Ik heb het druklager van de koppeling kapot van mijn Jumpy. Nu moet ik dus de hele bak uitbouwen. Ik heb al wat gedemonteerd, maar ik vraag me af hoe ik het makkelijkste de bak kan verwijderen. Daarom heb ik een aantal vragen:
- Moet ik de aandrijfas van het rechter voorwiel er ook eerst uithalen?
- Moet ik het hele subframe demonteren of kan ik de bak ergens tussendoor naar beneden laten zakken?
- hoe krijg ik de kabels van de versnellingspook los?
- De slangen van de stuurbekrachtiging lopen onder de bak door, moet ik die ook helemaal verwijderen?
Ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven op mijn vragen.
Met vriendelijke groeten,
Hendrik Meijer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het is wel veel makelijker om de rechter as ook los tehalen.
nee het sub frame hoeft niet weg.
de kabels zitten lastig een beetje frikken en draaien soms gaan ze stuk.
nou die slangen weet ik niet moet je effe kijken of ze een beetje weg kunnen.
groetjes jan.
Hoi Jan,
Je bedoelt dat ik de kabels van het kogelgewricht moet wippen en dat de kabel daarbij stuk kan gaan. Als dat gebeurd kan ik er gewoon een nieuwe kabel opzetten?
Ik kan de bak dus tussen het subframe en het blok naar beneden eruit halen?
Groeten Hendrik
12 jaar
ja precies zo moet het lukken of de bak zover nar links duwen dat je de boel tussen de bak en blok los kan schroeven.
groetjes jan.
Hoi Jan,
Ik probeer de rechter as los te halen, maar ik snpa nog niet hoe die eruit moet.
De as loop van de bak, naar een lager in de motorsteun. vandaar gaat hij met een homokineet naar het wiel. Dat deel naar het wiel heb ik er wel uit, maar ik snap nog niet hoe de as uit de bak moet.
Hoe haal ik die as uit de bak?
12 jaar
dat lager daar zitten zover mij bekent twee boutjes deze moet je tot het eind los draaien en dan 180 graden draaien zo dat de borging naar buiten staat dan kun je de as er uit halen meestal moet je wel tegen de krimpring voor het lager slaan omdat het tussen lager nog wel stroef zit.
groetjes jan.
Nou het is gelukt, ik heb de versnellingsbak eruit.
Het druklager en de drukgroep is dus defect en de koppelingsplaat is bijna versleten, dus dat moet vervangen worden.
Echter is ook de bus waar het druklager over geleid beschadigd. Deze moet ik dus ook vervangen, maar daarvoor moet eerst de hevel waar de koppelingskabel aan vast zit verwijderd worden.
Echter zie ik alleen een draad zitten waarmee deze hevel vastzit.
Weet iemand hoe deze eruit moet? Moet deze eruit gedraaid worden, door bijvoorbeeld 2 moertjes tegen elkaar in de draaien om vervolgens de bout eruit te draaien of is dit een pin die erin geperst is en er dus uit getrokken moet worden?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar