Citroën C5: motor stinkt

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Ik heb een C5 2.0 HDI beladen met verhuizdozen totaalgwicht auto was middels weegbrug 1750kg de aanhangwagen die de C% moest meenemen was gewogen op 1350kg dus totaal ca 3200kg en binnen de wettelijke marges.
Op de peages ging het allemaal prima ook al moest ik soms bij stevige hellingen naar zijn 3 terug schakelen mits het toeren maar rond de 2500 rpm bleef was er niets aan de hand.
Eenmaal aangekomen in Cadiz heb ik de motor uitgezet en naar een paar uur rondhangen op de wachtplaats voor de ferry ik was daar 4 uur te vroeg hetgeen wel nodig bleek.
Ik heb toen de motor gestart en de airco even aangezet korte tijd daarna heb ik de motor weer uitgezet.
Toen ik aan boord moest begon de C5 te roken uit de uitlaat.
Eenmaal in Mas Palomas aangekomen begon ik de motor te ruiken en keek onder de kap wat er mogelijk aan de hand kon zijn, het leek of er olie uit een onderdrukslang heeft gelekt op de hete spruitstukken(ik weet niet of dit goed uitleg hoor) als de motor weer is afgkoeld is de stank weg.
Nu vind ik de motorolie ook niet echt meer ruiken naar motorolie ondanks dat deze 3000 km geleden pas is ververst, nu blijkt dat er op de factuur staat sw 30 ipv dat er sw 40 in moet kan dat kwaad voor de motor? het lijkt of de olie te heet is geworden er ruikt naar verrotte frite-olie.
Ik ga sowieso morgen eerst de olie verversen met filter.
Hebben jullie enig idee hoe dit tot stand is gekomen?

smoothy1@live.nl

Geplaatst door smoothy1@live.nl (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Jammer dat je geen enkele informatie geeft over de koelvloeistof temperatuur, onderweg. Ok ben ik geinteresseerd in het olieverbruik, voor deze rit, maar vooral tijdens....

Wat veel mensen niet weten is het volgende. De belangrijkste taak van de smeerilie is koelen van de motor..

De koelvloeistof circuleert door de radiateur en daarin wordt de warmte oovergedragen aan de buitenlucht..

De olie circuleert ook en behalve de lucht welke langs het ondercarter strijkt is er verder geen mogelijkheid tot afkoelen... De afkoeling van de olie vind voor een groot gedeelte plaats dmv warmte wisseling met de koelvloeistof..

De koelvloeistof temperatuur meter is tegenwoordig het instrument bij uitstek waarop te lezen valt hoe de actuele situatie is.

Door het gesloten overdruk koelsysteem. gaat de motor niet snel koken. Ik kan me voorstellen dat zelfs bij een temperatuur van meer dan 120 graden er geen schade ontstaat. Daarbij komt dat de radiateur effectiever is bij grote temperatuurverschillen... Maar we moeten niet vergeten dat de motorolie, vooral bij langere, zwaardere ritten, een nog hogere temperatuur heeft. De warmte wisseling met de koelvloeistof is door de hoge temperatuur van de koelvloeistof minimaal.. De aanhanger zorgt, naast extra gewicht, ook voor een veel lagere snelheid van de auto. Daarbij opgeteld de hogere buitentemperatuur, in het zuiden, is het logisch dat de wind welke langs de oliepan stroomt, niet veel voorstelt en de olie koeling daar ook niet.

Als bijvoorbeeld de interkoeler van de Turbo aan de buitenkant vies (vervuild) is zal de temperatuur van de turbo ook extra toenemen..
Ik kan goed begrijpen dat de olie daar in verbrandde..

Ik heb ook nog een vraag over de bandenspanning, ook van de aanhanger, met name de rolweerstand. Ook dat is een ondergeschoven kindje. Door te lage spanning verhoogt de rolweerstand soms enorm. Daarbij valt het extra gewicht soms in het niet.

Ik hoop dat de verbrandde olie niet te veel schade heeft aangericht..

GW-tje (0), 10 jaar geleden

De belangrijkste taak van de smeerolie is en blijft natuurlijk smeren van de langs elkaar bewegende vlakken. Het verminderen van wrijving en daardoor slijtage. Afvoeren van warmte en daarmee koelen is een neventaak van de smeerolie.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Is absoluut niet waar... Smeren is niets meer dan een olie laagje aanbrengen tussen twee delen welke langs elkaar glijden. In een modern kogellger wordt de olie meegeleverd. keerringen zorgen ervoor dat de olie niet weg kan en er geen vuil binnenkomt. Die anderhalve druppel is in staat daar jarenlang of honderd duizende kilometers voor te zorgen.

Transport van temperatuur is veruit de belangrijkste taak van de olie. Dan komt transport (afvoer) van vuil (slijtage). Zelfs afdichten, maw speling opheffen komt eerder net als geluiddemping. Vroeger was geluiddemping veel minder belangrijk dan nu, echter het stond hoger in de ranglijst dan smeren...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.