auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Evasion: zekering motorkoeling brandt door en de accu is leeg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i 16V

Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem:

De auto startte niet (startmotor draaide zwak rond en even later helemaal niets meer).
De accu is leeg.
Alle zekeringen gecontroleerd. Onder het dashboard is alles ok.
Onder de motorkap bleek de zekering van de motorkoeling doorgebrandt.
Toen ik deze had vervangen en de auto meteen erna startte (met zwakke accu), brandde deze zekering ook meteen door.

Herkent iemand het probleem?
Welke oplossingen.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Geplaatst door

luukpeugeot (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je met de motorkoeling de zelfdenkende vin bedoelt??? heb je twee problemen met waarschijnlijk 1 gezamelijke oorzaak. nl. de zelfdenkende vin deze maakt in of uitwendig sluiting. is vastgelopen of de bedrading maakt sluiting. De akku is waarschijnlijk leeggelopen op doordat de vin is vastgelopen en de zekering nog net niet stuk was. Zolang de radiateur nog heet is zal het thermocontact de vin aansturen. Laadt de akku eerst op of start de auto met hulpstartkabels zonder de zekering van de vin te vervangen. Als de dynamo bij laadt en alles is verder in orde?? blijft alleen de oorzaak en het gevolg van de zekering over..PS zolang de motor niet te heet dreigt te worden werkt de vin ook niet.

Gisteren de accu uit de auto gehaald en de hele nacht aan de oplader gehangen.
Vanmorgen de accu terug in de auto gedaan.
Auto start meteen. (zekering motorkoeling niet terug gezet.)
Meter geeft netjes 12,4 volt aan voor het starten en 14,2 meteen na het starten.
Na het afzetten van de motor weer terug op 12,4. Na een tijdje meten blijft accu op 12,4: geen verlies.

Zal dus een probleem zijn wat te maken heeft met het doorbranden van de zekering van de koelvin.
Hier houd mijn kennis op.
Morgen breng ik de auto naar de garage met deze diagnose.

Iemand met tips of herkennen van dit probleem met de mogelijke oplossing? Laat maar horen.

Luuk.

luukpeugeot 0

12 jaar

Een update:

Bij de citroen garage het probleem voorgelegd. Monteur heeft het één en ander doorgemeten en kwam met de voorlopige (maar waarschijnlijke) conclusie dat de koelventilator niet meer goed is.
Leek me aannemelijk en bij een automaterialenhandel een vervangingsexemplaar gekocht.
Deze er vandaag in gezet.
Op het moment dat het contact echter weer aangaat: zekering brandt door.
De motor was nog koud.
Mijn conclusie: citroen garage zat ernaast. (Op zich heb ik nu een nieuwe ventilator, dus dat is altijd goed, maar toch.

Voor de duidelijkheid: de zekering onder de motorkap (30A, motorkoeling) brandt door op het moment dat ik het contact aanzet. Er mag volgens mij een zekering tot 50A in, moet ik dat eens proberen? (Een zekering van 40A brandt ook meteen door.)

Waar ga ik nu zoeken?
(Probeer een uitleg te geven zonder heel veel technische details. Electriciteit in de auto is niet mijn specialiteit.)

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Luuk.

luukpeugeot 0

12 jaar

Luuk, Door te controleren of de zekering heel bleef nadat je de stekker van de koelvin had losgenomen, had je je de aanschaf van een andere vin kunnen besparen. Het eerste wat je nu kunt doen is, controleren of de kabelbundel naar de vin ergens doorgesleten is op bv een hoek van een chassis balk of gewoon een andere steun. Ook de bedrading vanaf de zekering de zekering moet je controleren. En de bedrading vanaf het thermo contact onder in de radiateur..

Inderdaad,
achteraf heb ik dit ook zelf wel kunnen bedenken. Ik heb me een beetje laten misleiden door de citroen garage. Hun conclusie was: de vin loopt af en toe wel wat zwaar, dus daar zal het euvel hoogst waarschijnlijk wel zitten. (Als de vin inderdaad wat zwaar liep, zou het op korte termijn wellicht wel voor problemen hebben gezorgd, dus dat ben ik nu voor.
Ik ga de draden controleren. Op het eerste leken me die in orde. Draden moeten echt door zijn en contact maken met ander metaal, zodat er daardoor kortsluiting ontstaat toch. Alleen een (inwendige) kabelbreuk is niet voldoende om een zekering door te laten branden. Of heb ik het hier mis?

