Citroën Evasion: Citroen,3cilinders op lpg daarna ook 3 op benzine

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Hey,

AG tsi lpg systeem.

auto start perfect op benzine,mag zolang op benzine rijden als ik wil.
Als ik op lpg wil rijden dan durft die wel eens horten/stoten(soms erg soms gewoon eens een hikje,soms 40km rijden op lpg en geen probleem)..vermogen missen,wat naar mijn gevoel op 3 cilinders lopen is.
probleem gaat ook niet zomaar weg,blijft op LPG op 3 cilinders lopen.
Schakel ik dan over naar benzine blijf ik hetzelfde probleem hebben!
deze keer niet horten en stoten maar wel vermogentekort en ook 3 cilinders.
Ik mag dit zolang als ik wil op benzine rijden,het probleem blijft aanwezig.

[b]Pas als ik het contact ffe uitzet en weer aanzet rijdt ze terug op benzine als een zonnetje en is alles terug normaal,zolang ik maar niet probeer op lpg te rijden.[/b]

Het lpg systeem is voor mij compleet nieuw,was al ingebouwd toen ik de auto kocht dus vergeef me als ik teveel beginnervragen stel.

het bizarre is dat de auto echt km's probleemloos op benzine rijdt maar beroerd op lpg als ik dan terugschakel naar benzine blijft die beroerd.
Welke unit doet wat bij zo'n systeem ?
Er is blijkbaar iets dat de waarde afkijkt van de ander ? lpg->benzine blijft beroerd,tenzij ik de auto ffe uit&aan doe dan lijkt het wel terug gereset en loopt die weer als een zonnetje.


-een schema van een lpg systeem ?( zodat ik weet hoe wat eruitziet in de installatie,welke onderdelen zijn er nodig en wie doet wat ?)

ik wil gewoon in de juiste richting gestuurd worden,zal die zowiezo wel binnendoen maar ik wil niet met fabeltjes terug naar buiten wandelen van de garage om er 2 weken later nogmaals te staan.

Ik denk zowiezo dat het een meet-unit die stuk is,aangezien het probleem zuiver elektronisch is ( sleutel aan uit en rijdt terug perfect = parameters reset ? )


Ik krijg ook foutcodes op m'n dash,maar dat lijkt me meer dan normaal met zo'n motorgedrag, maar heb die nog niet kunnen uitlezen.
*ow onlangs doet m'n km teller raar en toont die de snelheid enkel nog in miles/h? 50km/h up m'n teller is 70 werkelijk ..denk niet dat het daarmee te maken kan hebben..tenzij ik met een slecht contact zit ergens tussen m'n computer die dan er ook voor zorgt dat de lpg systeem een signaal tekort komt enz niet ? *


Bedankt allesinds voor alle feedback,als er nog input moet komen van mijn kant laat maar weten.

bo007

Geplaatst door bo007 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Evasion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Roelke79 (0), 11 jaar geleden

Hallo bo007,

Ik denk dat je idd moet gaan zoeken naar een electronisch probleem, waarschijnlijk in het lpg systeem. Bij uitlezen zul je waarschijnlijk missfires op een bepaalde cylinder als resultaat krijgen. Als je weet welke cylinder problemen geeft, dan heb je een basis om verder te zoeken. Aangezien je probleem uiteindelijk op benzine én op lpg voorkomt vermoed ik ergens een slechte massa. Uitlezen zou in mijn ogen de eerste stap zijn, want anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. In het meest simpele geval zou je ook nog een slechte bougie kunnen hebben.

Succes

bo007 (0), 11 jaar geleden

Hey Roelke,bedankt voor de tip,uitlezen kan ik zo direct nog niet doen ( geen toestel bij de hand om dit uit te voeren )

Bougie sluit ik uit want ik kan perfect op benzine rijden ( als ik niet eerst op lpg rij )

Ik heb net wat info van AG aan het lezen geweest,en het lijkt dat de sgi computer gewoon de settings van de benzine inspuiting kopieert.
Daar gaat het dan fout denkik..rij op benzine goed,kopieert de gegevens..dan gaat die bokken,schakel terug naar benzine en blijft op 3 cil's,schakel contact uit,draait terug op 4.
Welke unit zou voor dit euvel kunnen zorgen? is het dan de sgi computer die een fout signaal krijgt,dit kopieert met deze gevolgen.
Maar ik begrijp nog niet,hoe het komt dat ik dit probleem kan meenemen naar het benzine management?

*ik ben nogal een leek in auto's dus vergeef me m'n onkunde :)*


Nog ffe een vraag,ik zit de interface unit ervan te verdenken..klopt het dat die het signaal van de benzine injectoren onderbreekt?
dus interface unit bekijkt continu de tijden van de benzine injectie,kopieert die en onderbreekt de benzine injectie als de SGI computer naar lpg wil lopen ?


*nog een laatste add- on...ik krijg ook geen foutmelding op het knopje van de lpg overschakeling..dus ik kan rustig hortend en stotend verder rijden..de groene lampjes blijve mooi groen en geen knipperend rood lampje op het knopje*

Roelke79 (0), 11 jaar geleden

Heb je al geprobeerd het lpg systeem te resetten? In de handleiding vind je vast wel hoe dat moet. De lpg computer zal dan teruggaan naar de fabrieksinstellingen. Ik heb zelf meer verstand van de vialle LPI systemen, Bij dit systeem werkt het alsvolgt:

De benzine-injectoren moeten worden uitgeschakeld zodra de motor overgaat van
benzine naar LPG.
Om de benzine-injector uit te schakelen wordt een weerstand in serie geschakeld.
Door deze serieweerstand wordt de totale weerstand (weerstand spoel +
schakelweerstand) groter.
De stroom door de injector zal hierdoor ongeveer met een factor 10 afnemen.
Door deze stroomafname zal de injector niet meer van zijn zitting worden getrokken
en zal de injector geen benzine meer inspuiten.
Deze weerstand is opgenomen in het onderbreekrelais en staat permanent in serie
met de benzine-injector. Tijdens benzinebedrijf wordt deze weerstand overbrugd door
de (NC) relaiscontacten. Op het moment dat de motor overschakelt naar LPG wordt
het relais bekrachtigd en openen de relaiscontacten waardoor de serieweerstanden
de stroom naar de injectorspoelen begrenzen. Hierdoor zullen de injectoren gesloten
blijven.
De benzine ECU constateert door deze schakeling geen onderbroken circuit en zal
geen foutcode in EOBD genereren.

Maargoed, jou systeem zal misschien net ff iets anders werken...

bo007 (0), 11 jaar geleden

zo geef ik hier ffe een update,ik heb gewoon even een visuele controle gedaan : alle kabels bekeken op beschadiging,en de in sgi computer even losgekoppeld en bekeken voor ergens vuil in de contacten maar nix gevonden.
nu 250km op lpg gereden en alles verliep vlekkenloos,geen stootje gevoeld van onregelmatig draaien.
Ik doe hem zowiezo donderdag binnen om eens uit te lezen enz maar voorlopig heb ik het probleem nietmeer gehad,terwijl ik anders amper 20km kon doen voordat het storend gedrag terug opkwam.
Aangezien de onregelmatigheid van de fout neig ik meer naar de richting van een slecht contact.
ik hou dit hier nog op de hoogte ivm probleemoplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Evasion of stel zelf een nieuwe vraag.