Citroën Ax: koppakking vervangen

Bouwjaar: 1987

hallo ik wil de koppakking vervangen van mijn ax maar wie kan mij helpen aan info over de volgorde van de rekbouten en het aanhaalmoment want ik kan het nergens vinden ik zou er enorm mee geholpen worden bvd

gr siep

siep10875

Geplaatst door siep10875 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën AX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Beunhaas (515) PRO, 18 jaar geleden

Citroën AX 1986-1988 2. Benzinemotoren 2.4 Cilinderkoppakking vervangen


Bijzonder gereedschap


Blokkeerpen vliegwiel Citroën 4507-T.A
Blokkeerpen nokkenas Citroën 4507-T.B
Spangereedschap tandriem Citroën 4507-T.J
Hefbomen om cilinderkop te lichten Citroën 0149-T
Cilindervoeringklemmen Citroën 8.1132.A1
Gradenschijf Citroën 4069-T
Micrometer Citroën 2437
Steun voor micrometer Citroën 1754-T


Aanhaalmomenten in Nm (kgm)


Cilinderkopbouten:
fase 1 20 (2,0)
fase 2 + 240°
Nokkenasriemwiel 80 (8,0)
Klepdekselmoeren 16 (1,6)
Stroomverdeler 8 (0,8)
Nokkenasaxiaalbevestiging 16 (1,6)
Uitlaatflensmoeren 30 (3,0)
Koelwateraftapplug op motorblok 30 (3,0)
Bougies 28 (2,8)



Uitbouwen


- Maak de massakabel los van de accu.
- Tap de radiateur af door de onderste waterslang los te maken bij de radiateur en het motorblok via de aftapplug leeg te laten lopen.
- Verwijder het luchtfilterhuis met bijbehorende slangen.
- Verwijder de distributiedeksels.
- Breng de blokkeerpen aan in het vliegwiel door de auto heen en weer te bewegen met ingeschakelde versnelling (zie figuur 2.3).
- Breng de blokkeerpen aan in het nokkenasriemwiel (zie figuur 2.3).
- Verwijder de distributieriem, zie paragraaf 2.3.
- Maak de kabels naar de carburateur los.
- Demonteer de drie waterslangen die op het thermostaathuis zijn aangesloten.
- Neem de benzineterugvoerslang los.
- Verwijder de bout van de oliepeilstoksteun.
- Trek de bougiekabels en de bobinekabel los.
- Trek de stekker los van de watertemperatuurzender.
- Verwijder de stekker van de BDP-gever van de steun op de cilinderkop.
- Neem de uitlaatpijp los van het spruitstuk.
- Verwijder het kleppendeksel.
- Neem de afstandsbussen en de oliespatplaat weg.
- Draai de cilinderkopbouten los in de omgekeerde volgorde die staat aangegeven in figuur 2.6.
- Verwijder de tuimelaaras.
- Breng de speciale hefbomen aan (figuur 2.5) en kantel de cilinderkop.


Figuur 2.5: Het kantelen van de cilinderkop met behulp van twee hefbomen



- Verwijder de cilinderkop en de koppakking zonder de cilindervoeringen te bewegen.
- Breng de cilindervoeringklemmen aan.


Inbouwen


- Ga na of de blokkeerpen in het vliegwiel is aangebracht.
- Verwijder de cilinderbusklemmen.
- Monteer de pashulzen, links en rechts aan de achterkant van het motorblok.
- Leg de koppakking droog op het blok met het merkteken van de fabrikant naar boven toe gekeerd.
- Breng de blokkeerpen aan in het nokkenasriemwiel.
- Leg de cilinderkop op het motorblok.
- Druk de tuimelaaras in de tuimelaars.
- Draai de kopbouten in het blok.

Let op! Het draagvlak en de schroefdraad van de kopbouten moeten voorzien zijn van motorolie.
- Draai de kopbouten vast in de volgorde die staat aangegeven in figuur 2.6 en met het juiste aanhaalmoment. Let op! De cilinderkopbouten hoeven niet te worden nagetrokken.

Figuur 2.6: Aanhaalvolgorde van de cilinderkopbouten



- Breng de distributieriem aan, zie paragraaf 2.3.
- Controleer de klepspeling en stel deze zonodig af, zie paragraaf 2.2.
- Het aanbrengen van alle onderdelen gaat in de omgekeerde volgorde van verwijderen.
- Vul de koelvloeistof bij.



ps, het zijn geen rekbouten..............
Nog vragen? Vraag.....

siep10875 (0), 18 jaar geleden

hallo nou betere uitleg als dit had ik niet verwacht hier kan ik wel wat mee ik doe mijn best bedankt

siep10875 (0), 18 jaar geleden

hoi ik had nog een vraag nu wil ik de distributieriem op tyd zetten maar nu kan ik geen merktekens vinden kun jij mij vertellen waar die zitten en hoe ze moeten staan bvd

Beunhaas (515) PRO, 18 jaar geleden

Citroën AX 1986-1988 2. Benzinemotoren 2.3 Distributieriem uit- en inbouwen


Bijzonder gereedschap


Blokkeerpen vliegwiel Citroën 4507-T.A
Blokkeerpen nokkenas Citroën 4507-T.B
Spangereedschap Citroën 4507-T.J


Aanhaalmomenten in Nm (kgm)


Spanrol 23 (2,3)
Krukaspoeliebouten 8 (0,8)


Let op! De distributieriem van de eerste modellen had een breedte van 15 mm. Vanaf februari 1988 is er bij de 1.4 l-motoren een distributieriem met een breedte van 17 mm ingebouwd. Deze riem past ook op de 1.0- en 1.1 l-motoren.

Uitbouwen
- Plaats de blokkeerpennen in het vliegwiel en het nokkenasriemwiel (figuur 2.3).

Figuur 2.3: Nokkenasriemwiel en vliegwiel blokkeren met blokkeerpennen


PS. figuren zijn helaas niet te kopieren, ik kan je figuur 2.3
E-mailen, geef maar een seintje

kreazyV8wuppo (0) PRO, 18 jaar geleden

poelie's aftekeken voor je de oude riem erafhaald.
TU blokjes hebben erg onduidelijke of geen merktekens op de krukas zitten.
mvgr wupke.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.