close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Bx: bx 1.6 TRI Distributieriem

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 multipoint inj

Goede morgen! Ik wil komend weekend de distributieriem van mijn BX gaan vervangen. Lijkt wel te gaan lukken, ik mis alleen het stukje speciale gereedschap om de krukaspoelie tegen te houden tijdens het losdraaien van de krukaspoeliebout. Is er een andere goede manier om te voorkomen dat de krukas gaat draaien?
Is het raadzaam ook direct waterpomp en spanrol te vervangen?
BX heet er 187000 opzitten, bij 100.000 is de riem ook vervangen, maar van de spanrol en waterpomp weet ik dat niet.
Heb de BX pas een maand.

Geplaatst door

vwhobbyist (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ronald ik geef je wel het advies om de waterpomp en de spanrol gelijk mee tenemen want het is zo lullig dat je het nog een keer moet doen.
de bout van de krukas draai ik altijd met de lucht tol los.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

16 jaar

olie filter ketting om de poelie
en dan losdraaien

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dat lijkt een goed idee Jerry, ga ik proberen.
Heb geen luchttollen nml :-(
Wat mij betreft is dit een oplossing, bedankt voor de reacties!

vwhobbyist 0

16 jaar

dat snap ik
de meeste particulieren niet(bij de hand)in de schuur
en ik opper deze oplossing vaker
maar t lijkt wel of dit nooit gelezen wordt
en sommige blijven maar schrijven met de luchttol??

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Kunt er ook een sleutel klem op zetten (klem tegen aan draag arm of zo) en dan de auto naar voren of naar achteren duwen terwijl de auto in de versnelling staat.
Of een extra handje vragen van iemand die middels de tanden op het vliegwiel en een grote dikke schroevendraaier dat op zijn plek houd.

bommes 0

16 jaar

voor je dat gaat doen zou ik uit voorzorg even de starterkrans aftekenen,zodat je zeker weet dat hij daarna weer goed staat.

[quote=bommes]Kunt er ook een sleutel klem op zetten (klem tegen aan draag arm of zo) en dan de auto naar voren of naar achteren duwen terwijl de auto in de versnelling staat.
Of een extra handje vragen van iemand die middels de tanden op het vliegwiel en een grote dikke schroevendraaier dat op zijn plek houd.[/quote]
ij een bx EFFE klem zetten en dan duwen
weet je hoe laag dat is

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

hallo wat ik meestal doe als hij hel vast zit is gewoon de auto in de versnelling zetten (4) en de rem erop houden

bking 0
badge

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]bij een bx EFFE klem zetten en dan duwen
weet je hoe laag dat is[/quote]
ooh ja sorry vergeten dat die dingen door hun hoeven zakken... hehe sorry niks gezegd..

bommes 0

16 jaar

of je moet een HEEEEELE slanke buur hebben

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

[quote=vwhobbyist]Goede morgen! Ik wil komend weekend de distributieriem van mijn BX gaan vervangen. Lijkt wel te gaan lukken, ik mis alleen het stukje speciale gereedschap om de krukaspoelie tegen te houden tijdens het losdraaien van de krukaspoeliebout. Is er een andere goede manier om te voorkomen dat de krukas gaat draaien?[/quote]
De nokkenas kun je met een 10 mm boor blokkeren.

Het vliegwiel met een 6 mm stukje ijzer. Dit gat bevindt zich in de buurt van het gradenplaatje.
Ik gebruik zelf een kozijnanker. De krukaspoeliebout kun je dan op spanning zetten en lostikken.

Dit is de veiligste methode; er zal niets verdraaien, omdat alles geblokkeerd is!

Vraag me wel af waarom je die bout los wilt hebben.
De poelie zit met drie boutjes vast op het krukasrondsel.
Voor het vervangen van de dbriem hoeft deze echt niet los! (Bij een 1.4i)

Het spanrollager zou ik wel vervangen. Een lekkende of defecte waterpomp bij een BX moet ik nog tegenkomen.

VWhobbyist, zorg wel voor de juiste spanning: te strak geeft soms gierend geluid en kapot waterpomplager, te los kans op mistiming.

Succes ermee. RON.

twiede 0

16 jaar

met een 6 mm stukje ijzer de krukas blokkeren om alles los te draaien?????
das t zelfde als met een 1/8 dopset je wiel bouten lostrekken( lukt niet= door mn stage lopers al getest)(ook dat 6 mm staaje gaat niet lukken)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ron zij vliegwiel blokkeren en het originelegereedschap is ook niet dikker omdat het gat nu eenmaal niet groter is. Het gat in het vliegwiel zit overigens bijna tegen de starter krans. Dat betekend dat er een grote arm aan zit die de kracht verkleint. Moment is kracht maal arm, hoe langer je arm des te minder kracht er nodig is om het zelfde moment te bereiken.
Met het staafje er in kan je gewoon een grote sleutel gebruiken om de krukas bout los te draaien. Overigens voor de duidelijkheid, het gat zit in de buurt van de startmotor.

Dat gat in de starterkans is voor de krukas optijd te zetten en zeker niet voor de poelybout los te zetten en ja helaas met een luchttol gaat het vanzelf

asx 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.