auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroen C4 2011: Groot vraagstuk

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Beste lezers,

Ik heb begin september een mooie Citroen C4 Grand picasso uit 2011 gekocht met 172000km op de teller. Ding ziet er nog erg goed uit en de bedoeling van de auto is om er minstens anderhalve ton mee verder te rijden.
Nu zat er bij het kopen soms een heel licht hikje in de motor tijdens het optrekken rond de 2000 toeren. Dit hikje is echter de afgelopen tijd steeds heftiger geworden en er treedt ook duidelijk vermogensverlies op tijdens het hikken. In het kort zijn dit de symptomen:
Symptomen (worden steeds meer, zijn nu vrijwel continu aanwezig, echter eerder waren er ook perioden zonder enige problemen):
-Hikkende motor tijdens optrekken, grofweg vanaf 1500 toeren tot 2500 toeren.
-Vermogensverlies tijdens het hikken
-Geluid alsof er een sportuitlaat onder zit tijdens vermogensverlies en hikken (alsof dus de kleptiming niet lekker staat).
-Na start direct wegrijden is onmogelijk zolang de motor nog in “Open loop” draait, pas als “Closed loop mogelijk is (na een minuut oid) dan kan er gereden worden. Daar voor smoort de motor als er vermogen gevraagd wordt en kan hij zelfs knallen in uitlaat/inlaat. Dit punt is echter opgekomen nadat eind oktober een LPG installatie ingebouwd is. Wellicht dat dit punt dus losstaat van het hik probleem.
Ik ben bezig gegaan om uit te zoeken waar het probleem vandaan komt en heb e.a. vervangen:
Vervangen:
-Nieuwe bougies, BOSCH - 0 242 135 518 (ouden waren extreem versleten tot een elektrodeafstand van 1.4mm!). Hikje en onregelmatig optrekken werd hier wel wat beter van maar was niet weg.
-Nieuwe bobines, Bosch ZS-P. Geen verschil in het probleem.
-Nieuwe inlaat- en uitlaat nokkenasversteller solenoids, Ridex 3826C0020

Schoongemaakt en gecontroleerd:
-MAP sensor, leek niet vies, geen verschil.
-Gasklephuis, klein beetje vettig maar niet erg vies, geen verschil
-Bij gasklephuis het inlaatspruitstuk aan binnenkant bekeken, was schoon.
-Nokkenassensoren, geen verschil
-PCV op klepdeksel, geen verschil

Na al dit werk en steeds verder nadenken en op internet dingen nalezen ben ik erachter gekomen dat niet het originele motorblok in de auto ligt. Volgens het chassisnummer hoort er een EP6 5FW motor in te liggen maar er ligt een EP6C 5FS in. Het is me ondertussen helder dat alleen de motor vervangen lijkt te zijn en dat er nog de originele kabelboom in ligt. Dus alle sensoren en actuatoren die niet op de 5FW motor zaten maar wel op de nieuwere 5FS zitten zijn niet aangesloten en er ligt dan ook geen stekker van de kabelboom in de buurt. Ook zitten er geen pinnetjes in de ECU stekker op de posities van de nieuwe sensoren/actuatoren.
Verder is me opgevallen dat er een sticker op de ECU staat met een datum uit 2014. Echter, de auto is uit 2011. Dus het lijkt er ook op dat de ECU ooit vervangen is. Volgens de geschiedenis die ik heb kunnen achterhalen is de motor in 2019 vervangen. Dus het meest logische is dat de originele kabelboom in de auto zit met een nieuwere ECU met de originele software en met een nieuwere motor.
Met OBD2 kan ik veel informatie uitlezen en veel data ziet er goed en logisch uit. Echter er zijn ook zaken die niet goed lijken. Zo pendelt de “Measured relative manifold pressure” enorm heen en weer tussen -1000mbar en +1000mbar. Het gaat zelfs heen en weer als de motor uitstaat en ook wanneer de MAP sensor stekker losgetrokken is. We kwamen er achter dat het bewegen van het gaspedaal ervoor zorgde dat de waarde van de inlaat druk heen en weer ging. Dit is uiteraard niet correct, maar dan rijst de vraag waar het aan ligt:
-Gaspedaal sensor defect?
-MAP sensor defect?
-Kabelboom defect?
-Gasklephuis defect?
-ECU defect?
-Of lees ik de ECU verkeerd uit? Dus gebruik ik het verkeerde ECU protocol (ik gebruik nu MEV 17.4 Euro4) en combineert mijn app verkeerde adressen om te komen tot de waarde voor de inlaat druk?
Ook opvallend is dat de Long Term Fuel Trim nooit veranderd (staat altijd op -0.78%). Komt dit omdat ik het verkeerde adres van de ECU uitlees doordat ik een verkeerd protocol gebruik of is de ECU defect?
Door alle onduidelijkheden rond motor/kabelboom/ECU is het erg lastig geworden om logisch oorzaken van fouten te vinden of uit te sluiten.
Het is al met al nogal een lang verhaal geworden en dan heb ik nog allemaal testen die uitgevoerd zijn niet eens genoemd! Ik hoop dat jullie mee kunnen helpen en met ideeën kunnen komen waardoor het probleem gevonden kan worden. Ik denk dat het erg zou helpen als het duidelijk wordt welke software nu in de computer zit en of hierin ook zaken overbrugd zijn. Mocht iemand dit lezen en in het bezit zijn van uitleesapparatuur (bv DIAGBOX) die zo diep in de software kan komen en samen met mij zou willen uitlezen dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groeten,
Machiel

