Beste lezers,
We hebben een probleem met genoemde auto.
De distributie is compleet vernieuwd (incl rollen + waterpomp) maar het starten gaat niet zo lekker als vantevoren. Koude start slaat na 3 keer ronddraaien aan, nagelt even en loopt hierna pas lekker (qua aanhoren niet zo lekker als vantevoren maar alle vermogen is er wel). Warme start (direct na uitzetten) ook 2 slagen en even rammelend lopen hierna pas netter.
Het lijkt alsof er lucht in een brandstofleiding zit (brandstoffilter is ook vervangen) waardoor het systeem z'n druk niet houdt maar evengoed kan het de timing van de brandstofpomp zijn. Bij het vernieuwen van de riem zijn zowel krukas, nokkenas als pomp geblokkeerd geworden zodat hij zeker weten op tijd staat. Wel was er een mening over het wel of niet losdraaien van de 3 schroefjes om de tandwielen van nokkenas en pomp, dit is niet gedaan bij de montage van de riem.
Het opvoerpompje ter ontluchting lekt wel iets brandstof wanneer het ingedrukt wordt, maar dit zou het -ons inziens- niet kunnen zijn daar de warme start evengoed niet naar behoren gaat.
Mocht zich iemand geroepen voelen om mee te denken, heel graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toch tim zou ik beginnen met dat pompje lek vrij temaken want als daar brandstof uit kan kan er lucht in waardoor slecht starten het gevolg is.
als je alles geblokkeerd hebt de riem erop gespannen en rond gedraaid en alles weer vast gezet en het past goed dan staat de distributie op tijd dat kan dan niet missen.
groetjes jan.
De juiste pasbussen gebruiken distributieriem demonteren. drie boutjes op de pomp losdraaien dan de tandpoulie tegen de draairichting in naar het einde draaien. daarna de distributieriem er weer op, opspannen en dan weer de boutjes vastdraaien(dus na het opspannen van je riem)
succes!
inderdaad met de drie bouten op de nokkenas en br.pomp stel je de timing goed af .. je kunt er een pasbout indraaien door de tandwiel van br.pomp en nokkenas
succes elze
Methode aanbrengen distributie DW8 helaas zonder afbeeldingen
De bouten (20) & (21) zijn de 3 bouten op de pomp en de nokkenas
Breng de distributieriem weer op de krukas aan .
Houd de riem tegen met het gereedschap [5] .
Afbeelding : b1ep12tc
Afbeelding : b1ep12tc
Breng de distributieriem aan en houd hierbij de volgende volgorde aan :
De opspanrol (25)
Het tandwiel (22) van de brandstofpomp
Het nokkenastandwiel (19)
Het tandwiel (23) van de waterpomp
De spanrol (24)
OPMERKING : Draai, indien noodzakelijk, de tandwielen (19) en (22) linksom om de riem te kunnen plaatsen . De verplaatsing van de riem ten opzichte van de tandwielen mag niet meer dan 1/2 tanden zijn .
Afbeelding : b1ep12uc
Afbeelding : b1ep12uc
Breng de riemspanningsmeter [7] aan op het riemgedeelte " b " .
Verplaats met behulp van gereedschap [6] bij " a " de spanrol (24) linksom, om een spanning van 106 SEEM eenheden te verkrijgen .
Controleer of de nokkenastandwielen (19) en het aandrijftandwiel van de injectiepomp (22) niet tegen de uiteinden van de sleufgaten liggen .
Herhaal de procedure voor het plaatsen van de riem van voren af aan, als dit niet het geval is .
Vastdraaien :
De spanrol (24) met 2,3 daNm
De bouten (20) met 2,5 daNm
De bouten (21) met 2,5 daNm
Verwijder :
Het gereedschap [7]
De pennen [2], [3] en [4]
Draai de krukas 8 omwentelingen rond in de normale draairichting .
Plaats de paspennen :
De naaf van de nokkenas (19) Met behulp van gereedschap [4]
Het aandrijftandwiel van de brandstofpomp (22) Met behulp van gereedschap [3]
Het vliegwiel Met behulp van gereedschap [2]
Losdraaien :
De bouten (20) en (21)
De spanrol (24)
Draai de bouten (20) en (21) met de hand vast .
Breng de riemspanningsmeter [7] op het riemgedeelte "b" aan .
Draai de spanrol (24) tegen de wijzers van de klok in met gereedschap [6] tot een spanning van 42 ± 2 SEEM-eenheden zijn verkregen .
Zet vast :
De spanrol (24) met 2,3 daNm
De bouten (20) met 2,5 daNm
De bouten (21) met 2,5 daNm
Verwijder het gereedschap [7] .
Breng de riemspanningsmeter [7] op het riemgedeelte "b" aan .
De spanning moet tussen de 38 en 46 SEEM-eenheden bedragen .
VERPLICHT : Als de gemeten waarde buiten de tolerantie ligt, herhaal dan de afstelling van de spanning .
