Citroën BERLINGO: Emissiestoring

Bouwjaar: 2010, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Beste allen,

Sinds een aantal maanden hebben wij een terugkerend probleem met onze citroen Berlingo, waarvoor we al meerdere malen bij de garage zijn geweest. De storing is een emissiestoring. Wanneer de auto deze storing krijgt, rijdt hij hortend en stotend, er is verlies van vermogen. Wat wij ook hebben gemerkt is dat voorafgaand aan de storing de verwarming van de auto niet werkt. Wanneer we de auto uitzetten blijft de ventilator nog heel lang doorloeien terwijl de auto zelf nog niet heel warm is (de storing is al een paar keer opgetreden terwijl we nog maar net vertrokken waren). Als we de auto uitzetten en daarna weer aan kunnen we meestal weer normaal rijden en doet de verwarming het weer. Er zijn inmiddels al 3 bobines vervangen door de garage maar dit lost het probleem duidelijk niet op. Onze auto rijdt normaal op gas (ingebouwde gastank). Hebben jullie een idee waar we dit zouden moeten zoeken. Kan een kapotte temperatuursensor zoiets veroorzaken?

Alvast dank,

Groet, Maartje

Maartjegerard

Geplaatst door Maartjegerard (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Weet je de exacte storingen ook die zijn uitgelezen? Exacte fouttekst en/of nummer?
Gezien het gedrag van de garage (3 maal bobine ververgen) denk ik dat je "misfire" storingen krijgt.
Misdfires zijn het ontbreken van een verbranding en dat kan ook andere oorzaken hebben als de bobine.
1 maal vervangen van de bobine kan ik nog een beetje inkomen, maar 3 maal?
Ik zou een andere garage zoeken.

Heb je al eens geprobeerd om een paar dagen uitsluitend op benzine te rijden? Heb je de storing dan ook?

Als het tijdens het opwarmen gebeurt, dan is een defecte/verkeerd aangevende koelvloeistof temperatuur sensor een mogelijkheid.

Maartjegerard (0), 6 jaar geleden

Dank voor de reactie en het bericht. Het waren inderdaad misfires (eerste keer bij cilinder 1 en daarna bij cilinder 3 en 4). Er zijn 3 verschillende bobines vervangen. Verder zijn we eigenlijk altijd heel tevreden over deze garage geweest; zij gaven aan dat het meestal de bobines waren bij deze storing..

Ik heb wel eens een paar dagen op benzine gereden, ik heb toen de storing niet gehad maar het is moeilijk te zeggen of dat hierdoor kwam omdat soms de storing een maand weg blijft.

Maartjegerard (0), 6 jaar geleden

Het nr van de storing weet ik helaas niet.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Een andere oorzaak voor de misfires kan zijn een verkeerd mengsel.
Proefrijden op zowel LPG als benzine met aangesloten uitleesapparatuur en dan de zogenaamde "fuel trims" controleren.
Bij een correct mengsel zitten de fuel trims rond de 0%.
Bij grotere afwijkingen (meer dan 10%) is er een mengsel rpobleem.
Interessant is dan of dat probleem er op 1 brandstof is of op beide.

Andere oorzaken: slechte bougies, mechanisch probleem (lekke kleppen, compressieverlies.

Maartjegerard (0), 6 jaar geleden

Ok, het kan dus veel oorzaken zijn! Dat is inderdaad een goede optie dit te testen. Ik vroeg me alleen nog af of deze mogelijke oorzaken ook ivm staan met het falen van het verwarmingssysteem en aanblijven van de ventilator?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Zoals al eerder gezegd:
Als het tijdens het opwarmen gebeurt, dan is een defecte/verkeerd aangevende koelvloeistof temperatuur sensor een mogelijkheid.

Het mengsel wordt dan te arm omdat de motor-computer de warmdraai verrrijking stopt.
Als dezelfde sensor ook de koelvin aanstuurt dan kan die ook lang doordraaien.

Maartjegerard (0), 6 jaar geleden

Super bedankt voor je input en uitleg.

Maartjegerard (0), 6 jaar geleden

The story continues; Vandaag heb ik tot 3 keer toe op de snelweg een melding gehad dat de oliedruk te hoog was en dat ik moest stoppen. Elke keer heel kort, dus ben nog thuis gekomen. Daar bleek dat ik compleet geen koelvloeistof meer had. Ik heb het een paar maanden geleden nog gechecked en toen had ik het wel. Nu heb ik hem weer bijgevuld...

Kan de lekkende koelvloeistof ook iets met de emissiestoring te maken hebben?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.