Hallo, ben aan het zoeken naar een oplossing van mijn probleem en kwam via google hier terrecht..
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik koester het autotje en ik heb hem gekocht mét dit mankement ongeveer een jaar geleden, en probeer het sindsdien ook op te lossen maar zonder resultaat..
dit is de klacht..
stationair koud is goed en dan loopt ie mooi rond.
stationair warm is beroerd, ploft en bokt, maar slaat nooit af hierdoor (1000tpm)
warm rijden bij lage en normale (onder 4000tpm) is moeilijk. na overschakelen hikt ie een paar keer en mij constante snelheid ploft ie onregelmatig.
bij accelereren met 1/3 gas gaat het heel schokkerig tot 4000 tpm daarboven gaat het beter en soepeler.
vol gas gaat ie vanaf 1000tpm zonder te bokken naar de 7000tpm in alle versnellingen.
ik heb inmiddels een andere ax gesloopt en de onderdelen die ik kon gebruiken heb ik allemaal geprobeert uit te wisselen..
ik geef hier even aan wat ik allemaal geprobeerd heb.
-----S is van sloop AX en N is nieuw vanaf de aftermarket technische centrale automaterialenhandel----
ECU - Bosch motronic 3.1 multipoint - S
stappenmotor - Bosch - N
watertempsensor blauw en groen in kop - N
luchtsensor in luchtfilterhuis - N
Lambda sonde - Bosch - N
gaskleppsoitiesensor - Facet - N
Bobine - Facet - N
bougiekabels en bougies - Facet / NGK - N
ontstekingsmodule - Bosch - N
kabelboom - S
gasklephuis - S
Bovenste dode punt sensor - S
brandstofdrukklep in de injectierail - S
dubbelrelais (zit onder de ECU) - S
massa punten schoon gemaakt
cilinderkop laten reviseren ivm olie lekkage klepseals en koppakking
alle slangen gecontroleerd die op het inlaattraject aangesloten zitten, geen lekkages..
dat was het wel zo'n beetje dacht ik.. ik weet het echt niet meer..
ik hoop dat er iemand een oplossing weet
Groetjes, Rudy Kuijpers
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja ik denk dat rijden met een lexia(diagnose citroen) er aan meer kan vertellen.
Eerlijk gezegd denk ik toch dat er iets niet goed is met de mengselregeling, zeker omdat je bij vol gas(open loop) wel goed kunt rijden. Je hebt er al een nieuwe in gezet, dus dat zal het niet zijn. Heb je al eens gekeken of er geen spanningsverlies is in de kabelboom van de sonde naar de ECU.
Ik zie ook dat deze auto een CO-afstellingsweerstand heeft mogelijk dat deze de boosdoener is.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewto...
Ik heb de CO afstelweerstand verwijderd toen ik de kabelboom vervangen heb. alles is orrigineel nu bahalve de katalysator is er tussenuit.
met de CO stelschroef kreeg ik de auto wel lekker aan het lopen, maar toen stond het mengsel veeeeel te rijk en kreeg ik veel roet in de motor. dus dat was ook geen oplossing. de kabelboom is helemaal in orde en ik heb alle contacten schoongemaakt. en gecontroleerd op breuken.
de ECU geeft ook geen storing aan en de lambda is actief. hij pendelt snel op en neer. Ook heb ik kleppenreiniger en en injectiereiniger geprobeert. niks lijkt te helpen
17 jaar
vandaag de katalysator en de middendemper er tussen gezet omdat de tegendruk misschien een rol kou kunnen spelen.
de auto is nu helemaal orrigineel en loopt nog steeds niet goed..
Hij is al diverse keren uitgelezen bij de dealer en hij geeft geen storingen aan.
Ik hoop echt dat er iemand een oplossing heeft.