Verwijder :
Het gereedschap [7]
De pennen [2], [3] en [4]
Draai de krukas 2 omwentelingen rond in de normale draairichting .
Plaats de paspen [2] in het vliegwiel .
Controleren :
De afstelling van de brandstofpomp Met behulp van gereedschap [3]
De afstelling van de nokkenas Met behulp van gereedschap [4]
Verwijder de pennen [2], [3] en [4] .
Aanbrengen :
Het onderste distributiecarter (13)
Het bovenste carter (8)
De middelste kap (11)
De bouten (15) en (17)
De schroeven (6), (7), (9), (10) en (12)
De poelie (16)
De 4 bouten (14) (smeer de schroefdraad in met E6) : Aandraaien met 0,6 daNm
De flens (3)
De moer (2) : Aandraaien met 4 daNm
De bouten (1) : Aandraaien met 4,5 daNm
Verwijder de garagekrik .
Verwijder de afdekking en sluit aan :
Brandstofaanvoerleiding (4)
Brandstofretourleiding (5)
Breng de sierkap aan .
Breng de koelwaterslang aan en bevestig hem .
Aanbrengen :
De aandrijfriem van de accessoires
De rechter onderste spatplaat
De auto op de wielen
Schakel de 5e versnelling uit .
Sluit de min-klem aan op de accu .
Bedankt voor alle reacties, het brandstoffilerhuis incl. pompje is inmiddels vernieuwd en het starten gaat beter maar naar mijn mening niet zoals het moet.
We controleren morgen voor de zekerheid nogmaals de distributie en proberen de pomp (tandwiel) met de drie schroefjes te stellen, als ik het goed begrijp moet deze tegen de paspen aan zover mogelijk naar links gezet worden alvorens de riem weer te monteren.
ik laat hierna weer wat weten...
Vind het raar dat er iets met de timing zou schelen na vervangen van een D.riem. Ik draai de bouten van pomp en/of nokkenas nooit los bij vervangen van een riem. Als hij goed draaide met de oude riem, zal hij ook goed draaien met de nieuwe riem.
Het is toch geen DW8 met los tandwiel op de krukas?? Dan kan je wel een probleem hebben met de timing. Krukas moet dan altijd geblokkeerd worden tot riem op spanning is gezet en krukaspoulie er terug op gezet is. Anders kan de krukas verdraaien tov het tandwiel...
Maar als je het toch perfect wilt hebben:
Pen in vliegwiel
Pen in pomp
Pen in nokkenas
Bouten op pomp ietsje los
Bouten op nokkenas ietsje los
Spanrol redelijk goed opspannen
Bouten op pomp en nokkenas terug vast
2 toeren draaien tot je terug een BDP hebt van een cilinder (voel je als je aant draaien bent, juist iets voorbij compressie, draait hij ff ietsje soepeler)
Riemspanning controleren en indien nodig beetje aanpassen (+ ook weer 2 toeren draaien en riemspanning controleren)
Spanrol vastzetten
Het ligt toch ook niet gewoon aan de gloeibougies?
Of koudstartinrichting op de pomp?
Lekkende retourleidingen op de verstuivers?
Groeten
Moi,
Is de klepspeling wel goed? Deze moeten bij deze motoren regelmatig afgesteld worden.
Groet,
Bert
16 jaar
[quote=Treb]Moi,
Is de klepspeling wel goed? Deze moeten bij deze motoren regelmatig afgesteld worden.[/quote]
Wat noem je regelmatig ? Kleppen stellen tijdens iedere riemwissel is meer dan voldoende.
Gr. paul
[quote=paulkelder]Wat noem je regelmatig ? Kleppen stellen tijdens iedere riemwissel is meer dan voldoende.[/quote]
Dat noem ik regelmatig, maar ik weet ook dat dit regelmatig niet gebeurt.
[i]Deze motor schijnt nogal gevoelig te zijn voor verkeerde klepspeling.[/i]
16 jaar
[quote=Treb][quote=paulkelder]Wat noem je regelmatig ? Kleppen stellen tijdens iedere riemwissel is meer dan voldoende.[/quote]
Dat noem ik regelmatig, maar ik weet ook dat dit regelmatig niet gebeurt.
[i]Deze motor schijnt nogal gevoelig te zijn voor verkeerde klepspeling.[/i][/quote]
Enkel kleppen stellen indien de motor slecht wil / begint te starten, je ontkomt er toch niet aan;
Gr. paul
Voila,
Vandaag de riem weer bekeken en het bleek toch dat de tandwielen van de pomp en nokkenas zo'n 4mm te laat stonden, twee keer drie schroefjes losgedraaid, riem opnieuw gemonteerd en gespannen. Alles netjes op tijd gezet, spanner vastgezet en hierna de tandwielen. Hierna 8 maal (zonder borgingen) rondgedraaid en nogmaals geborgd. Het zat perfect.
In elkaar geschroefd en gelijk op de 1e slag starten zonder rare geluiden dus staat 100%.
Graag wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en het plaatsen van oplossingen...op naar de volgende uitdaging!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar