Halo,
Ik heb een aantal problemen met een Citroen AX uit 1994. Het betreft een 1.1 monopoint injectie.
Alle problemen duiken soms op en verdwijnen ook weer op deze manier.
- Het eerste probleem: bij omdraaien contactsleutel naar start stand valt alles uit oftewel geen lampjes op het dashboard helemaal niets. Na een paar seconden gewacht te hebben en de sleutel terug gedraaid naar de basis stand en dan weer opnieuw proberen te starten en dan start de motor in een keer. Echter na dit voorval moet de radio opnieuw geprogrammeerd worden. Dit komt heel soms voor.
- Auto valt tijdens het rijden een seconden uit en doordat je nog steeds rijdt spring de motor direct weer aan. Dit gebeurt meestal als de motor warm is. (dit komt regelmatig tot zeer vaak voor)
- Bij het te gelijk voeren van dimlicht en knipperlichten knipperen de achterlichten mee in het ritme van de knipperlichten. (altijd)
- Hoog olie verbruik (altijd)
Ik ga de volgende punten controleren: Accu, laadspanning dynamo, massa achterlichten.
Hoog olie verbruik komt waarschijnlijk door uitgedroogde klephoedjes(auto rookt blauw bij starten koude motor).
Heeft er iemand nog meer oplossingen voor mijn problemen?
Het lastige is dat het af en toe voorkomt en dus lastig is om uit te sluiten wat het probleem zou kunnen zijn.
Alvast bedankt,
Gr Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het uitvallen van het contact ligt waarschijnlijk aan het contactslot.
Het knipperen van de achterlichten is een slechte massa.
Olieverbruik ligt aan de leeftijd van de auto (slijtage van zuigerveren, klepseals, enz.)
het olieverbruik kan je verminderen
als de oorzaak ligt in vastzittende zuigerveren door een motorflush toe te passen
als het helpt heb je een hoop geld bespaart
in het andere geval moet de motor open
Bedankt voor de tips!
Ik heb er zelf 300 km mee gereden en daarbij kwam ik erachter dat de auto het alleen doet bij het optrekken en accelereren. Dit doet hij vooral als de motor warm is. Gewoon een vaste snelheid op de snelweg geen problemen. Het lijkt niet of de verhouding lucht/brandstof dan niet juist is.
Ik ga even wat dingen proberen. Ik laat het weten wat het geworden is.
12 jaar
blauwe rook is olie, zwarte is te rijke verbranding.
Warme olie is dunner dus zal gemakkelijker langs de zuigers lekken.
Onder belasting heb je rookontwikkeling dus moet er toch echt gezocht worden in slijtage langs zuigers/cilinders.
Allereerst excuses voor de verlate reactie.
Probleem is opgelost, heb het volgende gedaan:
Reinigen van massa huidige massa punten motorruimte en achter linker achterlicht.
Extra massa kabel gemaakt van accu naar koetswerk. Extra massa kabel vanaf rechter achterlicht naar koetswerk.
Olie + filter vervangen en hierbij een motorflush toegevoegd van weijns.
Nieuwe bougies en brandstof filter om het het te hoge CO te reduceren.
Verder vond ik nog een gescheurde vacuümslang.
Auto is goedgekeurd en verbruikt stukken minder olie.
Alle problemen van uitvallen lijken te wijzen op slechte massa.
Bedankt voor de reacties.
Post mag op slot.
Mike
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar