Citroen Xsara Break 2000: Electrische storing

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

De auto liep als een zonnetje maar na inschakelen airco vielen enkele systemen uit:
Het gas-systeem krijgt geen stroom meer,
De brandstof en temperatuurmeter vielen uit en de auto start niet meer.
De verlichting werkt, de startmotor draait, de ramen kunnen geopend en gesloten worden maar de auto wil niet meer aanslaan.
Alle zekeringen zijn in orde, ook de specifiek voor het gas-systeem bedoelde zekeringen.
Er zit sluiting in de magneetkoppeling van de airco maar de stekers zijn losgenomen, er is dus geen verbinding meer. Toch functioneert de motor niet.

Hempie1

Geplaatst door Hempie1 , lid sinds 11 jaar geleden

4 Reacties

oldford PRO, 6 maanden geleden

Zekeringen onder de motorkap ook gecontroleerd?
Met name F15 (Sensoren en kleppen), F4 en F8 (beide voor de motor-ecu).

    Ja, echt alle zekeringen zijn in orde. Onder de motorkap de originele grote zekeringen en een apart vakje met kleine zekeringen. Dan nog de specifiek voor het gas bedoelse zekeringen, dat zijn er vier in een losse unit onder de motorkap. Verder ook alle zekeringen links onder het stuur in de onderkant van het dashboard. Overigens is ANWB-man erbij geweest, ook hij costateerde dat alle zekeringen nog in orde waren maar hij kon wel stroom zetten op de gasbediening schakelaar maar dat hielp ook niet. Hij meende dat één van de ECU's ergens in het dashboard defect is maar specifieker kon hij helaas ook niet zijn. - Hempie1, 6 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Dan wordt

    Helaas is de rest van de tekst verdwenen! - Hempie1, 6 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Raar , maar dan wordt het meten waar wel spanning aanwezig is en waar niet , zekeringen zijn gemeten neem ik aan , systeem is uitgelezen ? Meten op de zekeringkast welke zekering spanning heeft en welke niet , denk toch dat er ergens een zekering defect is.

    Dank Kaleido, voor je moeite. ANWB - man dacht ook aan een 'verstopte' en dus onvindbare zekering. Maar een massa-probleem is natuurlijk ook mogelijk. Systeem is overigens niet uitgelezen. Dat had ik wel verwacht maar ik dacht er niet aan toen hij aan het werk was. Mogelijk heeft de kortsluiting bij de magneeetkoppeling van de aircopomp een piekspanning gegeven die iets anders kapot gemaakt heeft? Morgen bij Citroën-garage hulp vragen - Hempie1, 6 maanden geleden

Beste antwoord, geplaatst door Hempie1, 6 maanden geleden

Het schema in het instructieboekje bleek niet te kloppen maar dit terzijde.
Citroen garage in Berlicum heeft zekering nr 2 (5A) in kastje links naast stuur in dashboard vervangen en toen deed 'ie het weer. Dat die doorgebrand was, heb ik dus niet gezien en de ANWB tot mijn verbazing ook niet.
De originele zekeringen hebben geen contact aan de bovenzijde, ze kunnen dus niet met een ohm-meter doorgemeten worden zonder ze los te nemen.

.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Break of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.