Citroën C4 Picasso: 'Check engine' controlelampje

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Sinds kort verschijnt bij het starten van de auto op het display ' storing in de motor, laat dit verhelpen' enblijft een controlelampje branden: check engine of 'emissie systeem'. De motor loop goed, en de storing verdwijnt ook weer na een tijdje, om danlater weer eens op z'n gemak terug te komen. Het lijkt soms of de storing wegblijft als ik heel rustig start, dus eerst even wacht tot alle 'olie okay' checks goed zijn gedaan en het display niet meer verandert.

Op internet lees ik dat het controlelampje om heel veel (kostbare) redenen aan kan gaan, maar kan iemand zeggen of en hoe het kan samenhangen met het 'rustig of onrustig' starten? Omdat het lampje ook steeds weer uit ging zegt mijn garage dat ik het moet aankijken, omdat het ook een klein contactprobleempje kan zijn.

Iemand tips?

Bosshardt

Geplaatst door Bosshardt (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Foutcode(s) laten uitlezen, dan hoef je niet te gissen.

Overigens dat lampje wat je "check engine" noemt, kan OOK door een automatische versnellingsbak aangezet worden (als je die hebt).
Het heet daarom ook anders tegenwoordig. Nu wordt het MIL (Malfunction Indicator Lamp) genoemd.

Je kunt het blijven aankijken, maar dan loop je een behoorlijk risico dat je bij de eerstvolgende APK wordt afgekeurd.

Bosshardt (0), 8 jaar geleden

Dank je voor je snelle reactie!

Zijn die codes nog uit te lezen als het lampje alweer uit is? Blijven de codes staan?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ja en Nee. Diesels hebben nogal eens de onhebbelijkheid om codes te "vergeten".
Officieel is het wettelijk verplicht dat de codes nog een tijd bewaard worden.
Maar officieel moet de MIL ook een aantal dagen achter elkaar blijven branden nadat de storing weer is opgeheven.
Ik weet niet hoe ruim ik jouw "na een tijdje" moet interpreteren.

obd expert (0) PRO, 8 jaar geleden

De foutcodes worden ook in het logboek van de BSI (body computer) opgeslagen. Hier kan het overzicht van alle storingen van alle computers worden geraadpleegd. Hier staan de foutcodes vast nog in. Zonder deze foutcodes wordt het gokken en daar heb je niets aan.

Bosshardt (0), 8 jaar geleden

[quote=oldford]Ja en Nee. Diesels hebben nogal eens de onhebbelijkheid om codes te "vergeten".
Officieel is het wettelijk verplicht dat de codes nog een tijd bewaard worden.
Maar officieel moet de MIL ook een aantal dagen achter elkaar blijven branden nadat de storing weer is opgeheven.
Ik weet niet hoe ruim ik jouw "na een tijdje" moet interpreteren.[/quote]
'Een tijdje' betekent in dit geval: drie korte ritten (max half uur) met lampje aan, de vierde keer starten en het lampje blijft uit... Binnen twee/drie dagen. Vandaag is de derde keer dat het gebeurde.

Moet ik misschien toch aan een los contactje gaan denken? De volgende keer dat het lampje aangaat rijd ik ermee naar de garage. Als ze tijd hebben...
@obd expert: en ik zal ze ook wijzen op het BSI logboek...

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ik zou naar de dealer rijden,die kunnen niet alleen uitlezen maar ook repareren.
Want dat is het probleem van een heleboel bedrijven,wel uitlezen,maar ja,dan nog repareren.
Want het feit dat je ze moet gaan wijzen op het BSI logboek geeft te denken.
Dat zou een een normale werkwijze moeten zijn voor een garage.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als het lampje pas na 3 ritten (ook al zijn dat korte) uitgaat, dan houden ze zich aardig aan de wettelijke regels.
Dan mag je er ook vanuit gaan dat de foutcodes nog steeds zichtbaar zijn in motor en/of eventuele automatische versnellingsbak.

Bosshardt (0), 7 jaar geleden

Bovenstaand probleem is op een bepaald moment vanzelf weggegaan, maar nu, een jaar later is het weer terug. Er is inmiddels door mij een verband met wam weer geconstateerd. Het probleem treedt alleen op als het meer dan 25 graden is. Kan iemand daar misschien wat mee? Nog geen codes uitgelezen want het probleem was niet meer aanwezig voor ik daar aan toe kwam.

Tot die tijd: any ideas?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Vorig jaar augustus hadden we zelfs meer dan 35 graden op een aamtal dagen.
Had je toen geen last dan?

Bosshardt (0), 7 jaar geleden

Inmiddels heb ik eens geprobeerd de auto te starten met de airco uitgeschakeld (die bij erg warm weer natuurlijk meteen begint te loeien)... geen storingsmelding meer...

Weet iemand wat er met de airco aan de hand kan zijn waardoor een storingsmelding uit de motor komt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.