close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: motor problemen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste lezer,

Als ik mijn auto start en de motor is volledig koud start deze goed. Als ik dan 5 minuten rij en voor een stoplicht sta schommelt mijn toerental tussen de 800 en 1400 toeren. Als ik geen gas bij geef dan valt de motor uit. Het duurt, als de motor uitvalt, dan zeker 10 seconden voordat de motor met veel moeite aanslaat. De motor start dan heel slecht en er komt een gigantische rookwolk (blauw/wit) uit de uitlaat. Tijdens de eerste 20km loopt de motor wel perfect bij een kilometer of 80 a 100 km/puur. Laat ik hem na 20 minuten stationair lopen gaat het toerental zonder te pingelen naar 1800 toeren. Soms als de motor warm is 1100 toeren zoals het hoort.

Wat zou dit kunnen zijn ?
Onlangs zijn vervangen de uitlaat + lambdazonde
Kan dit type auto eigenlijk uitgelezen worden ?
En mijn kachel word lauw, en niet warm. Heeft het soms daarmee te maken ?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

dti-driver (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alles wijst op een te rijk mengsel (te veel benzine).
Stationair 1100 toeren is wat aan de hoge kant, dat is meer iets voor een half warme motor.
Dat gecombineerd met de klacht over de kachel en dna denk ik thermostaat die open blijft staan.
Wat geeft je wijzertje voor de motor temperatuur aan?

Auto kan gewoon uitgelezen worden. Zowel foutcodes, als diverse sensoren.

oldford 0
badge

13 jaar

geeft 65 a 75 graden aan, schommelt daar tussen.

dti-driver 0

13 jaar

Temperatuur is wel aan de lage kant, dus thermostaat is de 1e verdachte.
Alleen is dit niet zo laag dat alle klachten worden verklaard.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Beste is dat om het met een goed koude motor te laten doen, dus de auto de avond van te voren brengen.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.