Citroën Berlingo: Noodreparatie carterpan?

Bouwjaar: 2000

Hallo,

onlangs na een grote beurt bij een garage lekte m'n Berlingo olie. Vanmiddag eindelijk even onder de auto gekropen om de oorzaak te zoeken. Tot mijn opluchting heb ik de oorzaak gevonden: een lekker carterpan. Op met moment dat de motor loopt spuit er (af en toe) wat olie uit. De hoeveelheid is iniedergeval zoveel dat ik denk dat ik er vanavond niet meer mee thuis kom. Het gaat om een klein gaatje want zodra de motor niet loopt, komen er een paar duppeltjes over een periode van een dag uit.

Dus concreet de vraag: is er een noodreparatie mogelijk aan de carterpan?

Zat zelf te denken uitlaatreparatie pasta oid.

Alvast bedankt!

Jeroen

jbe

Geplaatst door jbe (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

master (0), 18 jaar geleden

even een andere halen of dichtlassen??

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

Ik zou in dat gaatje een dikke zelftapper draaien met flink vloeibare pakking eronder, heb ik ook gehad en nog een half jaar mee gereden: potdicht....

jbe (0), 18 jaar geleden

zelftapper heb ik ook aanzitten denken, maar loop je dan niet het risico dat je troep (roest/metaal splinters) in je olie brengt? Met alle risco's van dien?

Hoe lang zou de zelftapper mogen zijn? Ik weet niet precies wat er allemaal direct boven de carterpan zit, maar ik kan me voorstellen dat een te lange parker schade aan kan richten.

VINK (0) PRO, 18 jaar geleden

OLIE AFTAPPEN,PLEK RONDOM GOED SCHOON SCHUREN METALEN PLAATJE MAKEN EN OOK SCHUREN EN ONTVETTEN, PERMATEX BLUE AANBRENGEN LICHT AANDRUKKEN,HALF UUR WACHTEN EN OLIE VULLEN .
PERMATEX BLUE IS BIJ AUTOMATERIALENZAAK VERKRIJGBAAR.
GR LUIS

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

De lengte maakt niet veel uit,mits < 20 mm

Eventueel vuil blijft in het filter achter...

jbe (0), 18 jaar geleden

Vanochtend de dealer gebelt, carterpannen waren niet op voorraad zou een dag gaan duren. Even na vragen in de werkplaats leverde op dat een zelftapper, mits niet te lang, wel zou kunnen werken.

Dus vervolgens heb ik de stoute schoenen aan getrokken en een zelftapper (rubber, ring, parker) in het gat gedraait. Na wat voorzichtig rond rijden leek het gat redelijk gedicht te zijn en heeft de auto mij zonder verdere problemen thuis gebracht :)

Morgen maar even opzoek naar een nieuwe carterpan. Ik las in andere onderwerpen dat het vervangen van de carterpan redelijk goed zelf te doen is? Olie aftappen, carterpan verwijderen, randen goed schoenmaken, pakking aanbrengen, nieuwe carterpan er op.

Nog tips waar ik op moet letten? Kunnen de inbusbouten waar de carterpan mee vast zit bijvoorbeeld gewoon aangedraait worden of dient dit met een moment(inbus)sleutel te gebeuren?

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

Officieel zijn er wel aanhaalmomenten, maar dat is bij een degelijke constructie niet echt nodig volgens mijn ervaring, gewoon op het gevoel, vast is vast.
Zorg naast een pakking ook voor vloeibare pakking bij hoekjes e.d. ,is meestal nodig...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.