auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C5: kachelmotor / aanjager

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110pkHDI

Heb de laatste tijd nogal wat problemen met mijn C5
Heel recent is binnenverwarming uitgevallen
de aanjager doet het niet meer, en bij dergelijk weer is dit gewoon
een ramp zowel naar temperatuur toe, als naar zicht door de vooruit toe .

Ik heb gelezen dat de kachelmoduul (snelheidsregeling) het nogal
eens laat afweten, alhoewel ik niks zie aan de MOSFET op de
printplaat, ga ik er toch eens een andere insteken .
Ik vermoed echter dat er niks zal veranderen .

Reden hiervoor : ik wil absoluut verwarming/ontwaseming hebben
en daarom had ik gedacht de connectoren van het kachelmoduul
rechtstreeks door te verbinden (de stroomdraden)

De aanjager draait echter niet, en ik vermoed dat er ergens een
slecht contact onderweg is .

Kan iemand mij vertellen van waar de spanning komt ?
via welke zekering, via welke relais, vanaf welke vaste of geschakelde
12 V .

Alvast bedankt aan iedereen die een tip kan geven

grtn

Geplaatst door

geog (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is bijna 99% zeker de kachelmodule, iedere C5 krijgt er wel mee te maken. Een nieuwe kost rond de 90€. En is een werkje van niks. De dealer vraagt al vlug rond de 45€ voor het (de)monteren. Mosfett vervangen kan ook maar dan moeten je soldeer-skills wel goed zijn, anders stook je de sporen kapot.

Succes, Edwin

edgo 0

14 jaar

Hoi Edwin bedankt voor de reaktie, maar ik heb er ondertussen een andere mosfet
in zitten, en dit geeft geen verandering .
Daarom heb ik de vrees dat het de kachelmodule niet is .
Het zal je maar overkomen dat je nou net bij die 1% bent waarvan het de kachelmodule
niet is, en 90 euro voor niets uitgeeft .

De aanjager werkt ongeveer 1 op 10 keer naar behoren, en de andere 9 keren
wil ie niet starten . (en ik veronderstel dat de module ofwel goed ofwel slecht is, maar
niet nu en dan het laat afweten) .

Daarom had ik graag eens eerst rechtstreeks spanning op de motor gestoken om
zeker te zijn dat het niet gewoon een koolborstel is, of nog erger de motor zelf .

Weet nu ondertussen dat hij aan de chauffeurkant zit, en niet achter het handschoenvakje
maar heb nog geen flauw idee hoe ik hem eruit ga krijgen .

mvg

geog 0

14 jaar

Ben ondertussen weeral een stukje dichter bij de oplossing
Ik was van plan om het risico te nemen en een kachelmodule
te kopen alhoewel ik er niet in geloofde .
Gelukkig ben ik op een uiterst behulpzame werkplaatsleider/magazijnier ?
gebotst die ook vermoedde dat de module defect zou zijn
maar direct erbij zei van "als het de module niet is breng ze maar terug"

Dat is pas service, denk niet dat er nog veel dergelijke garages zijn
waar er met zo rekening gehouden word met de verzuchtingen vd
doe het zelf klant .
Hierbij een pluim voor de Citroen concessiehouder Vereecke te Kortrijk .

Het bleek dat mijn module niet defect was, dus op zoek naar de motor
aan de chauffeurskant, als ik de onderste beschermplaat (ter hoogte
van de pollenfilter demonteer kon ik hem zien zitten ,
mooi centraal achter de middenconsole .

Ondertussen kon ik ook de zware stroomconnectoren zien hangen die
ook verband houden met deze motor .

Nadat deze een beetje gemanipuleerd merkte ik dat hij het plots weer
deed, alhoewel ik niet direct iets gevonden heb; ondertussen ben ik al meer
dan een week probleemloos .

Volgend probleem dat nu getackled moet worden is de mengklep
van de airco langs de linkerkant .

grtn

geog 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.