ik heb een citroen picasso 1.8 16v nu doet zich het volgende probleem voor bij een bepaald toerental begint de distriebutie riem te klapperen dat geeft een ratelend geluid riem spanrol en waterpomp zijn vervangen maar hij blijt het doen weet iemand een oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoor je echt de riem klapperen of tikken je kleppen!!!
Een keer met te weinig olie rijden en je klepjes laten flink van zich horen.
Peter,
Ik heb een peugeot 406 met eenzelfde motor(EW7). Bij mij rammelt de motor tussen de 2100 en 2600 toeren. Dit is een toerental waarbij de massakrachten het meest merkbaar worden. Het geluid wordt versterkt door de kunststof kast rond de distributieriem. Waarschijnlijk wordt het geluid veroorzaakt door het uitlaatspruitstuk. Als dit van het zelfde soort is als bij de peugeot ( een roestvast stalen mantel met hierin vier pijpjes vanaf de cilinderkop). Deze pijpjes willen nog wel eens tegen elkaar klapperen, en zelfs scheuren. Bij het eerste spruitstuk dat in mijn auto zat gaf het zelfs een rinkelend geluid. Het spruitstuk van de sloop wat thans aan de motor hangt heeft ook niet het gewenste resultaat gehad. Ik overweeg thans om er maar een nieuwe onder te schroeven. Het is bij de peugeot een bekend euvel. Wellicht heeft een nieuw spruitstuk een modificatie ondergaan, en is het probleem verholpen.
Heb je onlangs een nieuwe uitlaat onder de auto gekrgen? Zo ja de ophanging (laten)controlerenof e.e.a. spanningsvrij hangt.
gr.
Cees
19 jaar
Peter,
Ik heb nog een suggestie. Vanaf september 2000 heft deze EW7 motor een modificatie ondergaan. Het kamwiel van de nokkenas aan de uitlaatkant heeft een trillingdemper gekregen. Wellicht zit daar een probleem in.
Als dit zo blijkt te zijn laat mij dat dan weten. Hoef ik ook niet verder te zoeken.
gr.
Cees
19 jaar
het probleem van de klapperende distriebutie riem is verbeterd nadat het kamwiel van de nokkenas aan de uitlaatkant is vervangen het is niet helemaal weg maar het is nu acseptabel er zit een kamiel op met trillingsdemper bij citroen hadden ze van dit probleem nog nooit gehoord
19 jaar
Peter,
Bij peugeot ook niet. Ik heb uit haynes de informatie dat er vanaf sept. 2000 een kamwiel met trillingdemper in de serie is ingevoerd. Ik heb dit nog in het forum ingebracht, maar de techneuten hadden er nog nooit van gehoord. Aangezien ik nog steeds een en een bij elkaar op kan tellen twijfelde ik er niet aan dat daar het resoneren vandaan zou kunnen komen. Nu weet ik het zeker. Na de zomer als de motor 100.000 km heeft gedraaid laat ik de distributie vervangen en het kamwiel. Het is bij mij niet zo erg dat ik vrees dat de zaak stuk draait. Het is voornamenlijk irritant.
gr.
Cees
19 jaar
ff ter info !
volvo 6 cil diesel turbo,had in de jaren 87/88 een dealer modificatie bij deze klacht.
omtrent de 2000 a 2200 rpm oplopend bokken tot heftig schudden heel heftig schudden ,van de motor en dus de auto.
modificatie was geheim ,en het betrof het strakker zetten van de distributieriem.
nou wil ik nie de techneut uit gaan hangen, maar soms wil het merk van die riem bij willekeurig merk en type ook gaan klapperen bij X toerental.
de door julie omschreven modificatie kan ook van doen zijn met de verandering van de nokkenas in die type's welke een scherpere kam hebben dan voorgaande modellen.
dit kan dus het schudden effect verzwaren en jullie klacht dus voortbrengen.
wat dus weer wel zo is dat jullie voor het opheffen van jullie klacht, tot nut is het gebruik maken van die poelie met demping, edoch ik eerder nijg naar de onjuiste spanning van de Distributie riem.
groetjes van wuppie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar