Citroën Saxo: druk opbouwen

Brandstof: Benzine

Ik heb een vraag over het opbouwen van druk.
Ik heb de thermostaat van een saxo er uit gehaald maar nog steeds gooit hij de koelvloeistof er uit. Volgens mij kan er toch geen druk opgebouwd worden zonder thermostaat?
Klopt dit? Zo ja ...moet ik dan er van uit gaan dat de koppakking er uit ligt of zijn er nog meer mogelijkheden.

thx,
Gose

gosejohannes

Geplaatst door gosejohannes (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Druk kan er altijd opgebouwd worden,met of zonder thermostaat. Zeker met een defecte koppakking.

gosejohannes (0), 10 jaar geleden

Als de thermostaat er niet inzit wordt de koelvloeistof dan nog steeds zo heet, cq kan de druk dan zo groot worden, dat deze er uit gegooid kan worden... in het geval dat de koppakking goed zou zijn dan? Het lijkt mij alleen mogelijk als de waterpomp niet meedraait of als er ergens een verstopping zit. Als de koelvloeistof continu vrij kan rondgepompt worden zonder dat er een thermostaat tussen zit welke de doorstroom blokkeert steeds kan de koelvloeistof toch nooit zo heet worden dat deze eruit gegooid wordt? Dit lijkt mij enkel maar mogelijk als de koppakking er uit ligt. Of zie ik iets over het hoofd? En als de koppakking kapot is en de compressie de druk in het koelvloeistof circuit zou verhogen moet er dan ook niet sprake zijn van witte rook omdat er dan dus ook koelvloeistof in de cilinders kan komen?

gr,
Gose

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Als er koelvloeistof in de cilinders komt, heb je inderdaad (witte) rookvorming. Èn mogelijk drukopbouw in je koelsysteem.
Heb je de waterpomp uitgesloten? Is het schoepenwiel IO? Komt er koelvloeistof uit het slangetje naar het reservoir?

Dan mogelijk de koppakking lek.

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Drukverhoging gaat altijd gepaard met temperatuurverhoging.
Bij een beginnende lekke koppakking zie je nog geen stoomwolken. Als je die wel ziet, is er geen vraag meer of de pakking lek is: dat is dan wel duidelijk. Overigens: lekke koppakking komt vaker voor, ook bij deze.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.