Citroën Berlingo: olielek

Bouwjaar: 2000

Mijn citroen 1900 diesel druppelt olie enkel als hij niet draait.
Enkel als de motor wordt afgelegd zie als je onder de wagen staat na een tijdje olie die tuusen het carter en vliegwiel (traag)naar beneden komt gesijpeld. Ik heb die plaats eens ontvet omhet goed te kunnen zien vanwaar. Zou het kunnen dat de oliekeerring stuk is ? Na een tijdje lekt die olie niet meer . Enkel als ie gedraaid heeft en daarna stilgelegd komt na een tijdje die olie tevoorschijn...

t815966

Geplaatst door t815966 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

JAN/DODGE (0) PRO, 18 jaar geleden

Dit is inderdaad een teken dat de oliekeerring een beetje lekt
gr Jan

t815966 (0), 18 jaar geleden

Beste Jan, Komt dat regelmatig voor bij citroën 1900 diesel? Bij navraag in verscheidene garages komt dit zelden voor...dus de vesnellingsbak moet eruit. Of zo laten..
Kan het zijn dat er bijvoorbeeld een paar korreltjes zand daar de oorzaak van zijn? Ik sta regelmatig aan de kust en bij zandstorm op de dijk kan het zand daar nogal wat opwaaien...

JAN/DODGE (0) PRO, 18 jaar geleden

Guido
komt inderdaad weinig voor,maar je zal het maar treffen.
hoeveel heeft hij gelopen?
nee ,er kan geen zand in komen.
helaas moet de bak eruit gehaald worden,doe je het zelf of moet je het laten doen?
succes in ieder geval
gr Jan

t815966 (0), 18 jaar geleden

Ik heb vroeger veel aan auto's gewerkt(amateur) maar toch heb ik de distribusieriem en terzelfdertijd de alternatorriem laten vervangen door de garage.het was ietsje meer dan anderhalf uur en het zaakje was vervangen. Nu lees ik hier tot mijn verbijstering dat ook de aanlooprol(len) beter vervangen werden. Die Berlingo heeft 105 000 km. Voor het werk en de riemen betaalde ik ong. 188 euro. Vooral de distribussieriem is duur...maar dan heb je ook garantie(denk ik)Beste groeten.

t815966 (0), 18 jaar geleden

Ik zou zelf graag die oliekeerring vervangen maar heb helaas geen brug of put enkel een crick. Heb je speciaal gereedschap nodig? Dan moet die linkse aandrijfas eruit. Ik heb al heelwat ervaring, maar toch..

JAN/DODGE (0) PRO, 18 jaar geleden

Guido
ik doe het nogwel bij mensen in hun garage.
zet de auto goed op bokken en dan loshalen met een krik laat ik de bak zakken en haal hem onder de auto uit.
ook het plaatsen,met de krik op hoogte en met de hand breng je hem weer op zijn plek.
zo verdien je een hoop geld.
gr Jan

post767 (0), 18 jaar geleden

hoi,

Opzich is er nix mis met een motor die een beetje olie verbruikt op deze manier, als het maar niet te veel wordt

je heb ook middeltjes die je aan de motor olie toevoegd, deze maken de keerringen weer soepel.

heeft bij mijn krukas keering nog 25.000 km gewerkt daarna bij vervangen distributie nw keering geplaatst!

je kunt het altijd proberen! wel bij nw motorolie toe voegen voor het beste resultaat!

wanneer je de keerring gaat vervangen, overweeg dan ook gelijk nw koppelingset te plaatsen, als de bak er toch af ligt!

suc6 en grt w

t815966 (0), 18 jaar geleden

Beste ward, het olielek is tussen het vliegwiel en de bak. Ik heb zo'n middeltje gebruikt, echter zonder resultaat. UIteraard moet de koppelingsset worden vervangen, ik heb 105 000km. Ook sz keerringen van de aandrijfassen worden vernieuwd. Ik twijfel of ik het zelf ga doen of niet. Ik heb wel een vraagbaak maar als je geen speciaal gereedschap nodig hebt doe ik het wel zelf.
Ben alleen benauwd voor onverwachte problemen. Als je daarmee ervaring hebt mag je het altijd laten weten. Berlingo 1900 D.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.