close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Jumper: Koppeling....

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3000 , 116kw

Hallo,
Heb net de bedieningscilinder van de koppeling vervangen van deze. Olie in kabine, pedaal stond beneden. Deze vervangen, ontlucht...
Nu heb ik druk, pedaal komt goed terug maar ik geraak niet in versnelling.

Is er een bepaalde procedure om deze te ontluchten??? Heb al langs onder opgetuwd ook.

Iemand een idee???

ALvast bedankt,

Gr, M

Geplaatst door

fns-service (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste
Hoe is de situatie momenteel, als de pedaal normaal aanvoelt ,moet de oorzaak elders zitten ,de hydraulische stift die in de boit zit ,kan ook stukgaan ,(scheurt) ,wat gebeurt er als de de motor start , met ingeschakelde versnelling?

firmin 0
badge

12 jaar

Blijkbaar moeten deze op de "oude" mannier onlucht worden. Kan dus niet met op te stuwen of te zuigen.

Ma bon, wegens tijdgebrek uitbesteed en koppelingsschijf was ook stuk. Voering was losgekomen. 3000cc he....

fns-service 0
badge

12 jaar

Mijn dealer vermoedt dat er zwakke, verkeerde tapbouten van de cilinderkop zijn gemonteerd van mijn jumper,1.9 diesel, bj maart 1999. Tot tweemaal toe lekt mijn kachelradiator (vermoedelijk overdruk). Vanaf vorig jaar knippert af en toe mijn koelvloeistofniveau-lampje terwijl het niveau goed is. Bovendien sloeg mijn thermometer driemaal door naar meer dan maximaal, zeg 140 graden.Toch kookt de motor niet; zelfs de vin slaat niet aan.Moet ik nu wachten op een doorgeslagen koppakking? Ik overweeg om dit misbaksel (iets meer dan 200.000 km) te verkopen. Een bedrijfsauto - camper met zo weinig kilometers en toch onzeker in gebruik.
Graag raad en eventueel bericht over soortgelijke problemen en oplossingen.

pollux 0

12 jaar

pollux; niet zo negatief voor een auto die 13 jaar oud is en altijd max beladen of overbeladen(camper) is
als hij druk opbouwd inderdaad even de kop demonteren afpersen en pakking en bouten vernieuwen
je probleem niet onder een ander plakken, maar er een nieuw onderwerp van maken

asx 0
badge

12 jaar

Allereerst dank voor je antwoord. We hebben hem zelden extra zwaar beladen omdat het zo'n licht motortje is. Wel twee jaar geleden distributieriem vernieuwd en de kleppen echt goed gesteld omdat hij vaak vol gas moest werken om in ieder geval 100 km per uur of iets minder op de snelweg te moeten halen.
Nu op korte stukken bouwt hij volgens mij geen druk op? Is het mogelijk dat als ik zo'n 700 km rijd naar Frankrijk Normandie dat het probleem dan wel komt?
Als de kop gelicht moet worden dan meteen een nieuwe snaar en de kleppen nalopen en de verstuivers en in ieder geval één gloeipit. Heeft u dit al eens gedaan? Da's dan E 1500 ? Veel (vakantie)geld is er dan niet over.
Ben ik echt te negatief voor een motor met twee ton?

pollux 0

12 jaar

Ik had een Duits werkplaatsboek maar helaas ligt die bij een Franse garage die helemaal geen verstand en vaardigheid had om het probleem op te sporen,laat staan repareren. Vroeger heb ik zo'n klus met een fiat en een ford (beide benzinemotoren) geklaard. Ook een scheepsdiesel Mercedes OM 615. Heeft u deze klus met deze motor al eens uitgevoerd? De kop moet ook gevlakt worden. Is het een idee om het samen te doen?

pollux 0

12 jaar

Ja, je bent te negatief. Je zegt zelf dat hij vaak vol gas moest werken... Als je honderden km je aan een stuk vol gas geeft dan ziet je motor daarvan af. Volgende keer of rustiger rijden, of een camper kopen met een zwaardere motor. En een camper is altijd zwaar beladen, ook als ie leeg is...

Als het lampje van het waterniveau flikkert terwijl het tankje vol genoeg is, dan is de sensor gewoon stuk, komt meer voor bij de Jumper Type I.

Is de thermostaat nog goed, zit de radiator niet verstopt, heb je geen klein lek? Om zekerheid te krijgen zou je het systeem eens onder druk moeten laten zetten, zo kan met koude en warme motor het verloop vd drukopbouw gecontroleerd worden en komt een eventuele lek ook aan het licht.

Ondanks je pessimisme is zo'n 19D (XUD9 motor) een sterke betrouwbare motor, vergeet echter niet dat hij in jouw camper wel heel hard moet werken met zijn 1905cc/71pk. Dat er na al die jaren eventueel eens een koppakking sneuvelt is niet meer dan normaal, dat gebeurt ook bij andere voertuigen hoor.

lummelke 0
badge

12 jaar

Dank voor jullie reacties.Ik ga eerst maar een nieuwe sensor monteren. Heeft iemand een Nederlandstalig werkplaatshandboek voor demontage en montage van de kop? Na afsluiting van de kachelradiateur (die voor de tweede keer lekte) ga ik die eerst maar vernieuwen. Dan nog eens kijken of hij echt druk opbouwt. Op korte afstanden van zo'n 200 km is er niets aan de hand (tot nu toe). Dan moet ik eigenlijk een test van ongeveer 600 km doen in heuvellandschap om te kijken of hij toch doorslaat. Of ik moet nu direct de koppakking vernieuwen,distributieriem en gloeipitten vernieuwen,kleppen schuren en kop vlakken. En tapbouten vernieuwen.
Wat is wijsheid? Ik zie hier best tegenop. Wie heeft deze klus pas nog gedaan en wil reageren?Benieuwd naar een reactie.

pollux 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.