Citroën Berlingo Diesel: Inhouden onder 2500 tpm

Bouwjaar: 1999

Deze auto rijdt schokkerig en houdt in.Uitlezen geeft foutkode "Luchthoeveelheidsmeter storing".Bij losmaken stekker van de LMM is het bij stilstaande auto probleemloos gasgeven.We hebben er niet mee gereden met deze stekker los.Vraag is of vervanging van de Luchthoeveelheidsmeter hier de oplossing zal geven.Of zijn er Citroen mensen met ervaring die een andere conclusie trekken?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (170) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Siem Bijman (170) PRO, 20 jaar geleden

Proefrit gemaakt zonder de aansluiting op de luchtmeter aangesloten en rijdt prima?!Stekker aansluiten en de motor houdt bij lagere toeren weer in.De ene Citroen-dealer had de luchtmeter niet op voorraad en was ook nog nooit door hen verkocht?Dan ga je toch twijfelen hoor!Maar we hebben een andere dealer gebeld die hem wel op voorraad had.Luchtmeter vervangen en probleem opgelost.Blijft voor ons de vraag wat de invloed is van de luchtmeter, want als de stekker los ligt, loopt hij ogenschijnlijk net zo goed.Of is de inspuithoeveelheid daan minder nauwkeurig afgeregeld en zal het verbruik dan hoger liggen?

henkvanhoften (0), 20 jaar geleden

Omdat een diesel geen gasklep heeft, weet je bij een willekeurig toerental altijd hoeveel lucht er in de cilinder komt. Het enige wat er iets aan kan veranderen is de turbo/intercooler. Door de turbo druk op te meten en de inlaatlucht temp. te bepalen kun je met deze factoren rekening houden. Om nu alle mogelijke invloeden mee te wegen, heeft de motor de lmm nodig. Bij een diesel zul je moeten zorgen dat alle berekeningen kloppen en dat alles is meegenomen in de berekening want je kunt het later niet meer met een lambda sonde corrigeren. Zaken als lucht dichtheid en aangezogen lucht temp en hoeveelheid EGR kunnen het verschil maken tussen een goed lopende diesel zonder rook of een goedlopende diesel met rook. Zie de lmm dan ook als de lambda sensor van een dieselmotor.
Door vervuiling kan de lmm een verkeerde waarde afgeven en de ecu doet niet anders dan met die verkeerde waarde rekenen en dat leverd vaak inhouden en minder vermogen op (lees de nieuwsgroepen er maar eens op na). Trek je echter de stekker van de lmm af, dan heeft de ecu niets meer te rekenenen (er komt immers 0 volt op de signaal draad), en gaat vaak een vervangende waarde gebruiken waardoor het voertuig soms beter gaat rijden (meestal toch niet helemaal correct) dan met de verkeerde waarde van de lmm.

caddy1492 (0) PRO, 20 jaar geleden

zeer goed uitgelegd henk, helemaal niets aan toe te voegen. hv/ww ?

Siem Bijman (170) PRO, 20 jaar geleden

Zal dus in de praktijk regelmatig voorkomen dat bij ons probleem er geen nieuwe lmm wordt gemonteerd.(Kost wel even 160,- ex)En verklaart dat een citroendealer dit nog nooit heeft vervangen.

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

henkvanhoften (0), 20 jaar geleden

Ja, hv/ww

GOVA (0) PRO, 20 jaar geleden

Is het een 1.9 D of een 2.0 Hdi? Motorcode WJY of RHY (in chassisnummer) ?

Siem Bijman (170) PRO, 20 jaar geleden

1.9D motor. (Geen HDI)Auto is weer bij de klant, en weet motorcode niet.

Daneron (0), 19 jaar geleden

ik dacht dat alleen een hdi of tdi een lmm had. Heeft een xud 1.9d van '97 ook een lmm?

Audifreak763 (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee toch, Oldtimer ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.