Na een rit met flinke belasting gaat het oliedruklampje flikkeren bij stationair draaien. KM stand 180.000 motor loopt verder goed. Drukverlies op de lagers of zijn er andere oorzaken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beetje late reaktie, maar oorzaak is inmiddels gevonden en drijfstanglager is eruit gekomen. Waarschijnlijk toch overmatige lagerslijtage zodat bij flinke belasting het olielampje stat. ging branden. Motor was DHX.
eerst maar een nieuwe oliedrukschakelaar lijkt mij
Bij sommige types is het koelwatertemp lampje gekoppeld aan de oliedruklamp. Een doorgesleten kabel van een van beide sensoren zou ook flikkeren kunnen veroorzaken.
De Oliedruk is vrij simpel te meten bij deze auto, dan kun je zien of de waarschuwing terecht is. Stationair moet hij bij min 70-80 graden OLIETEMPERATUUR toch ruim boven 0,5 bar zitten.
Bij 5000 tpm 5 bar. Als hij dit haalt is de sensor waarschijlijk defect.
Let ook op de olie, een kwaliteit olie die in warme toestand relatief dun is kan ook problemen geven. Gebruik 10W40 of 15W40, van A3/B3 kwaliteit.
De oudere diesels kunnen ook niet tegen de moderne A5/B5 olien die speciaal ontwikkeld zijn om brandstof te besparen en in sommige moderne (Daarvoor ontworpen) motoren worden aanbevolen.
Als dit er een keer in is gekomen kun je slijtageproblemen hebben. Vooral XUD zijn gevoelig hiervoor, DW8 weet ik zo niet of ze er wel of niet tegen kunnen. succes.
Welke motor XUD9 - DW8 - DW10?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar