close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C4: Inhouden Citroen C4 1.6 16V 2006 bij warme motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V

Hallo allemaal,

Ik heb al geruime tijd last van een hardnekkige storing die erger lijkt te worden. Ik hoop dat iemand suggesties heeft voor een mogelijke oorzaak.

Het gaat om een citroen C4 1.6 16V op LPG, met 180.000 km uit 2006. De storing doet zich trouwens voor op zowel benzine als LPG, dus het is een algemeen probleem!

Wanneer de auto goed warm is, na bijvoorbeeld lange ritten of filerijden houdt hij zo nu en dan in. Het is dan net of hij nauwelijks vooruit wil, met name als je optrekt vanuit lage toeren (1500-3000). Soms houdt ie in en gaat schokkerig vooruit, maar soms schiet hij ineens vooruit en is er daarna niets meer aan de hand.

Afgelopen winter heb ik er heel af en toe last van gehad, maar nu het weer wat warmer wordt lijkt hij het veel vaker te doen. De storing komt af en toe ineens terug, maar soms houdt hij gedurende een hele rit van 200-300 km in. Stationair en onbelast loopt de motor als een zonnetje. Ik maak trouwens veel snelweg kilometers, regelmatig 1000 km per week over 2 a 3 ritten.

Sinds een jaar komt (en gaat) regelmatig storing P0420 (emissiestoring) opzetten, maar dat schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, veroorzaakt door veroudering van de katalysator. Uitlaatgasmeting geeft geen vreemde waarden, dit schijnt allemaal goed te zijn.

Verder is vorig jaar vastgesteld dat 1 cilinder iets verminderde compressie heeft, maar nog wel binnen de grenzen.

Recent de auto nogmaals uit laten lezen en toen kwamen de volgende codes naar voren:
P0420 (katalysator)
P1336 (overslaande ontsteking)
P1340 (misfire cilinder 4)
P2299 (gaspedaal sensor geblokkeerd???)

Bobine, bougies en MAP sensor zijn inmiddels vervangen, maar lijken het probleem niet te verhelpen. Garage denkt aan verbrande klep, maar het lijkt me dat je daar dan altijd last van moet hebben, en niet zo nu en dan. Een elektrische storing lijkt me zelf nog het meest waarschijnlijk, maar ja….

Iemand suggesties of ervaring met soortgelijke storingen?

Geplaatst door

Xyzzy (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je geeft aan 1 cilinder verminderde compressie

wat je kan proberen is een motorflush tioe te passen
het kan gebeuren dat de zuigerveren vast gaan zitten
kijk maar eens op de site van forte

en met een tankreiniger om de injectoren goed te krijgen

andreas08 0
badge

11 jaar

Motor is al eens geflushed, zonder resultaat.

Iemand anders nog suggesties?

Xyzzy 0

11 jaar

Het lijkt wel op een verbrande klep.

primera p11 0

11 jaar

Bekend probleem bij deze motoren, naar de dealer voor een softwar upgrade, daarna praten we verder.

mecano ltd 0
badge

11 jaar

klopt de interpretatie van de foutcodes wel?

Dit topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
geeft voor psa ( post #20 ) modellen:

P1336 Crank / Cam Sensor Range / Performance
P1340 Camshaft Position Sensor B Circuit Malfunction

go-tje 0

11 jaar

Go-tje, De interpretatie van de foutcodes klopt.
Helaas heeft de door jouw gevonden topic de uitleg van Ford en niet van PSA.
Dat is het probleem met die P1xxx codes. Het is moeilijk om aan goede omschrijvingen te komen.

oldford 0
badge

11 jaar

Hoi Oldford,

wel lastig inderdaad, er staat aan het begin van post #20:
[b]PSA Specific Trouble Codes[b]
(Peugeot - Citroen)

En daarbij geef jij in post #19 van dat topic nog een link die deze foutcodes voor de citroen helemaal niet kent.

go-tje 0

11 jaar

Klopt helemaal wat je zegt. Voor PSA is het heel moeilijk om op het internet betrouwbare beschrijvingen te vinden.
EOBD en broertje OBD2 worden ook nog eens constant aangevuld met nieuwe foutcodes.
Lijsten van foutcodes (ook de P0xxx en P2xxx) zullen altijd achter lopen.
Vandaar dat ik verwijs naar sites die redelijk accuraat en up-to-date zijn in plaats van lijsten te maken die niet kloppen of van alles en nog wat missen.
Verdere info: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

oldford 0
badge

11 jaar

Ik heb nog even wat verder gezocht.

Deze site geeft een omschrijving van de foutcodes zoals hier in post #1:
http://www.diagnostic-auto.com/t1652-psa...

Deze site, evenals een aantal andere, geeft voor P1336 verschillende mogelijkheden:
http://www.pikit.co.uk/peugeotmt/psa%20e...
( Bij deze kun je doorlinken en krijg je ook de diagnose van een verbrande klep. )

edit:
Sorry oldford, jij postte net in de tijd dat ik bezig was...

go-tje 0

11 jaar

Ik zocht eigenlijk P2299, om te kijken of die een aanwijzing zou kunnen geven voor een oplossing van de storing.
Die staat er inderdaad bij en komt overeen met post #1.

Ik weet niet wat de ecu doet als die constateert dat het gaspedaal geblokkeerd is. Maar mijn suggestie is om in ieder geval de contacten van de gaspedaalsensor eens na te lopen. En de sensor zelf te controleren.

go-tje 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.