Citroën Saxo: stationair beetje zagen+ CO te hoog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: S6NZFZ/TU5JP

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn citroen saxo vtr 1.6 8klepper uit 1998.

Het probleem is dat de auto een te hoge CO waarde heeft om goed gekeurd te worden. De waarde ligt rond de 1.00% ipv onder de 0,3
ook is de lambda waarde ligt verhoogd 1.008.
het bijkomend probleem is dat hij stationair een beetje zaagt, ook de motor schud heen weer, net alsof hij niet helemaal op alle 4 de cilinders
de zelfde verbranding heeft.


Wat ik ondertussen als geprobeerd heb is:
- andere bobine
- andere bougies
- andere bougiekabels
- andere lambda sensor
- 2 nieuwe temperatuur sensors( de groene+ de bruine) blauwe is nog niet vervangen.
- stappenmotor gereinigd
- gecontroleerd op valse lucht
- uitlaat is gas dicht
- gaskleppositie sensor schoongemaakt

Ik heb ondertussen de neiging om de auto af te danken want ik zie de oplossing niet meer.

Met vriendelijke groet,

Koen Claassen

koenclaassen

Geplaatst door koenclaassen (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Zonder alle meetgegevens is het lastig om een conclusie te trekken, maar als gokje: katalysator overleden.
Wat zijn de waardes van CO, CO2, HC, O2 en het lambda-getal zowel bij stationair als bij verhoogd toerental.
Wat voor signaal geeft de lambdasonde tijdens die metingen af?

koenclaassen (0), 10 jaar geleden

maar mijn lambda sensor zit een heel stuk voor de kat. dus als die overleden is moet dit toch geen problemen geven met betrekking tot het stationair zagen?

Na net nog maar eens onder de motorkap zijn te gedoken, zag ik dat er helemaal geen stekker op de klopsensor zit. Deze stekker is ook nergens te vinden.
Hoort deze stekker er wel op te zitten??? Naar mijn mening wel, maar de stekker is nergens te vinden en ook geen lossekabeltjes of dergelijke.

Maar al zou die stekker er wel zijn, zou dat een oplossing voor het probleem kunnen zijn ?

koenclaassen (0), 10 jaar geleden

iemand nog een idee?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.