Geplaatst door

Machiel84 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Behalve dat de ep6 een euro4 motor is, en de ep6c een euro5 zit er niet zoveel verschil in. dacht dat de ep6c ook een oliedrukregeling heeft, wat de ep6 niet heeft. Timing reeds mechanisch gecontroleerd? Geen foutcodes?

mijn broer heeft er een van 2008 en ook na overnamen zeer licht inhouden. adaptie waarden gereset en het is over dus het proberen waard.

Highway 720
badge

1 jaar

Bedankt voor het meedenken. Inderdaad, olie druk sensor en regelaar is 1 van de verschillen. De auto heeft geen foutcodes(tenminste zolang ik geen stekkers aan het lostrekken ben...). Timing niet mechanisch gecontroleerd. Maar geen gekke geluiden wat op ketting probleem kan lijken.

Vandaag ben ik bij de lpg inbouwer geweest. Daar bleek dat de lpg computer de inlaatdruk te hoog uitleest, rond de 7000mbar uit een auto zonder turbo... Het plan is nu dat ze een extra map sensor gaan inbouwen die specifiek voor de lpg computer is. Ik vind het wel frappant dat ik bij het uitlezen van de inlaatdruk ook vreemde getallen heb en de lpg computer ook, maar dat ze wel behoorlijk verschillend zijn!
Verder hebben ze de fouten die ik heb gecreëerd gewist en ik denk daarmee ook leer-data van de computer gewist. Het valt me nu op dat de problemen met het vermogensverlies ineens niet meer continu aanwezig zijn en de auto af en toe ineens heel pittig is met optrekken.

Machiel84 0

1 jaar

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar is het niet beter om eerst dat probleem met die rare meetwaarde van de map-sensor op benzine eens op te lossen. meet bv eens rechtstreeks het voltage op de sensor en wat deze afgeeft, liefst met een scope.

Ik heb inderdaad de draden van de map sensor door gemeten (zonder scope). De 4 draden hadden geen breuk en de voeding gaf netjes 5 volt op contact. De aarde was ook goed verbonden.
Omdat het bewegen van de gaspedaal de uitlezing van het map druk signaal via obd2 beïnvloedt heb ik daarna alle 4 draden van de map sensor op weerstand doorgemeten naar de pinnen van zowel de gaspedaalsensor als het gasklephuis.
Dus de stekker van de map sensor los en ene pen van de multimeter op stekker van de map en de andere pen op één van de pennen van de ecu stekker.
Hier was nergens een doorverbinding, dus allemaal goed.
Daarna heb ik de druk signaal pen van de map stekker doorgemeten met alle pennen van de 3 Ecu stekkers. Vreemd genoeg kreeg ik daar wel vrij veel contacten, allemaal met een weerstand van ongeveer 0.52M Ohm.
Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan met de signaal pin van de temperatuur op de map stekker. Daar wasgeen enkele verbinding te meten.
Ik heb toen geconcludeerd dat er ergens in de kabelboom een verbinding van het druk signaal is met iets anders. Dus heb ik een nieuwe draad getrokken voor het druk signaal vanaf de ecu stekker tot aan de map stekker. Deze daarna ook doorgemeten met de punten waar hij eerst wel door verbinding mee had; dit was allemaal weg. Dus succes.

