Citroen Xsara Break 2000: Lucht in benzineleiding?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Na vervangen van brandstoffilter loopt motor slecht op benzine. Om 'm aan de gang te houden moet er veel gas gegeven worden. Korte tijd later schakelt 'ie over op gas en draait 'ie goed. Er zit kennelijk nog lucht in de benzineleiding, hoe krijg ik die er uit?
Er is een procedure voor maar ik heb geen handboek.

Hempie1

Geplaatst door Hempie1 (85) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Een injectie systeem met een retourleiding (zoals gebruikelijk in die tijd) ontlucht zich zelf.
Lekt er geen brandstof bij het brandstoffilter? (Waardoor de druk te laag is.)

    Heb ik naar gevraagd, auto is van mijn broer, maar hij ziet niets van een lekkage en hij weet dat de filter ter hoogte van het RA-portier is gemonteerd.
    Ik heb hetzelfde gehad bij een Mazda 626 2001maar dat effect verdween vanzelf, die Mazda reed alleen op benzine dus zal de lucht wel sneller verdwijnen.
    In de Mazda vraagbaak staat overigens de instructie dat het systeem weer op druk gebracht moet worden door met een 'servicedraad' of 'jumper' twee contacten in de diagnosestekker te verbinden en het contact dan gedurende 10 sec in te schakelen. Daarom verwachtte ik een dergelijke instructie voor de Xsara.
    De connector aan de filter kwam moeilijk los door corrosie op het uiteinde van de filteraansluiting, de filter was van aluminium, de nieuwe is van kunststof. Het weer plaatsen van de connector viel niet mee, er leek een gedeelte los te zitten. Na plaatsing was er ook geen lekkage te zien.
    Kan het zijn dat de connector toch lucht binnenhaalt hoewel er geen brandstoflekkage zichtbaar is? - Hempie1 (85), 3 jaar geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door Hempie1 (85), 2 jaar geleden

Dank Oldford, de veronderstelling dat er lucht in de leiding zou zitten, was verkeerd.
Uiteindelijk blijkt een verstopte injector de boosdoener te zijn. Met een stethoscoop was het hoorbaar dat ze allemaal werkten maar één ervan was verstopt. We hebben ze alle vier vernieuwd, ze zijn niet meer zo duur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.