Ik dacht inderdaad ook nog aan een versleten thermocontact. (Waar zit die??)
Verder dacht ik aan versleten relais. (In de zekeringenkast zitten 3 relais die met de motorkoeling te maken hebben.) Ik kan namelijk niet zien aan de draden of de relais voor of na de zekering geschakeld zitten.

Als Cor, of iemand anders antwoorden heeft op bovenstaande vragen dan zou ik zeer blij zijn.

Luuk.

luukpeugeot 0

12 jaar

Volgens mij zit er helemaal geen thermocontact meer in deze auto. Ventilator wordt door de motorcomputer aangestuurd, eventueel in combinatie met een airco, in een paar verschillende standen.
Naar mijn weten hoort er bij het relais dat aangestuurd wordt door de ecu een weerstand, die zich in de buurt van de windtunnel moet bevinden (Weerstand wordt gekoeld door de vin). In deze hoek zou ik het zoeken.

hellbat 0
badge

12 jaar

Dank je wel voor het meedenken.
In het slechtste geval zal de ECU (=motorcomputer?) kapot zijn? Dat is niet te hopen...
Hoe herken ik de weerstand in de buurt van de vin? De windtunnel is het gedeelte waar de rijwind doorgaat om de radiateur te koelen?

Je ziet: een boel vragen omdat ik niet bekend ben met de termen die gebruikt worden.
Ik vraag me meteen af waarom de citroen garage de ecu niet heeft uitgelezen om op die manier te achterhalen wat de oorzaak van de storing is. (Maar misschien is dit echt te simpel bedacht van mij.)

Meedenken mag en wordt erg op prijs gesteld.

Luuk.

luukpeugeot 0

12 jaar

Je ziet het goed,, Er kan in een relais ook sluiting ontstaan, meestal is de relais dan al stuk (verbrand)

Ik heb wel eens meegemaakt dat in een kabelboom en een massadraad en een + draad elkaar op een kale plek raakten. Eigenlijk is dat alleen maar vast te stellen door de isolatie van de kabel open te snijden. Als er flexibele plastic pijp is gebruikt, welke origineel over de hele lengte is opengesneden?? Kun je de isolatie tape aan de uiteinden verwijderen de pijp eraf halen, de zaak controleren en dan weer "origineel"maken.

Nog een tip. Als je tussen de 2 aansluitingen van de 30 amp zekering een Lamp van bv 50 wat plaatst? zal die lamp volop gaan branden als de sluiting aanwezig is, natuurlijk moet er dan wel spanning staan op de voedingskant. Als je in plaats hiervan de lamp rechtstreeks spanning geeft van de akku en de andere kant op het deel aansluit waar de storing zich moet bevinden, kun je je in alle rust de storing lokaliseren door bv stekkers los en vast te maken, of draden te bewegen.

[quote=luukpeugeot]Inderdaad,
achteraf heb ik dit ook zelf wel kunnen bedenken. Ik heb me een beetje laten misleiden door de citroen garage. Hun conclusie was: de vin loopt af en toe wel wat zwaar, dus daar zal het euvel hoogst waarschijnlijk wel zitten. (Als de vin inderdaad wat zwaar liep, zou het op korte termijn wellicht wel voor problemen hebben gezorgd, dus dat ben ik nu voor.
Ik ga de draden controleren. Op het eerste leken me die in orde. Draden moeten echt door zijn en contact maken met ander metaal, zodat er daardoor kortsluiting ontstaat toch. Alleen een (inwendige) kabelbreuk is niet voldoende om een zekering door te laten branden. Of heb ik het hier mis?

Ik dacht inderdaad ook nog aan een versleten thermocontact. (Waar zit die??)
Verder dacht ik aan versleten relais. (In de zekeringenkast zitten 3 relais die met de motorkoeling te maken hebben.) Ik kan namelijk niet zien aan de draden of de relais voor of na de zekering geschakeld zitten.

Als Cor, of iemand anders antwoorden heeft op bovenstaande vragen dan zou ik zeer blij zijn.

Luuk.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Evasion of stel zelf een nieuwe vraag.