17 jaar
ik zit te denken aan een lekkage in je uitlaat, het deel tussen de motor en de lambdasonde, waardoor er lucht meegezogen wordt en de lambda sonde een te arm mengsel meet, en dit corrigeert door meer brandstof te geven, waardoor je de motor " verzuipt".
trek anders gewoon de stekker van de lambdasonde los en kijk wat er dan gebeurd, de motor moet dan open loop gaan draaien net als bij vol gas.
17 jaar
@ sjaak10918 de uitlaat is lekdicht van voor tot achter. het spruitstuk heeft een nieuwe pakking gekregen bij de cilinderkoprevisie. als ik de uitlaat dichthoudt bij draaiende motor dan lekt ie nergens..
@ schoen: de stekker heb ik al los genomen. het lampje motorstoring gaat branden, en het onregelmatig lopen blijft hetzelfde en wordt zelfs erger naar mate de sonde langer los gekoppeld ligt.
vandaag de ax naar de dealer gebracht met een mogelijke oplossing die ik niet zelf uit durf te proberen.
Ik heb 2 sensoren voor de koelvloeistoftemp te meten in de cilinderkop zitten.
1 voor het dachboard en 1 voor de ECU een signaal te geven.
nu herrinner ik me toen ik deze vervangen heb (een klein jaartje geleden alweer) dat ik bij 1 sensor (volgens mij de groene) geen koelwater tegen kwam. deze krijgt dus geen verbinding met het koelwatersysteem van de auto. Nu verwacht ik dat hier het probleem zit. Ik heb ergens gelezen op het internet dat sommigge modellen van deze serie niet genoeg doorboord waren om het koelwater bij de sensor te krijgen. dus de sensor meet lucht ipv water en daar kon wel eens een verschil in zitten.
de monteur gaat dit morgen nazoeken of deze sensor idd in een natte omgeving hoort te zitten of juist niet. Dus ik heb een beetje hoop gekregen..
ik hou jullie op de hoogte
in ieder geval, alvast bedankt dat jullie meedenken en reageren
groetjes Rudy
17 jaar
Ik kom dat wel eens vaker tegen hoor dat de sensor droog is. Deze maakt dan met de achterkant kontakt in het blinde gat als het goed is. Hij meet dus geen lucht maar de temperatuur van de cil.kop. Volgens mij is het gedaan om grote temperatuur schommelingen niet door te geven aan de ecu. (bijvoorbeeld als de thermostaat open gaat). Overigens denk ikdat je temperatuur kan uitlezen in de meting gegevens van de lexia.
Ik ben benieuwt wat er uit komt.
mvg
Pt nieker
tja, om de kosten een beetje te drukken werken ze er aan in de verloren uurtjes bij de dealer, en dus moet ik even een beetje geduld hebben. maar ik begrijp in ieder geval dat de achterste blauwe sensor droog hoort te staan.
alvast bedankt. zodra ik nieuws heb, zal ik het melden
17 jaar
vandaag de auto opgehaald bij de dealer..
het probleem was eigenlijk niet eens zo moeilijk. 1 van de 4 bougies had het begeven... die was helemaal verkeerd ingebrand.
Ik had het probleem niet hier gezocht, omdat ik de bougies bij aanschaf van de auto vervangen heb voor platinum laser bougies. die mogen 60.000km blijven zitten.. achteraf een zinloze investering dus. ze zijn 3 x zo duur als gewone bougies en dus heeft het geen zin om deze te kopen.
ik heb nu nieuwe bougies erin en hij loopt weer zoals een GTi hoort te lopen. een beetje nerveus en niet 100% stationair, maar daar kan ik best mee leven.
als er mensen zijn die dat ook nog opgelost krijgen dan sta ik open voor suggesties. De monteur zei in ieder geval dat de compressie heel goed. Het motortje is in topconditie en alle sensoren werken naar behoren. De ECU is uitgelezen (geen storingen) en de mapsensor is ook getest. er komt geen valse lucht binnen en alles was in orde, dus kan ik onbezorgd rijden met mijn fijne AX GTi..
groetjes Rudy
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar