close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Bx: Lekke koppakking

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16TGI BDY/XU5M 3Z

Heeft iemand ervaring met opvullen overhoogte cilinderbussen (natte koeling). Motor heeft 140000 gelopen zonder problemen, totdat een aantal keren vloeistofnivo te laag en bijgevuld. Vriesplug rotte door zure (CO2) KV-stof en liep te snel weg. Inmiddels 2x kop er af gehad, gevlakt, afgeperst, kleppen geslepen, 2x nieuwe pakking (Meillor), laatste keer ook nieuwe kopbouten gemonteerd met MS-vet (op aanraden revisiebedrijf) en aangetrokken volgens boekje. Pakking lekt kennelijk nog steeds op 1 of 2 cilinders vanwege bruine smurrie in koelsyst. (na aantal keren spoelen met water) en lage stand na eerst 30km. Cilinderbussen moeten volgens boekje 0,08-0,15 boven bovenvlak motorblok uitsteken. Dat is bij cilinder 3 en 4 wel het geval, maar 1 en 2 komen niet verder dan 0,00-0,05. Dat is dan al zo vanaf nieuw, volgens mij, ofwel productiefout. Citroën zal wel geen garantie meer geven. Bestaat er een betere (hardere) kwaliteit koppakking die dat probleem compenseert? De oorspronkelijke heeft het tenslotte ook 140d uitgehouden. Is het zinnig om met 0,10mm latoenkoper ringen te knippen en die op de te korte bussen te leggen? (evt. hoge temp. siliconenkit er bij?)

Geplaatst door

JanKee (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat doet hij precies ? bouwt hij druk op of lekt hij kvs de cilinders in ?

Hoe heb je die cilinderbussen gemeten ?

Ik zou in ieder geval niet met latoenkoper gaan experimenteren en siliconen kit..dit zal helemaal niet gaan werken ben ik bang.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

ik denk dat de rubber ringen onderaan de cilinder bussen lekken.
misschien door verkeerde de/montage van eerdere cilinderkop reparatie's.
als de kop eraf is en je vult de cilinders met water dan mag dit niet(snel)weg lopen, loopt dit wel weg dan moeten de cilinderbus ringen vervangen worden!

Dit betekend dan dat de cilinders eraf moeten .

Bedankt voor jullie reacties. Kop is er niet eerder af geweest, ik ben 2e eigenaar en ken historie. Bussen gemeten met rij over bovenkant bus en voelermaat tussen rij en bovenkant blok, in 2 richtingen haaks op elkaar voor elke cil. na eerst keer lekte cil. 2 en nu lekt cil. 1. Stefan, zowel druk in kvs als kvs naar cilinder 1, bougie nat. en in koelsyst. komt overdruk (schuim en snelle daling peil) ofwel verbrandingsgas wordt tijdens werkslag in koelvloeistof geperst. Na stilzetten en afkoelen wordt kvs onder overdruk naar drukloze cil. geperst. Olie blijft prima schoon en op peil. M.i. dus geen lekkage aan onderkant cil.. Enig mogelijkheid buiten lekkage via de pakking is een gescheurde cil. maar omdat de ene keer cil. 2 lekte en nu cil. 1 en die bussen bovendien spanningsvrij gemonteerd en van hoogwaardig staal zijn, lijkt me dat uitgesloten. Ik kan eigenlijk maar één conclusie trekken en dat is dat de pakking niet voldoende afdicht op die 2 cilinders die onvoldoende boven het pasvlak uitsteken. Daar zoek ik dus een oplossing voor, waarbij ik dacht aan ander soort koppakking of uitvullen met genoemde latoenkoper.

Groet, Jan

JanKee 0

15 jaar

"je vult de cilinders met water"..??
snap ik nu iets niet of.......

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

[quote=autobedrijf van breugel]ik denk dat de rubber ringen onderaan de cilinder bussen lekken.
misschien door verkeerde de/montage van eerdere cilinderkop reparatie's.
als de kop eraf is en je vult de cilinders met water dan mag dit niet(snel)weg lopen, loopt dit wel weg dan moeten de cilinderbus ringen vervangen worden!

Dit betekend dan dat de cilinders eraf moeten .[/quote]
Als de rubber ringen lekken, komt er koelwater in het carter.
Dat is hier niet het probleem.
Wat betreft cilinders vullen met water; je bedoelt de koelmantel vullen met water denk ik.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

ja klopt, de koelmantels, sorry!

groet
Bart

Mogelijk is die smurrie bij het spoelen toch nog hier en daar achtergebleven en is er verder niets aan de hand.
Het klopt,dat de cil.bussen iets boven het blok uit behoren te steken,maar als dit 140000 km goed is gegaan,vindt ik het ver gezocht,dat hij nu hierop blijft lekken.
Bovendien heb je dan normaliter ook andere symptomen,dus eerst zeker weten alvorens allerlei onnodige dingen te doen.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.