Citroën Ax: kilometertellerkabel vervangen

Bouwjaar: 1992

hallo,
afgelopen week is mijn km-teller ermee opgehouden, nu moet ik waarschijnlijk de kabel vervangen, hoe kan ik het makkelijkst de cockpit verwijderen en achter het klokje komen om hieruit de kabel te verwijderen?
alvast bedankt

groetjes sharief

dupl-u-21487-5dd1497f4f19d+sharief

Geplaatst door dupl-u-21487-5dd1497f4f19d+sharief (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën AX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

bmm (0), 18 jaar geleden

Ga als volgt te werk:
- Verwijder het kapje op het stuur
- Draai de moer van het stuur los (pijpsleutel 21)
Het stuur kan nogal vast zitten. Wrik en trek aan het stuur todat het los komt van de as.
- Onder het stuur is een bekapping waar de bedieningsschakelaars van het licht en de ruitenwisser is in gebouwd. Aan de onderzijde zijn vier kruiskopschroeven. Draai deze los en verwijder het onderste deel.
- De bedieningschakelaars zitten op een frame gemonteerd. Dit frame zit met drie schroeven op de stuurkolom bevestigd. Draai deze drie schroeven los. (torx T30)
- Verwijder het frame met de schakelaars tezamen met het bovenste deel van de kap.
- Voor de klokken unit zit nog een sierkap. Draar de twee schroeven aan de onderzijde (torx T20) en twee schroeven aan de bovenzijde (torx T09) los.
- Maak de twee stekkers los en verwijder de sierkap.
- Draai nu de vier schroeven van de klokken unit los (torx T20)
- De klokken unit zit nu nog vast aan de tellerkabel. De tellerkabel kan bestaan uit twee delen. Een deel loopt vanaf de versnellingsbak tot onder het dashboard. Het tweede deel gaat naar de tellerklok. Dit laatste deeltje is ongeveer 25 cm lang en zit met plastic binders vastgemaakt aan bekabeling onder het dashboard. Knip deze binders door en probeer de schroefkoppeling die de twee delen aan elkaar verbindt lost te maken.
Let op! Ruk niet te hard aan de klokken unit. De koppeling van de tellerkabel op de tellerklok breekt gemakkelijk stuk.
Als niet voldoende ruimte kan worden gekregen om met de hand achter de klokken unit te komen kan beter de tellerkabel worden losgemaakt van de versnellingsbak. Verwijder daarvoor het luchtfilter en volg de tellerkabel tot op de versnellingsbak. De tellerkabel zit in de versnellingsbak geschoven en geborgd met een rubberen pen. Trek eerst de rubberen pen los en trek daarna de kabel uit de versnellingsbak.
Bij de doorgang in het schutbord is een rubber kogel op de tellerkabel gemonteerd. Druk deze kogel vanuit de motorruimte door het schutbord naar binnen. Hierdoor wordt meer ruimte verkregen in de tellerkabel waardoor de klokkenunit verder uit het dashboard kan worden getrokken. Als de unit ver genoeg uit het dashboard is gekomen kan met de linker hand van onderuit achter de klokken unit worden gekomen. Spoor met de hand de tellerkabel op tot aan de aansluiting op de tellerunit. De aansluiting op de tellerklok is een ronde plastic koppeling met twee verdikkingen. Knijp met duim en wijsvinger op de verdikkingen en trek dan de kabel los van de tellerklok.
- Verwijder de stekkers van de unit en neem de unit uit het dashboard. Succes!

dupl-u-21487-5dd1497f4f19d+sharief (0), 18 jaar geleden

hey bedankt, dit ga ik zeker doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.