Maarrrr: de obd2 app leest nog steeds vreemde drukken uit en de gaspedaal heeft nog steeds invloed op de druk(ook als de motor uit is).
Ik ga vandaag nog kijken of ik parallel signaal kan meten terwijl de stekkers aangesloten zijn.

Wat denken jullie van dit alles? Het kan toch niet normaal zijn dat ik vanaf die druk signaal draad zoveel doorverbindingen had en dan allemaal met de zelfde weerstand?!
Zou het kunnen dat er meer fouten in de kabelboom zitten? Of zou ik via een of andere sensor hebben gemeten?

Machiel84 0

1 jaar

Positie 1,2,3,en4 van de map-sensor zitten respectievelijk op 21,37,23,en 43 van de 53voudige bruine stekker op de ecu. Stekker van de lpg-computer wel los gehad tijdens meten?

@Harry4203: Je hebt gelijk, de doorverbinding was gemeten over de gascomputer. Dus ikheb voor niets een nieuwe sensor draad aangelegd…

Ik heb vandaag weer e.a. verder onderzocht. Ik heb de volgende pinnen direct op de ECU stekker door kunnen meten terwijl alles gewoon aangesloten was:

Pin B37, voeding MAP sensor: Motor uit, op contact: 4.99V, stationair: 5V
Pin B21, druk signaal van de MAP sensor: Motor uit, op contact: 0.7V (wijzigt niet tijdens intrappen van gaspedaal, terwijl het OBD2 signaal volgens de app wel wijzigt). Stationair: 1V, gas geven: boven 1V. Allemaal correcte waarden volgens een document dat ik heb gevonden op internet.
Pin B43, massa MAP sensor: Motor uit, op contact: 7mV (reageert wel op intrappen gaspedaal, gaat dan naar 14mV), stationair: 50mV, gas geven: 100mV.

In principe is het druk signaal dus goed. Wat vinden jullie van de signalen op de massa?

Hierna ben ik naar een bevriende garage gegaan en mocht ik hun uitlees apparatuur gebruiken. Ik heb daar de auto uitgelezen met verschillende protocollen. Dus ik heb de uitleescomputer verteld dat de auto een 5FW uit 2011 is, een 5FS uit 2011, een 5FS uit 2014 en een Peugeot 5FS uit 2011. Alle protocollen leverden identieke uitleeswaarden voor bijvoorbeeld inlaatdruk, temperatuur, kleplichthoogte, etc.

Er stonden wel een aantal fouten in, die ik niet zag met mijn app:
P1007
P1014
P0118

Verder heb ik ook de MAP druk uitgelezen. Dit gaf de volgende resultaten:
MOtor uit, op contact: 0mbar
Stationair: 50mbar
Plankgas: korstondig 100mbar

Deze drukken vind ik wel vreemd. Ik had een negatieve druk verwacht bij stationair (max vacuum) en een druk dichtbij 0mbar bij plankgas (omgevingsdruk). Kan het zijn dat de computer de voltage signalen verkeerd vertaald naar mbar? De gemeten voltages zijn immers wel correct. Wat zeggen jullie hiervan?

Ik heb ook nog de volgende nummers over de ECU kunnen uitlezen:
Nummer functieschema: 9663193780
Productreferentie: 9666934280
Software-referentienummer: 672651
Softwareversie: 8F
BSM: uitrusting extra referentie: 9667044880
BSM: Uitrusting onderdeelnummer: 9660376480

Al met al weer een enorme bak informatie. Ik ben erg benieuwd naar jullie input! En heeft iemand van jullie misschien een DIAGBOX en is woonachtig in oosten van Nederland en zou me misschien willen helpen eens diep in de computer te neuzen?

Machiel84 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.