Hallo allen
Ik heb een bx met een paar problemen.
Ten eerste is het verbruik erg hoog en ik kom er maar niet uit waar het nu aan kan liggen ongeveer 1 op 8.
Ook gaat er een lampje op het dashboard branden en die zit rechts boven in (is van de katalysator) waarna de auto afslaat en je hem direct daarna weer kunt starten.
De motor is dan nog koud.
Ook schokt de motor tijdens het rijden en slaat dan af???
gr jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lambda sonde kapot waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten..??
Hallo marius
Bedankt voor je snelle reactie.
Had ik ook al aan gedacht alleen als ik het luchtfilter eraf haal blijft hij wel goed lopen en reageren op het gas dus neem ik aan dat de sonde het wel bijregeld.
gr Jaap
16 jaar
of dan kan er net genoeg lucht aangezogen worden dat je niet merkt dat er teveel brandstof wordt ingespoten ??
temperatuursensor nazien
probleem kan ook in de monopoint zelf zitten (verdroogde rubberpakkingen etc)
16 jaar
Hallo Sjaak
Dat is misschien ook wel weer zo.
Ga morgen ff op jacht naar een andere of nieuwe sonde moet toch bij de dealer zijn voor een nieuwe drukleiding van de vering.
Bedankt voor je reactie Sjaak
gr Jaap
16 jaar
Welke sensor particulier?
Geloof dat er twee op zitten als ik het goed heb.
gr Jaap
16 jaar
vraag even bij de dealer welke sensor het is. in de peugeot 205 zit dezelfde motor; ik heb in de haynes gekeken maar vind geen gegevens van waar die zit...
in de haynes staat wel een beschrijving hoe je de monopoint kunt nazien etc.
bij de 1400 komen vaker storingen voor door die temp sensor...
ik zou beginnen met de monopoint eens schoon te maken.
16 jaar
Hallo particulier
Ik heb eens verder gesnuffeld en kwam eentopic tegen met hetzelfde probleem als ik helemaal bovenin opnoemde (lampje van de verwarmde uitlaat brand) en zij komen met een oplosing dat het de gaskleppotentiometer zou kunnen zijn die defect is.
Ik heb zelf ook een vraagbaak(olfing) maar die rept met geen woord hierover of ik moet er over heen gelezen hebben;-)
Ik zal de komende dagen eens alle mogelijkheden proberen tot het probleem opgelost is en dan horen jullie de oplossing wel.
gr Jaap
16 jaar
Jaap,
Dat lampje "verwarmde uitlaat" is het motor management lampje.
Als dat permanent brandt is er een storing in het motormanagement.
Je moet de storing uitlezen en dan weet je wat de oorzaak is.
Om zonder uitlezen van de computer de gaskleppotentiometer te verdenken is nogal een "losse flodder".
Groet,
Bert..
16 jaar
Hallo Bert
Het lampje brand niet constant,het gaat alleen aan vlak voordat de motor afslaat of als de motor begint te schokken en ik heb het idee van een eerdere topic waar verders de oplossing niet bij staat dus ik probeer maar wat en er is hier een peugeot sloperij waar ik wel het één en ander voor een schappelijke prijs kan halen.Het euvel is er ook niet constant maar word naar mijn idee wel erger als het zich voordoet dus ik hou me open voor alle sugesties.En ik denk ook dat het wel een goed idee is om de auto eens een keer uit te laten lezen,weet alleen niet wat dat gaat kosten maar dat hoor ik dan nog wel.
In ieder geval bedankt voor je reactie ga nu even rondbellen om de auto uit te laten lezen.
gr Jaap
16 jaar
Jaap,
Uitlezen kun je zelf doen.
De procedure staat in de vraagbaak. (als je de nieuwere uitgave hebt)
Bij mij staat het op pagina 308. Hoofdstuk 24.5.3 met tabel 24.8 voor de storingscodes.
Als het niet in je boek staat dan laat maar weten dan plemp ik het hier wel neer.
Er zijn twee type storingen. "Kleine storingen" en dan brand het lampje soms en "grote storingen" dan brand het lampje permanent.
Het beste is om de storingen uit te lezen en te noteren.
Dan wis je het geheugen en rijd je tot het lampje weer heeft gebrand.
Dan lees je opnieuw uit.
Op deze wijze heb je een werkelijk beeld van de storing en sleutel je niet aan iets wat nog wel in het geheugen is opgeslagen maar wat in werkelijkheid al is opgelost.
Je mag natuurlijk wel eerst naar de sloop maar als je weet wat de oorzaak is haal je geen onderdelen die misschien niet nodig hebt.
Mijn ervaring is dat de meeste storingen oxidatie is van contacten.
Dan ben je met schoonmaken al een heel eind.
16 jaar
Hallo
Het probleem heeft zich de laatste tijd niet meer voorgedaan en ik heb er ook niet zo veel tijd voor gehad om me er verder erin te verdiepen daarbij komt het feit dat de eigenaresse een mooiere auto heeft gezien waar ze deze op gaat inruilen.
Bedankt allen voor het meedenken en tot ziens of mails:-)
Groeten Jaap
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar