Citroën Bx: hoog verbruik en lampje op dashboard brand waarna de auto afslaa

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allen

Ik heb een bx met een paar problemen.
Ten eerste is het verbruik erg hoog en ik kom er maar niet uit waar het nu aan kan liggen ongeveer 1 op 8.
Ook gaat er een lampje op het dashboard branden en die zit rechts boven in (is van de katalysator) waarna de auto afslaat en je hem direct daarna weer kunt starten.
De motor is dan nog koud.
Ook schokt de motor tijdens het rijden en slaat dan af???

gr jaap

jaap4742

Geplaatst door jaap4742 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

bommes (0), 16 jaar geleden

Lambda sonde kapot waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten..??

jaap4742 (0), 16 jaar geleden

Hallo marius

Bedankt voor je snelle reactie.
Had ik ook al aan gedacht alleen als ik het luchtfilter eraf haal blijft hij wel goed lopen en reageren op het gas dus neem ik aan dat de sonde het wel bijregeld.

gr Jaap

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

of dan kan er net genoeg lucht aangezogen worden dat je niet merkt dat er teveel brandstof wordt ingespoten ??

320 (0), 16 jaar geleden

temperatuursensor nazien

probleem kan ook in de monopoint zelf zitten (verdroogde rubberpakkingen etc)

jaap4742 (0), 16 jaar geleden

Hallo Sjaak

Dat is misschien ook wel weer zo.
Ga morgen ff op jacht naar een andere of nieuwe sonde moet toch bij de dealer zijn voor een nieuwe drukleiding van de vering.
Bedankt voor je reactie Sjaak


gr Jaap

jaap4742 (0), 16 jaar geleden

Welke sensor particulier?
Geloof dat er twee op zitten als ik het goed heb.

gr Jaap

320 (0), 16 jaar geleden

vraag even bij de dealer welke sensor het is. in de peugeot 205 zit dezelfde motor; ik heb in de haynes gekeken maar vind geen gegevens van waar die zit...

in de haynes staat wel een beschrijving hoe je de monopoint kunt nazien etc.

bij de 1400 komen vaker storingen voor door die temp sensor...

ik zou beginnen met de monopoint eens schoon te maken.

jaap4742 (0), 16 jaar geleden

Hallo particulier

Ik heb eens verder gesnuffeld en kwam eentopic tegen met hetzelfde probleem als ik helemaal bovenin opnoemde (lampje van de verwarmde uitlaat brand) en zij komen met een oplosing dat het de gaskleppotentiometer zou kunnen zijn die defect is.
Ik heb zelf ook een vraagbaak(olfing) maar die rept met geen woord hierover of ik moet er over heen gelezen hebben;-)
Ik zal de komende dagen eens alle mogelijkheden proberen tot het probleem opgelost is en dan horen jullie de oplossing wel.

gr Jaap

bmm (0), 16 jaar geleden

Jaap,
Dat lampje "verwarmde uitlaat" is het motor management lampje.
Als dat permanent brandt is er een storing in het motormanagement.
Je moet de storing uitlezen en dan weet je wat de oorzaak is.
Om zonder uitlezen van de computer de gaskleppotentiometer te verdenken is nogal een "losse flodder".

Groet,
Bert..

jaap4742 (0), 16 jaar geleden

Hallo Bert

Het lampje brand niet constant,het gaat alleen aan vlak voordat de motor afslaat of als de motor begint te schokken en ik heb het idee van een eerdere topic waar verders de oplossing niet bij staat dus ik probeer maar wat en er is hier een peugeot sloperij waar ik wel het één en ander voor een schappelijke prijs kan halen.Het euvel is er ook niet constant maar word naar mijn idee wel erger als het zich voordoet dus ik hou me open voor alle sugesties.En ik denk ook dat het wel een goed idee is om de auto eens een keer uit te laten lezen,weet alleen niet wat dat gaat kosten maar dat hoor ik dan nog wel.
In ieder geval bedankt voor je reactie ga nu even rondbellen om de auto uit te laten lezen.

gr Jaap

bmm (0), 16 jaar geleden

Jaap,
Uitlezen kun je zelf doen.
De procedure staat in de vraagbaak. (als je de nieuwere uitgave hebt)
Bij mij staat het op pagina 308. Hoofdstuk 24.5.3 met tabel 24.8 voor de storingscodes.
Als het niet in je boek staat dan laat maar weten dan plemp ik het hier wel neer.

Er zijn twee type storingen. "Kleine storingen" en dan brand het lampje soms en "grote storingen" dan brand het lampje permanent.
Het beste is om de storingen uit te lezen en te noteren.
Dan wis je het geheugen en rijd je tot het lampje weer heeft gebrand.
Dan lees je opnieuw uit.
Op deze wijze heb je een werkelijk beeld van de storing en sleutel je niet aan iets wat nog wel in het geheugen is opgeslagen maar wat in werkelijkheid al is opgelost.

Je mag natuurlijk wel eerst naar de sloop maar als je weet wat de oorzaak is haal je geen onderdelen die misschien niet nodig hebt.
Mijn ervaring is dat de meeste storingen oxidatie is van contacten.
Dan ben je met schoonmaken al een heel eind.

jaap4742 (0), 16 jaar geleden

Hallo

Het probleem heeft zich de laatste tijd niet meer voorgedaan en ik heb er ook niet zo veel tijd voor gehad om me er verder erin te verdiepen daarbij komt het feit dat de eigenaresse een mooiere auto heeft gezien waar ze deze op gaat inruilen.
Bedankt allen voor het meedenken en tot ziens of mails:-)


Groeten Jaap

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.