close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo: motortemperatuur

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: dw8 1868cc.

Bij het opzetten van het kontakt gaat waarschuwings stoplamp branden en de temperatuurmeter op rood staan en dit bij koude motor. Als je dan de motor start gaan de koelventilators op de hoogste snelheid draaien.
Ik heb het temperatuurkontakt al vervangen maar zonder resultaat. Massaverbindingen zien er allemaal nog goed uit. Dit is het model 2001, dw8 motor met bsi en 1 temperatuurkontakt op het thermostaathuis. Wat zie ik over het hoofd???

Geplaatst door

gerard964rs (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen beschadigde draden die sluiting maken tegen massa?

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Heb je een testkast waarmee je de parameters kan monitoren ? Je kan dan zien of het motor temperatuursignaal klopt met de te verwachten waarde.

hmmmm, volgens mij weet ik het antwoord daar al op, de te verwachten temperatuur is omgevingstemperatuur ( motor is koud ), de afgelezen temperatuur is ongeveer, motor aan de kook. Vandaar dat ventilatoren vol openstaan, en waarschuwingslampje brandt.

Indien de juiste temperatuurvoeler is gemonteerd, zal het probleem inderdaad ergens in de bedrading zitten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Ik heb een EOBD tester met live data en die gaf motortemperatuur -40°C (bij koudstart en buitentemp. +-10°C) en deze waarde blijft ook al draait de motor en warmt ie stilaan op. wanneer ik de stekker ven het temperatuurkontakt er afneem blijft temperatuur -40 aanduiden , als ik deze kortsluit met een brugje reageert ie wel en heb ik onmiddelijk 215°C... Ik zal de bedrading nog eens onder de loep nemen al heb ik deze ook al vizueel gekontroleerd en met de kabelbundel gerammelt maar ik kon niet direkt verschil merken. Dit alles nog steeds met de ventilators op volle snelheid. Ik hou jullie op de hoogte... Alvast bedankt, alle info is nog steeds welkom.

gerard964rs 0
badge

15 jaar

Vraag 1 : Heeft de wagen airco ?
Vraag 2 : Is deze wagen al uitgerust met een Bsi ? (waarschijnlijk wel)
Vraag 3 : Hoeveel temperatuurcontacten staan er op het thermostaathuis ?
Vraag 4 : Welke kleur heeft de temperatuursensor die je vervangen hebt ? (groen, blauw of bruin)

Het is niet moeilijk antwoorden op deze vragen.

Er nog iets, er is een verschil tss gemeten waarde , vertaalde waarde en aangenomen waarde wat de temperatuur betreft.

GOVA 0
badge

15 jaar

Wagen heeft geen airco, Heeft een Bsi, 1 Temperatuurkontakt, groene kleur.

gerard964rs 0
badge

15 jaar

Dit is dus een DW8B. -40 graden afgelezen waarde betekend temperatuur circuit onderbroken/defekt. -40 betekend dus dat de motor ecu geen info krijgt over de motortemperatuur. En omdat de motor ecu hier niets mee kan(hij weet niet of de motor koud is of kokend heet) gaat hij over op veilige modus, dus koelventilators op de hoogste stand en temperatuurmeter op de hoogste waarde om de bestuurder erop te attanderen dat er iets loos is met de koeling .(voor het geval dat hij de koelventilators niet hoort draaien) Dus wat Gova zegt, er is verschil tussen gemeten waarde , aangenomen waarde en vertaalde waarde. Dat is dan hierbij verklaard

Heb je temperatuur sensor al eens gemeten met een ohm meter ? Ik kan denk ik wel aan een tabelletje komen om alle waardes bij elke temperatuur te vergelijken. Ik denk echter dat deze sensor gewoon onderbreekt. Meet hem eens met koude motor zou ik zeggen.


PT nieker

Je kan de bedrading van sensor naar motor ecu ook eens meten,

aansluiting 1 op groene 2 voudige stekker gaat naar aansluiting F2 van 48 voudige zwarte stekker van de motor ecu (draadnummer 400 groene draad)


aansluiting 2 op groene 2 voudige stekker gaat naar aansluiting G4 van 48 voudige zwarte stekker van de motor ecu(draadnummer 1334 groene draad)

Je kan in elk geval controleren of ze goed geleiden en of ze geen kortsluiting met + en met massa maken.

Probleem is opgelost. Peugeottechnieker bracht het aan. -40 graden is open/defekte circuit.... stekkeraansluiting temperatuurkontakt pinnetjes bijgeplooit dat ze goed kontakt maken en alles doet terug normaal.
Bedankt aan allen die reageerden ;-)

gerard964rs 0
badge

15 jaar

Nou dat is dan weer een problemcar minder.!

koel weerstanden voor in de radiateur komt vaak voor !!

Danny citroen 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.