasoon laten reinigen.?

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

De injektors testen is een goeie 320. Verder moet het gasklephuis goed schoon zijn. Veel NOx is een gevolg van een arm mengsel. Dus zoals andreas zegt, de 4 gas meter aansluiten en kijken wat de waardes van co en hc zijn net voor de storing en tijdens. Misschien toch ergens valse lucht ?

Wat betrefd het olie gebruik,dat kan via de klepsteelrubbers komen. Maar bougies worden ook zwart in autoos die geen olie gebruiken alsje die alleen maar stationair laat draaien. e temperatuur om schoon te branden wordt dan niet berijkt.

bx16v mk1 (0), 15 jaar geleden

Injectors gereinigd in ultrasoon, niet getest op uiteindelijke werking/hoeveelheid opbrengst, maar was geen oplossing. Ook vervangen met andere injectoren was geen oplossing.
Injector bekabeling en bougiebekabeling één voor één losgehaald, niet aan te wijzen waar het probleem zit. Elke cilinder doet het naar mijn idee op dezelfde manier mee.

Gebruikt haast geen olie, mits op de goede manier olieretour aangesloten op inlaat kanaal. Wel met een eerdere test een hoge Hc waarde.

Geen vacuum lekken, getest door overal remmenreiniger over te spuiten en om alles uit te sluiten, het hele inlaatkanaal van een hogere druk te voorzien dmv een ring met autoventiel ruim 1 bar in het inlaatkanaal!

Vandaag ook weer, auto start perfect, gaat omhoog en laat deze even een minuutje in totaal draaien, en opeens gaat het mooie stationair/ronddraaien van de motor over in raar lopen.
Hoe klinkt het?
Een beetje wispelturig als een snelle motorfiets, alleen gaat dit ook gepaard met schokken van het blok, en voelbaar in de auto op de stoel.

jwildschut (0), 15 jaar geleden

Weet niet of dit al is opgelost, maar allereerst waarom ik denk dat het in ieder geval niets te maken kan hebben met de carterontluchting. In een viercilinder zal nooit onderdruk in het carter ontstaan omdat de onderlinge stand van de zuigers per saldo geen drukverschil veroorzaken. Alleen in motoren met een oneven aantal zuigers (of niet in lijn/boxer geplaatste zuigers) kan er wat onderdruk ontstaan in het carter.

In deze motor dus ook alleen overdruk van de uitlaatgassen die langs de zuigers het carter in worden geblazen als de motor loopt. Als de carterontluchting goed werkt, dan is dat ook bij slijtage/hogere kilometrage geen probleem als deze ontluchtingsgassen via de inlaat worden afgevangen. (En als dit toch een probleem zou zijn, dan zou je juist bij koude motor meer gekke dingen verwachten omdat dan de zuigers nog niet op temperatuur zijn (dus nog niet helemaal zijn uitgezet) en er relatief meer uitlaatgas het carter zal worden ingeblazen. Teveel overdruk in het carter merk je eerder doordat de olie er door de keerringen wordt uitgeduwd. Zou het cartergas onvoldoende de motor worden ingezogen (zoals gezegd onwaarschijnlijk) dan zou je in de LMM dezelfde bruinige aanslag (van de uitlaatgassen en de olie) moeten vinden die verderop ongetwijfeld in het inlaatspruitstuk zal kunnen worden gevonden).

Dat de carterontluchting is aangesloten op de inlaat heeft met emissie-eisen van doen. Ik weet niet of ze er bij de APK op letten, maar uiteraard zal het vermogen iets toenemen als de carterontluchting gewoon naar buiten loopt omdat er dan enerzijds uitsluitend koude buitenlucht zal worden aangezogen en deze aangezogen lucht ook nog eens zuurstofrijker is dan de afblaaslucht uit het carter. (De gaasfilters op de carterontluchting dienen er overigens alleen voor om verstoven olie in de motor te houden).

Verder ook helemaal geen idee wat het wel zou kunnen zijn maar iets wat in ieder geval nog niet is genoemd is de antiklopsensor. Het zou goed kunnen dat de motor na starten op een basisprogramma van de ECU loopt en dat deze sensor pas wordt uitgelezen als de motor op temperatuur gekomen is (of dat de sensor alleen op hogere temperaturen niet meer werkt of dat er bij koude motor meer benzine wordt toegevoerd waardoor het klopeffect uitblijft etc.). Ik weet niet eens of dit motortype een dergelijke sensor heeft, maar als deze er is, dan zit deze sensor geloof ik aan de achterzijde van het motorblok ergens onder het uitlaatspruitstuk. Dat het deze sensor is lijkt me in ieder geval plausibeler dan dat andere onderdelen er bij een bepaalde temperatuur mee ophouden.

pug309gti16 (0), 15 jaar geleden

Ik heb iets dergelijk meegemaakt met mijn 405mi16 van 89 en later met mijn 309gti16 beide met dezelfde motor en identiek hetzelfde probleem als u.
Bij de 405 had ik het opgegeven en zo verkocht bij mijn 309 ben ik blijven doorgaan tot ik iets gevonden had, blijkt bij het vervangen van de versnellingsbak had ik de toerentalsensor die net boven het vliegwiel gemonteerd is(op de versnellingsbak zelf te vinden als je de luchtmeter en darmen verwijdert) te diep (te dunne ring) ingedraaid waardoor die een fractie van een mm te dicht stond en dus lichtjes wrijving had op het vliegwiel en na een paar weken begon die enkele minuten na het starten te stotteren en te bokken als een ezel......Na het vervangen van de sensor(denk dat het toen 115€ was 3jaar geleden) en het plaatsen van een dikkere ring heb ik nooit meer problemen gehad tot het wegvallen van de remmen voor een bocht :(
Ik heb toen ook heel het internet afgezocht en niks gevonden wat me verder hielp dus ik hoop dat je hier iets aan hebt
Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.