Beste forumleden,
het probleem met mijn c8 uit 2003 met een 2.0 benzinemotor is dat het niet goed loopt.
het start goed, loopt zowel koud als warm niet mooi stationair. De motor beweegt nogal. als het koelsysteem 80-85 graden is en ik geef gas, dan hapert het en bij volgas komt het niet boven 3000 toeren. Het is dan alsof hij verzuipt. Geef ik langzaam gas dan kan ik wel tot 6000 toeren komen. Bij het rijden kan ik wel 100-120 rijden, maar alleen als ik langzaam accelereer, anders kom ik niet boven de 50.
De injectiegallerij heb ik gewisseld: geen verandering
De ontstekingsblok dat direct op de bougies zit gewisseld: geen verandering
Nieuwe bougies: geen verandering
Gasklephuis gewisseld met luchtmassameter: geen verandering.
Het diagnoseapparaat geeft aan injector 1 en 4 blijft open staan. Bij een volgende meting : 2 en 3 blijft open staan. Dit zowel met de oude als de nieuwe galerij.
De compressie is 10,5, 11,5, 10,5 en 9,5. De onderlinge verschillen kunnen door het meetapparaat komen. De kleppen zijn dus wel goed.
Ik heb de indruk dat als ik meer dan 35 % van zijn vermogen verg, dat hij ergens van niet genoeg of teveel krijgt.
Wat kan het zijn?.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rijdend proef rijden met aangesloten diagnose apparatuur.
De signalen van de lambdasondes en de fuel trims zijn dan van belang.
Of de auto op een rollenbank onder vermogen testen met b.v. een breedband lambda sonde of 4-gas tester.
Wat zijn de nummers van de foutcodes? Want met injectors die echt open blijven staan mol je de motor.
Ik denk dat het een open circuit betreft dus injectors dicht.
Hoe is de katalysator nu? Is die nog open of al (gedeeltelijk) verstopt?
Begin 2016 een goede kat geplaatst. Momenteel heb ik de auto voor een zeer grote beurt in de werkplaats staan: koppeling, distributieset en remmen vervangen. De hele voorkant wat demontabel is, ook gedemonteerd. daarbij zal ik de uitlaat helemaal schoon maken en de kat controleren. Ook zal ik alle sensors (nu ik er goed bij kan) controleren. Alle contacten schoonmaken.
Als alles weer gemonteerd is, zal ik een verslag maken en hopelijk kan dit topic dan gesloten worden.
wordt vervolgd...
7 jaar
Na 3 jaar:
Ja de C8 weer aan de praat gekregen.
Een nieuw bobineblok bleek niet goed te zijn. garantie.
Van de sloop een gehaald en toen werkte het weer even.
Kort daarna bleek dat de rubber ringetjes van de injectoren verteerd waren en daardoor kreeg het valse lucht waardoor hij in de noodloop ging. Voor 1 euro nieuwe ringetjes gehaald en toen was hij weer perfect..
Helaas afscheid moeten nemen omdat de auto wel te duur werd.
Beter laat dan nooit: dit topic kan als opgelost worden gezien.
Allen bedankt voor de reactie.
4 jaar
Mooi, dank voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar