Citroën Ax: kenner/draadschema 1.1 mono injectie

Bouwjaar: 1993

beste mensen

voor een ax 1100 ben ik op zoek naar een draadschema of iemand die me daar verder mee kan helpen

het probleem is dat de auto niet aanslaat.

eerst de brandstoftoevoer gecontroleerd omdat hij altijd heel even liep en toen weer afsloeg,en wat bleek..de brandstofpomp had te weinig opbrengst dus naar de sloop gegaan en pomp opgehaald deze gemonteerd en er was weer benzinedruk.

maar de auto slaat nog niet aan nu zag ik dat de injector niets deed dus weer naar de sloop gegaan om er een te halen maar na de montage nog geen verbetering, er maar even van uitgaande dat de injector nu goed is ben ik er van overtuigd dat het een electrische storing is want hij loopt wel als ik er handmatig benzine in doe.

(btw... hij vonkt ook wel)

dus een ieder met tips of een schema die zou mij zeer helpen

bij voorbaat dank

Rik Marinus

Rik9805

Geplaatst door Rik9805 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën AX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

pvdveen (0) PRO, 18 jaar geleden

Rik
relai,s onder de computer voor de injector + benz pomp
mits de vonk wel goed is !!!!
sucses Pieter

Rik9805 (0) PRO, 18 jaar geleden

p

bedankt ga het chekken

jullie horen het nog

greet rik

joost5834 (0), 18 jaar geleden

onder de ecu (rijcomputer) zit een groene stekker
Als je hier een lang draad aanmaakt met een aan/uit schakelaar en deze doorverbinden met de massa.
Het contact op net voor starten zetten.
Met de schakelaar in de auto gaan zitten en 3 seconde omzetten.
Het uitlezen begint nu.

LET OP foutcode 4.1 krijg je altijd want die is nl. voor een fiat bedoeld.
Citroën AX 1991-1995 5. Brandstofsysteem benzinemotoren 5.4.1 Diagnose, storingscodes bepalen en geheugen wissen

Het activeren en uitlezen van het storingsgeheugen gebeurt op dezelfde wijze als reeds beschreven in paragraaf 5.2.2.

Tabel 5.5: Storingscodes en mogelijk defect



Code Aanduiding of onderdeel Opmerking
11 Einde programma A
12 Begin programma B
13 Inlaatluchttemperatuursensor D
14 Koelvloeistoftemperatuursensor D
15 Benzinepomprelais C
21 Gaskleppotentiometer D
31 Automatische aanpassing mengselverhouding C
32 Automatische aanpassing mengselverhouding C
33 Absolute-druksensor D
34 Bediening elektroklep koolstoffilter C
35 Vollast contact E
41 Toerentalsensor C
42 Inspuitventielen E
51 Lambda-sonde D
52 Mengselregeling E
53 Voedingsspanning D
54 Elektronische regeleenheid (ECU) F
55 Potentiometer mengselregeling C


Opmerking: mogelijk defect en oplossing


A Einde programma: géén of niet meer storingen aanwezig. Nadat het defecte onderdeel is vervangen, moet het geheugen nogmaals worden uitgelezen. Wis het geheugen door de schakelaar 20 seconden te sluiten (er wordt een verbinding gemaakt naar massa).
B Begin programma. Sluit hiervoor de schakelaar 3-4 seconden (er wordt een verbinding gemaakt naar massa).
C Kleine storing: de controlelamp zal niet branden. Controleer de weerstand van het onderdeel. Vervang het onderdeel indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
D Kleine storing: de regeleenheid voorziet in een noodfunctie zodat er verder gereden kan worden. Controleer de weerstand van het onderdeel. Vervang het onderdeel indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
E Grote storing: controlelampje zal branden. Controleer de voeding en de weerstand van het onderdeel. Er mag niet verder gereden worden, zelfs als dat kan.
F Grote storing: vervang de elektronische regeleenheid. Let op! Losnemen en aansluiten van de steker moet altijd met uitgeschakeld contact gebeuren.
-------------------------
Verder controleer eens het massapunt op de versnellingsbak.
(dikke zwarte kabel)
De kans op de eerder genoemde startrelais is idd aanwezig.
Zijn er nog meer dingen die niet werken in de auto? het kan anders het contactslot zijn!

-----------------------
Voorzitter Citroën AXClub

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

of; in sommige gevallen is er een modificatie gepleegd op de koelwaterzender voor de ECU.

Er is dan een verlengkabeltje gemonteerd tussen de stekker en de zender. In die verlenging zit een weerstand gesoldeerd (1KOhm geloof ik) die een andere waarde doorgeeft aan de ECU om beter te starten rond het vriespunt.

Echter; als daarin een storing komt gaat de auto slecht (en misschien wel helemaal niet?) starten. Zelf heb ik dat probleem opgelost nadat de garage 3 maanden lang zocht naar het probleem dat de auto steeds na een koude start weer afsloeg.

@Joost; goed geregeld dat antwoord van je, keurig hoor :-) Toevallig renault vriendjes die net zo slim zijn??> Heb zelf nog wel wat namelijk hahaha

webro11935 (0) PRO, 18 jaar geleden

is de werking van het veiligheidrelais wel goed komt vaak voor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.